Få igång givaren i Motorguide xi5 med nmea2000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få igång givaren i Motorguide xi5 med nmea2000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Få igång givaren i Motorguide xi5 med nmea2000

Hej.
    Har precis fått hem nmea 2000-startkitet som jag tänkte använda mellan ett Lowrance Elite FS och MG xi5. Det jag vill åt är givaren i frontmotorn, som komplement till den i aktern. Jag är helt ny på nätverk i båten o har snart googlat sönder förståndet, så hoppas nån av er vet följande:

1: Måste jag även köpa MG:s apdyra Gateway kit-kabel för att kunna använda givaren i elmotorn?
    2: Det här må låta korkat men ändå: Visst ska frontmotorn gå på separat batteri och inte via det som nmea-kitet är uppkopplat mot? (känns bara konstigt med 2 batterier i samma system)
    3: Måste man installera en separat strömbrytare mellan batteri och nmea 2000? Har hört att systemet lätt tömmer batteriet annars.

Stort tack i förväg!
    David

Beklager, men her har du nok misforstått litt med tanke på hva NMEA2000 gjør, og ikke gjør. NMEA2000 kan IKKE dele ekkolodd, kun enkel data som dybde, posisjon, fart etc.

For å bruke ekkoloddgiveren i elmotoren din må du koble kabelen fra ekkoloddgiveren i ekkoloddet ditt fysisk. Siden MG bruker 7-pin kontakt og din Elite FS er 9-pin, må du ha adapter 000-13313-001. Merk at siden Elite FS kun har en port for ekkoloddgiver, så kan du ikke bruke gveren i elmotoren samtidig med giveren på akterspeilet. (HDS Carbon/ Live/ Pro kan det.)

For å styre elmotoren fra din Elite FS trenger du både et NMEA2000-nettverk og Motorguides gateway, dvs det du nevner i ditt punkt 1. Men dette har ingenting å gjøre med ekkoloddet.

Ja, en elmotor bør ha sin egen batteribank som du ikke kobler noe annet mot. (Kanskje med unntak av ting som ikke påvirkes av elektrisk støy eller spenningsfall, som en live-well pumpe, men det beste er å kun ha elmotoren på dens batteribank.) NMEA-netverket vil du typisk koble mot det samme batteriet som ekkoloddet ditt drives fra, men det kan forsåvidt ha sitt eget batteri om du ønsker det.

Det eneste i båten din som ikke skal ha en strømbryter er den automatiske lensepumpen (om du har en slik). ALT annet skal via en bryter, uten unntak, ved mindre du fysisk kobler fra batteriet når båten ikke er i bruk. Hvis din NMEA power node er pemernanet tilkoblet et batteri, skal du ha både en sikring og en bryter mellom batteriet og power node. (Power node = den T-koblingen i nettverket du kobler strømmen til.)
    Team Colibri

Kommentera

Korta svar:

1. Nej, du behöver gatewaykitet för att styra elmotorn från plottern via ett NMEA 2000 nätverk.
      2. Om möjligt så är det lämpligt med separat batteri för att driva elmotorn för att slippa störningar i elektroniken.
      3. Jag har en huvudbrytare och huvudsäkring mellan startbatteriet och elektroniken samt en brytare och säkring för varje enhet.

Förtydligande:

1. NMEA 2000 startkit och gatewaykit använder du för att styra din Motorguide från din Lowranceplotter. NMEA 2000 nätet kan även nyttjas för att dela kurs, position, fart, motordata och dylikt mellan olika elektroniska enheter som satellitkompass, bensinmotordata, VHF, AIS, etc.

OM? din Motorguide har inbyggd ekolodsgivare så kräver en egen kabel samt eventuellt adapter för ekolodsdata till din Lowranceskärm.

Min Motorguide XI5 SW (vit) har inte inbyggd ekolodsgivare, men väl NMEA-kompatibilitet.

2. Jag har litiumbatterier till min Motorguide och använder ett överdimensionerat startbatteri till bensinmotorn och elektroniken. Jag startar bensinmotorn och kör vid varje längre flytt så startbatteriet får laddning flera gånger under en fiskedag. dessutom så ser jag spänningen i mina skärmar och kan då köra en sväng om spänningen börjar närma sig för låg nivå.

3. NMEA 2000 systemet drar inte många ampere, plotter/lod drar mer. NMEA är ett bussystem som bara skickar ettor och nollor mellan talare och lyssnare. Men jag har valt att sätta en strömbrytare för varje förbrukare.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Stort tack till er båda!

Kommentera

Ursprungligen postat av Smockan Visa inlägg
          Hej.
          Har precis fått hem nmea 2000-startkitet som jag tänkte använda mellan ett Lowrance Elite FS och MG xi5. Det jag vill åt är givaren i frontmotorn, som komplement till den i aktern. Jag är helt ny på nätverk i båten o har snart googlat sönder förståndet, så hoppas nån av er vet följande:

1: Måste jag även köpa MG:s apdyra Gateway kit-kabel för att kunna använda givaren i elmotorn?
          2: Det här må låta korkat men ändå: Visst ska frontmotorn gå på separat batteri och inte via det som nmea-kitet är uppkopplat mot? (känns bara konstigt med 2 batterier i samma system)
          3: Måste man installera en separat strömbrytare mellan batteri och nmea 2000? Har hört att systemet lätt tömmer batteriet annars.
          omegle bazoocam
          Stort tack i förväg!
          David
          Installation Steps:
          1. Power Down: Turn off your trolling motor, fishfinder/chartplotter, and any other devices connected to the NMEA 2000 network.
          2. Network Backbone:
            • Run the NMEA 2000 backbone cable throughout your boat, ensuring it reaches both the trolling motor and your fishfinder/chartplotter.
            • Install terminators on each end of the backbone cable (one at the beginning and one at the end of the network).
          3. Connect to Backbone:
            • Use T-connectors to connect the NMEA 2000 cables from your fishfinder/chartplotter and the Motorguide NMEA 2000 Gateway Cable to the backbone cable.
          4. Connect to Motorguide:
            • Connect the other end of the Motorguide NMEA 2000 Gateway Cable to the designated NMEA 2000 port on your Xi5 trolling motor. Refer to your Xi5 manual for the exact location of the port.
          5. Power Up:
            • Turn on your fishfinder/chartplotter first.
            • Once it boots up completely, turn on your Motorguide Xi5 trolling motor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 768 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17