Lowrance Elite Ti och Totalscan G3 - C-map och Navionics - fattar inget :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lowrance Elite Ti och Totalscan G3 - C-map och Navionics - fattar inget :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lowrance Elite Ti och Totalscan G3 - C-map och Navionics - fattar inget :)

    Har ett Lowrance Elite Ti med Totalscan G3 givare och Navionics som medföljde en båt jag köpte.
    Jag registrerade plottern på C-map (Genesis?) och laddade ned sjökort till ett par sjöar jag fiskar i. Filkatalogerna ligger i roten på Elite Ti.
    Det finns även Navionics på den. Lowrance uppgraderade programvaran på den till den sista versionen.
    Nu undrar jag följande:
    - Hur vet jag att ekolodet/plottern använder sjökorten jag laddade ned från C-map? (När jag ställer in plottern på Lowrance visas ingen sjökortsbild. När den är inställd på Navionics får jag sjökort.)
    - Är användarnas inskickade plotterinformation kostnadsfri för andra registrerade C-Map- och Lowrance-användare?
    - Finns det någon info om de bästa möjliga inställningarna på plotter och ekolod för fiske i vanliga sjöar, typ ned till 10-15 meters djup? (Jag har Bo Halls böcker.)
    Tackar för tips och råd. Skitfiske på er!

    Senast ändrad av MrToby; 2024-05-13, 11:39.

  • #2
    Hur vet jag att ekolodet/plottern använder sjökorten jag laddade ned från C-map? (När jag ställer in plottern på Lowrance visas ingen sjökortsbild. När den är inställd på Navionics får jag sjökort.)
    Du kan ikke kombinere kart fra Navionics og C-Map Genesis på samme kartbrikke, disse må ha hver sin kartbrikke. Siden din Elite Ti bare har en minnekortholder, betyr det at du fysisk må ta minnekortene ut og inn, alt ettersom du vil bruke kartbrikken fra Navionics eller kartbrikken du har lastet ned kartet fra C-Map Genesis på.

    Hvis kartet fra C-Map Genesis ikke vises selv om det ligger på et eget minnekort, så er det fordi du bruker for stort minnekort (maks 32GB) eller har brukt feil serienummer eller Innholds-ID da du registrerte din Elite Ti på nettsidene til C-Map Genesis. Dette går jeg gjennom i denne videoen, som kan være verdt en kikk:


    Är användarnas inskickade plotterinformation kostnadsfri för andra registrerade C-Map- och Lowrance-användare?
    Det er ingen andre brukere enn deg som ser informasjon om din kartplotter. Det er heller ingen andre som kan se dine spesifikke sonarlogger dersom du laster opp sonarlogger. Det som er tilgjengelig for alle andre brukere, er kart laget med data fra dine (og alle andres) sonarlogger, så lenge du ikke merket de som private da du lastet de opp. Merker du sonarloggene som private, vil kartdata fra disse kun være synlig for deg.

    Finns det någon info om de bästa möjliga inställningarna på plotter och ekolod för fiske i vanliga sjöar, typ ned till 10-15 meters djup?
    Bo sine bøker er bra, særlig den første Ekolodsboken. Tips til innstillinger av 2D-ekkoloddet spesifikt for Lowrance kan du lese her:
    The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I. (teamcolibri.blogspot.com)

    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
      Du kan ikke kombinere kart fra Navionics og C-Map Genesis på samme kartbrikke, disse må ha hver sin kartbrikke. Siden din Elite Ti bare har en minnekortholder, betyr det at du fysisk må ta minnekortene ut og inn, alt ettersom du vil bruke kartbrikken fra Navionics eller kartbrikken du har lastet ned kartet fra C-Map Genesis på.
      Tack för svar.
      Jag har ett 16 GB kort. Tror du det går att göra två partitioner på ett 32 GB kort och sedan växla dom på inställningsmenyn?
      Om jag kopierar C-map-kartorna till ett annat kort, måste det finnas annan information på det kortet?
      T ex nTag.txt, eligibility.xml

      Kommentera


      • #4
        - Finns det någon info om de bästa möjliga inställningarna på plotter och ekolod för fiske i vanliga sjöar, typ ned till 10-15 meters djup?
        Det bästa tipset jag kan ge dig är att införskaffa en 50gr jiggskalle, samt en 15-20cm jigg på den

        Sen skickar du ner den på ca 10-12m, och justerar inställningarna utefter hur den visuellt syns på lodet! En 50gr blyskallad jigg under givaren motsvarar iregel mindre rovfisk, tänk typ 500grams gös/abborre och uppåt!

        På detta vis kan du ställa ner allt störande som kluddar till lodet och ändå vara säker på att du kommer se fisken du eftersöker!

        Skall du vertikalfiska så kör max pingfrekvens och max hastighet, vissa vill hellre ha bananer som det bara blir med lägre hastighet men vertikalar du vill du ha så nära på realtidsuppdaterat som möjligt!

        Sen beror det på vatten hur lodet visar informationen, vissa vatten kan du inte få helt "rena" från kludd om det är mycket mikroorganismer i vattnet t.ex men oftast kan man få det alldeles klockrent

        Nu hade jag ingen jättebra bild på hur det blir men man såg litegrann på denna iallafall! Inge ytklutter och ett par gösar alternativt abborrar som delar på sig
        Click image for larger version  Name:	elod.JPG Views:	0 Size:	106,7 KB ID:	2640679

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg

          Tack för svar.
          Jag har ett 16 GB kort. Tror du det går att göra två partitioner på ett 32 GB kort och sedan växla dom på inställningsmenyn?
          Om jag kopierar C-map-kartorna till ett annat kort, måste det finnas annan information på det kortet?
          T ex nTag.txt, eligibility.xml
          Nei, det går ikke. Plotteren din leser inn det øverste zoomlaget i kartet når du starter den, dermed kan du ikke ha to typer kartfiler på samme minnekort.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

            Nei, det går ikke. Plotteren din leser inn det øverste zoomlaget i kartet når du starter den, dermed kan du ikke ha to typer kartfiler på samme minnekort.
            Tack för YouTube-videon. Jag fick social maps att funka. Däremot verkar det som det inte går att döpa om katalogerna till sjöarnas namn på Elite Ti. (Tror jag.)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg

              Tack för YouTube-videon. Jag fick social maps att funka. Däremot verkar det som det inte går att döpa om katalogerna till sjöarnas namn på Elite Ti. (Tror jag.)
              Kan vara värt att prova ta bort åäö i mappnamnet och gå Storsjön ->Storsjon t.ex har för mig det spökade för mig vid något tillfälle

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg

                Kan vara värt att prova ta bort åäö i mappnamnet och gå Storsjön ->Storsjon t.ex har för mig det spökade för mig vid något tillfälle
                Tack, tänkte på det också. Ska testa det i dag.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg

                  Tack för YouTube-videon. Jag fick social maps att funka. Däremot verkar det som det inte går att döpa om katalogerna till sjöarnas namn på Elite Ti. (Tror jag.)
                  Dette er noe du gjør bare for å huske hvilke mapper du har hvilke sjøer i, plotteren din bruker ikke den informasjonen til noe.
                  Team Colibri

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 650 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri  
                  Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                  10 svar
                  2 852 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg byggarn
                  av byggarn
                   
                  Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                  32 svar
                  3 352 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Amiala
                  av Amiala
                   
                  Startad av carter, 2023-12-03, 14:30
                  2 svar
                  335 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg carter
                  av carter
                   
                  Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                  63 svar
                  4 606 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uffe62
                  av uffe62
                   
                  Arbetar...
                  X