Automatsäkring Motorguide - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Automatsäkring Motorguide

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Automatsäkring Motorguide

    Hej,
    jag tänkte montera säkringen närmare elmotorn (under) och då blir batteriet ca 5m långt borta från säkringen. Är det jätteviktigt att säkringen ska var inom 1,8m från batteriet?

  • #2
    Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
    Hej,
    jag tänkte montera säkringen närmare elmotorn (under) och då blir batteriet ca 5m långt borta från säkringen. Är det jätteviktigt att säkringen ska var inom 1,8m från batteriet?
    1,8 meter från batteriet låter fruktansvärt långt det också. Det absolut vanligaste är väl ett par decimeter. Säkringar används för att skydda kabeln, skulle kabeln bli skadad och kortsluta mot något så har du 5 meter glödtråd i båten.

    Kommentera


    • #3
      Ok, jag förstår hur du menar.
      Då lär jag flytta säkringen (det kan jag lösa) men sen står det att 10ga kablar får inte dras längre än 1,8m vilket innebär max 3 meter. Hur menade de? Kabeln som följer med elmotorn är 1,8 lång.
      Vad är risken med att dra den längre (5m)?
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Anledningen till säkringen är ifall det blir kortis och mkt kan hända på 1,8m. Får du en kortslutning innan säkringen då är det kabeln som kommer att brinna av och en kabelbrand vill man inte ha i tjocka kablar

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av DavidFelmeri Visa inlägg
          Ok, jag förstår hur du menar.
          Då lär jag flytta säkringen (det kan jag lösa) men sen står det att 10ga kablar får inte dras längre än 1,8m vilket innebär max 3 meter. Hur menade de? Kabeln som följer med elmotorn är 1,8 lång.
          Vad är risken med att dra den längre (5m)?
          Längden på kablaget är från batteri till förbrukare och sedan tillbaka till batteri. Hur de får 6+6=10 kan jag tyvärr inte svara på...

          10 gauge motsvarar 6mm2.

          Om du drar en tunn kabel längre än rekommenderat så finns det en risk att motståndet i kabeln blir för högt och därigenom blir spänningen för låg i motorn. Då kan styrsystemet bli ledset.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Säkring sätter man så nära batteriet som möjligt som skrivits innan.
            Att max 1.8 m 10ga kabel får användas betyder inte att man ska ha säkringen max 1.8 m från motorn. Det betyder att strömmen i kabeln är för hög för en längre 10ga kabel. Har du längre än 1.8 m mellan batteri och motor måste du gå upp i storlek på kabeln. Det står ju att dom säljer 8ga som tillbehör och den går att ha lite längre. Finns formler för att beräkna vilken storlek på kabel du behöver. Men det är inget jag har i huvudet. Men det går garanterat att hitta med google.

            Kommentera


            • #7
              OK, tack för alla svar! Får koppla loadet på batteriet där bak då. Elmotorn till batteriet fram med original kabeln den kom med.
              Loadet kräver inte ngt special kabel (borde en 10mm2 hålla, va)?
              Hur är risken för störningar om LVS32-an och strömkabel till skärmen och Black boxen korsar kablaget till elmotorn?

              Kommentera


              • #8
                Jag hittade på Garmins hemsida, bör köra på 10mm2.
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #9
                  En sikring skal sitte så nære batteriet som mulig. Ang dimensjon og og lengde på kabler så kan dette være verdt å lese: https://teamcolibri.blogspot.com/202...-unit.html?m=1
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för länken! När jag räknar via Blue Seas hemsida (52 amp, 12V, 18 fot längd, osv fyller i uppgifterna du har fyllt i) får jag 4 AWG (21 mm2) för min frontmonterad Motorguide iX3. Kan det stämma?
                    Motorguide rekommenderar 8AWG (8mm2) för förlängning men på motorns strömförsörjning står 6AWG.
                    sen är det lite förvirrande att när AWG värdet faller mm2 värdet stiger men de möts vid värdet 8.
                    Jag tror att jag landar med att ha min Echomap+GLS 10 med deras original strömförsörjning på batteriet fram. Sen köpa 21mm2 till elmotorn och dra den bak (typ 5-6m) men jag kommer behöva skarva med originalet. Blir det tokigt då?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    12 svar
                    2 831 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                    32 svar
                    3 338 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av Zoegas, 2023-09-17, 10:20
                    3 svar
                    222 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Zoegas
                    av Zoegas
                     
                    Startad av DavidFelmeri, 2023-09-19, 14:48
                    13 svar
                    439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Arbetar...
                    X