Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Topband er så vidt jeg har forstått det en logo som en av de største produsentene i Kina setter på sine batterier. Men du vil finne det samme batteriet med mange andre logoer på, nettopp fordi den samme produsenten leverer batterier til mange og setter da på den logoen man vil ha. Jeg er for eksempel ganske sikker på at merket Gylling (som er ganske stort i Norge) er en ren re-branding av Topband, og det finnes sikkert eksempler på dette i Sverige også.
Det snakkes og skrives mye om kvaliteten på Li-cellene, og disse leveres i ulike kvaliteter. Men jeg har enda til gode å se noen tester som viser reell forskjell i levetid/ sykluser etter kvalitet. For meg ser det ut som kvaliteten mest påvirker vekt og volum og at det for vår bruk kanskje ikke er veldig viktig i praksis. Kvalitet på byggingen, både hvordan cellene bygges, hvordan cellene settes sammen, kobles opp og huset på batteriet, er kanskje vel så viktig for vår bruk i en båt.
Angående tap av kapasitet, så er det helt vanlig at man mister noen få % kapasitet i et LiFePo4-batteri i løpet av de først syklusene. Det skyldes at skilleveggene i cellene ikke har satt seg enda, det krever noen sykluser, og når de setter seg så går kapasiteten litt ned. Men når det tapet er ferdig, så vil det normalt gå veldig mange sykluser før du får målbart tap av kapasitet. Man må dog være en nerd ala meg for å merke det, de fleste brukerne der ute vil aldri få med seg en variasjon i kapasitet på 1-3%
Men som for alle andre batterier så bør man vedlikeholde et LiFePo4-batteri skikkelig om man vil få ut mest mulig sykluser. Da er det viktig at batteriet ikke lagres fulladet, og helst ikke i for høy temperatur. (Det siste er generelt ikke et problem i Norden, siden temperaturen her er godt innenfor hva batteriet tåler hele året. Men leser man litt på amerikanske forum så er det endel som har 40 grader og mer der de lagrer batteriene sine, og det har forkortet levetiden på batteriene betydelig.) De fleste av oss her i Norden har en periode på vinteren der batteriene ikke brukes, og da er det viktig at batteriene tappes ned før lagring. Det varierer litt mellom merkene hva de anbefaler der, men de fleste anbefaler rundt 60-70 kapasitet på batteriet ved lagring.
Kommentera