Genesis Maps problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Genesis Maps problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Sådär vågar man tanka hem kartorna nu eller? såg att kartorna syns nu på hemsidan också så antar allt är normalt igen efter 100 år?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

      Jag är rätt säker på att den ändringen gjordes redan i våras, jag reagerade på samma sak när jag satt och kikade på kartor då.
      japp, den funktionen kom redan i våras. Kartan är indelad i ett rutsystem och du får alla sjöar i den rutan du laddar ner. Mycket bra funktion och det var den funktionen som räddade mycket av min sommar då jag laddat ner väldigt mycket i våras.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg


        Du som kan massa om sånthär.
        Det synes som att man nu inte har enskilda nedladdningfiler för varje sjö, utan laddar ner ett område som inkluderar flera vatten ibland.

        Något du har mer info om?
        Riktig, den endringen kom i april:
        It seems that many of you have questions about the new social map. One of the biggest questions we get is “Can I download multiple tiles to display on my plotter. The short answer is Yes. In this b…
        Team Colibri

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

          Riktig, den endringen kom i april:
          https://insightgenesis.wordpress.com...ial-map-tiles/
          Tack!

          Jag som inte använt tjänsten på länge, så hade missat den featuren!

          Kommentera


          • #25
            Team Colibri har du koll på om man kan ändra baskartan som är laddad i ett Hook Reveal 9 TS?
            Jag hade tänkt att endast använda mig av Social Maps men själva landlinjen är helt fel med det som kom laddat som default.
            Skulle vilja undvika att behöva köpa ett C-Map Discover kort endast för att få någorlunda rätt landlinje.

            Kommentera


            • #26
              Nei, du kan ikke endre bakgrunnskartet men du kan bruke andre kart som ikke koster penger. Social Map som du nevner har helt andre strandlinjer enn bakgrunnskartet, Open Street Map er et annet gratis alternativ. Du kan selvfølgelig tegne ditt eget kart og konvertere til AT5-formatet også om du ønsker det.

              Slik fungerer Open Street Map:
              Team Colibri

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Nei, du kan ikke endre bakgrunnskartet men du kan bruke andre kart som ikke koster penger. Social Map som du nevner har helt andre strandlinjer enn bakgrunnskartet, Open Street Map er et annet gratis alternativ. Du kan selvfølgelig tegne ditt eget kart og konvertere til AT5-formatet også om du ønsker det.

                Slik fungerer Open Street Map:
                https://teamcolibri.blogspot.com/201...nn-pa.html?m=1
                Tusen tack! Det var precis något sånt här jag ville hitta.
                Jag har provat det nu och det fungerar. En liten fråga dock, kan man på något vis kombinera datat ifrån Social Maps med den nya kartan?

                Och hur fungerar det, när jag börjar logga eget ekolodsdata, kommer alla djupkurvor som jag själv loggat bli tillgängliga oavsett vilken kartkälla jag väljer?

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av frutty Visa inlägg

                  Tusen tack! Det var precis något sånt här jag ville hitta.
                  1. Jag har provat det nu och det fungerar. En liten fråga dock, kan man på något vis kombinera datat ifrån Social Maps med den nya kartan?

                  2. Och hur fungerar det, när jag börjar logga eget ekolodsdata, kommer alla djupkurvor som jag själv loggat bli tillgängliga oavsett vilken kartkälla jag väljer?
                  1. Tenker du på å kombinere Open Street Map og Social Map? Det går an, men eksport-innstillingene når kartene lages må være identisk. Jeg har fått det til på feks Elite HDI, men ikke på HDS. Sannsynligvis brukes det høyere Atlas-verdi i AT5-filene C-Map genesis lager for HDS, og kartfilene fra Open Street Map må ha samme Atlas. Da må man enten prøve seg frem, eller kontakte support (C-Map Genesis) og høre om de kan fortelle hvilke eksportverdier de bruker, og så bruke de samme når man lager kartet fra Open Street Map. Litt teknisk, men fult gjennomførbart hvis man bare vet hvilke innstillinger det skal eksporteres for.

                  2. Hvis du tenker på Genesis Live så vises det som et lag over alle kart basert på AT5. (I praksis alle andre kart enn Navionics.)
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

                    1. Tenker du på å kombinere Open Street Map og Social Map? Det går an, men eksport-innstillingene når kartene lages må være identisk. Jeg har fått det til på feks Elite HDI, men ikke på HDS. Sannsynligvis brukes det høyere Atlas-verdi i AT5-filene C-Map genesis lager for HDS, og kartfilene fra Open Street Map må ha samme Atlas. Da må man enten prøve seg frem, eller kontakte support (C-Map Genesis) og høre om de kan fortelle hvilke eksportverdier de bruker, og så bruke de samme når man lager kartet fra Open Street Map. Litt teknisk, men fult gjennomførbart hvis man bare vet hvilke innstillinger det skal eksporteres for.

                    2. Hvis du tenker på Genesis Live så vises det som et lag over alle kart basert på AT5. (I praksis alle andre kart enn Navionics.)
                    Tusen tack för all information igen! Det ska bli otroligt spännande att prova detta så fort båten är i sjön.
                    Men då tror jag att jag kommer klara mig på den nya "baskartan" jag laddade ner via Open Street Map + egen mappat Genesis Live data som overlay.
                    Jag får helt enkelt puttra runt och logga, det görs ju även automatiskt när man fiskar av! :-)

                    Tack igen Team Colibri och såklart, skitfiske!

                    Kommentera


                    • #30
                      Hej
                      Har bekymmer att få till skuggningen/färgerna på djupkartan på Social Maps.

                      Bifogar bilder. Det är ett HDS Live lod. När jag ändrar skuggningen/färgerna i anpassad skuggning, såväl på Djup 1 som 2, sker inte ändringen på kartan utan samma färgpalett är kvar.
                      Någon som kanske vet vad jag gör fel?
                      Bifogade filer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 609 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      12 svar
                      2 832 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Piscantur stercore  
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 338 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av Zoegas, 2023-09-17, 10:20
                      3 svar
                      222 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Zoegas
                      av Zoegas
                       
                      Startad av DavidFelmeri, 2023-09-19, 14:48
                      13 svar
                      439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Arbetar...
                      X