Ursprungligen postat av Siks
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
LiFePo4-litiumbatteri
Collapse
X
-
Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
-
Sågen en video på YT med "DC GUY" och innanmätet i en Kepworth såg inte professionellt ut i mina lekmannaögon, men kan ju funka ok, ej kollat del 2.. Gillar annars Will som du hittar bl a här https://youtu.be/WVxvBkeY0UY?si=qXi5Chn8G67Vb2iB
Kommentera
-
Varför inte gå in på colibris sida och läsa?
Dom har skrivit spaltmeter om batterier.
Senast ändrad av Najad; 2024-02-05, 19:06.
Kommentera
-
Slog till på ett sånt här 100Ah för nån månad sen.
3261kr med rabattkod, 5-års garanti och med lågtempsensor som gör att det inte går att ladda om det är för kallt. Ingen Bluetooth dock.
Recension hos Will. https://www.youtube.com/watch?v=tAaThjkazkM
Mätte upp det själv ett par ggr och fick ut ca 104Ah.
Garantin får man väl ta med en nypa salt.
Av naturliga skäl har jag inte kunna provat det i skarpt läge än, men snart så.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Najad Visa inläggVarför inte gå in på colibris sida och läsa?
Dom har skrivit spaltmeter om batterier.
https://teamcolibri.blogspot.com/202...d-lifepo4.html
Jag vore glad om de levererar vettigt i 10 år men har inte läst om någon sportfiskare som har haft ett och samma LiFePO4 batteri ens så länge... än iaf. Men teoretiskt är de nog långlivade (precis som EV-batterier sägs vara...)
Colibri kör nog mest batterier tillgängliga i Norden, är man mer ekonomiskt begränsad så lockar säkert import många sportfiskare men det är en djungel.
Länken ovan till Will Prowse är matnyttig på så sätt att han testar och plockar också isär batterier och ger tips på batterier som enligt hans tester är bra.
Eftersom det finns en uppsjö av främst kinesiska LiFePO4 batterier är det av stort intresse, annars mkt lätt att köpa grisen i säcken om man väljer att köpa från Asien.
Sannolikheten att hitta ett kvalitetsbatteri i Norden är avgjort bättre men de är dyra. Omkostnader, kvalitet kostar, så även finesser (BMS, Bluetooth, low temp charging protection, bra om man laddar så) och eventuellt garanti. Att reklamera ett batteri köpt i Asien känns inte direkt fruktbart men det vet jag inte ngt säkert om.
Kommentera
-
Jag börjar känna att det är bara att chansa, jag får ju ett 100ah för runt 3000:- och om jag har fattat rätt så är största risken att det försämras fort och inte håller mer än någon / några säsonger (rätta mig gärna om jag har fattat fel) men om det funkar som det ska så har jag ett batteri i 6-10år.
Kommentera
-
Skulle jag chansa på LiFePO4 idag så troligen detta
https://www.litime.de/products/litim...rollingmotoren
Synd att det inte finns t ex 120Ah
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Ja colibri är kunnig i mångt och mycket och han gillar verkligen LiFePO4... fast testar han olika batterier? Får kolla. Har dock svårt att tro att ett LiFePO4 batteri håller 60 år som han matematiskt beräknar...
Jag vore glad om de levererar vettigt i 10 år men har inte läst om någon sportfiskare som har haft ett och samma LiFePO4 batteri ens så länge... än iaf. Men teoretiskt är de nog långlivade (precis som EV-batterier sägs vara...)
Colibri kör nog mest batterier tillgängliga i Norden, är man mer ekonomiskt begränsad så lockar säkert import många sportfiskare men det är en djungel.
Länken ovan till Will Prowse är matnyttig på så sätt att han testar och plockar också isär batterier och ger tips på batterier som enligt hans tester är bra.
Eftersom det finns en uppsjö av främst kinesiska LiFePO4 batterier är det av stort intresse, annars mkt lätt att köpa grisen i säcken om man väljer att köpa från Asien.
Sannolikheten att hitta ett kvalitetsbatteri i Norden är avgjort bättre men de är dyra. Omkostnader, kvalitet kostar, så även finesser (BMS, Bluetooth, low temp charging protection, bra om man laddar så) och eventuellt garanti. Att reklamera ett batteri köpt i Asien känns inte direkt fruktbart men det vet jag inte ngt säkert om.
https://teamcolibri.blogspot.com/202...penge.html?m=1
Å si at vi i TC tester batterier skikkelig er nok å ta i litt. Ingen av oss har kompetanse til å bedømme kvaliteten på Li-cellene eller BMSen som brukes. Men vi bruker batteriene, og skriver jevnlig om den praktiske erfaringen vi har.
Til sammen har teamet sikkert brukt 7-8 ulike merker, og jeg personlig var nok ganske tidlig ute med å begynne med LiFePo4 så mitt eldste batteri er 6-7-8 år gammelt nå. Det har tapt seg med 1,4% på den tiden. Siden det er mitt eldste Li-batteri får det "mishandling". Jeg har hurtigladet det mange ganger, og ladet det selv om batteriet har vært kaldere enn 6 plussgrader. Så langt er jeg imponert over hvor godt batteriet har klart seg.Senast ändrad av Team Colibri; 2024-02-06, 10:17.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
Joda, her er resultatet av batteri fra Ali:
https://teamcolibri.blogspot.com/202...penge.html?m=1
Å si at vi i TC tester batterier skikkelig er nok å ta i litt. Ingen av oss har kompetanse til å bedømme kvaliteten på Li-cellene eller BMSen som brukes. Men vi bruker batteriene, og skriver jevnlig om den praktiske erfaringen vi har.
Til sammen har teamet sikkert brukt 7-8 ulike merker, og jeg personlig var nok ganske tidlig ute med å begynne med LiFePo4 så mitt eldste batteri er 6-7-8 år gammelt nå. Det har tapt seg med 1,4% på den tiden. Siden det er mitt eldste Li-batteri får det "mishandling". Jeg har hurtigladet det mange ganger, og ladet det selv om batteriet har vært kaldere enn 6 plussgrader. Så langt er jeg imponert over hvor godt batteriet har klart seg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 802 visningar
0 gillar