Tack Cosmoz! Jag tänker precis som du!
Nu har jag precis fått svar från Yamaha:
Yamaha rekommenderar idag ej användande av litiumbatteri som startbatteri för våra utombordsmotorer.
Våra 4-takts utombordsmotorer har ett laddningssystem som är anpassat och framtaget för att ladda traditionella blybatterier. Man har inte heller gjort tester för att försöka hitta något litiumbatteri som eventuellt kan passa.
Det finns ett otroligt brett utbud av olika typer av Litiumbatterier på marknaden idag, vilket gör det svårt att rekommendera användning av litiumbatterier. Man ser en del potentiella problemområden.
Ett par exempel nedan:
Dåliga egenskaper vid kyla. Tar t.ex inte laddning vid minusgrader.
Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.
Nu har jag precis fått svar från Yamaha:
Yamaha rekommenderar idag ej användande av litiumbatteri som startbatteri för våra utombordsmotorer.
Våra 4-takts utombordsmotorer har ett laddningssystem som är anpassat och framtaget för att ladda traditionella blybatterier. Man har inte heller gjort tester för att försöka hitta något litiumbatteri som eventuellt kan passa.
Det finns ett otroligt brett utbud av olika typer av Litiumbatterier på marknaden idag, vilket gör det svårt att rekommendera användning av litiumbatterier. Man ser en del potentiella problemområden.
Ett par exempel nedan:
- Litiumbatteriet har i många fall en BMS som kan "stänga av" batteriet för att skydda det. I längden kan det innebära att komponenter i utombordsmotorns laddningssystem tar skada.
- Risk för överhettning, laddningssystem.
- Yamaha har en laddningsregulator som ofta laddar mer än vad som antas vara bäst för ett litiumbatteri.
Dåliga egenskaper vid kyla. Tar t.ex inte laddning vid minusgrader.
Hör gärna av dig igen om du har fler frågor.
Kommentera