Automatsäkring Motorguide - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Automatsäkring Motorguide

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
    Tack för länken! När jag räknar via Blue Seas hemsida (52 amp, 12V, 18 fot längd, osv fyller i uppgifterna du har fyllt i) får jag 4 AWG (21 mm2) för min frontmonterad Motorguide iX3. Kan det stämma?
    Motorguide rekommenderar 8AWG (8mm2) för förlängning men på motorns strömförsörjning står 6AWG.
    sen är det lite förvirrande att när AWG värdet faller mm2 värdet stiger men de möts vid värdet 8.
    Jag tror att jag landar med att ha min Echomap+GLS 10 med deras original strömförsörjning på batteriet fram. Sen köpa 21mm2 till elmotorn och dra den bak (typ 5-6m) men jag kommer behöva skarva med originalet. Blir det tokigt då?
    Jänkarna har ju en förkärlek för märkliga måttsystem, American wire gauge är baserat på hur många steg en tråd på typ 53,5mm² måste gå igenom i en dragmaskin för att komma ned till den givna dimensionen.
    Drar du fram 25mm², vilket är det som är närmast uppåt från 21, och skarvar till originalkabeln så nära motorn det är möjligt så bör det inte vara något problem.

Kommentera

I appen kan du velge om du vil se AWG eller kvadrat.
      Ja, det høres riktig ut og Motorguides anbefaling er definitivt ikke nok for en så lang kabel som du tenker deg.

Både MG og MK har noen anbefalinger av kabeldimmensjon som jeg er uenig i. Særlig på
      så lange kabler som du tenker på. Det har nok en sammenheng med at de fleste amerikanske sportsfiskebåter har batteriene i front, ergo snakker vi om minimal forlengelse på slike båter om man må forlenge i det hele tatt. (Jeg måtte kappe, ikke forlenge.)
      Team Colibri

Kommentera

Tack för svar. En sista fråga: är det ”safe” att ha batteri bredvid bränsletanken om den är i en batterilåda/box?

Kommentera

I praksis ja, men du må passe på at det er god lufting.
          Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 683 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri