Lithiumbatteri, behövs det någon skyddande låda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lithiumbatteri, behövs det någon skyddande låda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Dragovich Krokow Visa inlägg
    Hej, ja du kan ha laddaren och elmotorn monterade på batteriet samtidigt, som i ditt diagram. Jag har min Terrova 55lbs elmotor + Victron ip65 15A laddare + den vita minn kota "pucken" kopplade till samma lithium-batteri (Meritsun 12v 100Ah).
    Nu hade du redan köpt en batterilåda, bra. Jag själv har en vanlig "enkel" batterilåda från Biltema till batteriet dvs. utan inbyggda säkringar o kontakter osv. Lithiumbatterier har ju dock ofta inte samma mått som vanliga blybatterier, så fick ta en som var lite större, sedan har jag satt dämpmaterial för högtalare (från biltema med) runtom batteriet så det sitter helt fast i lådan o inte kan åka runt, man kan väl sätta vadsomhelst egentligen.

Jo säkringen ska vara på pluskabeln, och helst så nära batteriet som möjligt är det som sägs, jag har min 60A automatsäkring monterat på själva batteriet under locket på lådan, så har bara en liten 10 cm bit från pluspolen till säkringen.
    Tänk på att om du också har en "puck" som jag så ska den också vara säkrad, i mitt fall med 1A säkring. Jag har även monterat en brytare till den så den inte ligger o drar från batteriet då båten inte används..
    Jag skippade batterilådan med inbyggda säkringar och kontakter. Dels var 60amp säkringen lagd på minuskabeln i den lådan från seasea, dels var den aldelles för stor för mitt bygge. Så nu kör jag vanlig batterilåda från biltema och la en automatsäkring med brytare cirka 30 cm från batteriet på pluskabeln. Brytaren syns inte på bilderna men den är under plåten
    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 705 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri