GPS å Plotter varförsig eller kombi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

GPS å Plotter varförsig eller kombi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gösen Visa inlägg
    många svar å ännu fler frågor... verkar lite knivigt detta. Flodström, du nämner att du köper billigt från staterna. Vad jag förstår så är det inte helt optimalt att köpa kartplotter då baskartan som är laddad från scratch kan ställa till det vid ruttskapande å dylikt (har jag för mig att jag hört/läst härnånstans). Vet inte om det är sant. Å kan du köpa billigt så hänger jag gärna på...;-)
    Kartan i Lowrance loden ligger på en harddisk, den kan man iof radera och ladda in egna kartor på (Scandinavien eller vad som hällst), bara man har tillgång til en PC eller Mac. och software för det här, finns på Lowrance hemsida.

Möjligt man kan ladda in en Europeisk karta redan vid köpet, det har jag inte kollat upp än. Beror kanske lite på av vem man köper grejorna från.

Mitt gamla LMS350A som jag köpte i USA på 90-talet blev sagt att det inte skulle kunna gå att köra här då allt skulle vara i miles, och längd och breddgrader var programmerat för USA osv, osv,. När jag sedan fick instrumentet i min hand var det bara att anpassa den till våra förhållanden här med km, meter, sjömil och allt annat, exakt så som man ville ha det, skitenkelt. Manualen var förståss på engelska men det var inte problematiskt på något vis.

Så det du menar skulle vara ett prublem med rout-skapandet etc.. är naturligtvis ont förtal från de som marknadsför och säljer produkterna här i Skandinavien. Dom skyr inga medel för att hindra kunderna att vända sig till utlandet där grejorna säljs till "rätt" pris.

Tror ingen här på forummet som har köpt grejorna från utlandet har upplevt något av det du eller jag nämner av "ryktes-problem".

Förresten, mitt gamla LMS350A kostade mig komplett med GPS och "hela skiten" ca 8.000 då jag köpte det. Samma instrument såldes i Norge (jag bor där) för ca 25.000 samma år!!?? Så jag kunde ha köpt två instrument, ett lod (350A) och en kartplotter och endå inte kommit upp i den summan, kanske maks ca 15-16.000 som mest.

När jag skulle köpe dom här grejorna så skrev jag ett brev til en jäkla massa marin-elektronik butiker/säljare i USA och frågade om någon var villig till att sälja den här enheten till mig och ett pris på produkten (en lång lista med grejer). Köpte av en som var bland de billigaste, men inte billigast för han jag köpte av kunde också kommunicera. Det är det tyvärr inte alla som kan eller är intresserade av.

Gösen, lyssna på vad medlemmarna råder dig till för jag vet inte när jag själv skall prioritera köp av lod/kartplotter då jag har en hel del elektronik jag först måste sälja av.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Om en av enheterna går sönder eller blir omordern så blir det billigare att byta bara ett.

Flodström, har du dator i båten så kanske man ska fundera över den kompabiliteten med det man ska köpa.
      Kolla på t.ex. lowrance-net eller nåt så man kan koppla ihop alla prylar. Om det är bra eller ej vet jag inte men det är ju lite av grejen med tekniksaker.
      Så sant, så sant, men som sagt en fråga om utrymme bl.a.

Tänkte just på det här med Lowrance net (NMEA-2000) som skall vara mycket smidigt vid hopkoppling med många instrument, man får bara en kabel att koppla allt till. Sen kan man också efter vart köpa nya funktioner (instrument) som t.ex. bensin/effekt mätare (som kopplas till NMEA-2000) så man kan köra mer ekonomiskt o.s.v. Ser ut att vara en bra ide det där.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Man kan väl köpa europakartor i USA också?

Jag blev lite nyfiken på det med att kartan ligger på en hårddisk.
        På min LMS 337cdf så har man ju en demokarta över miami tror jag det är.
        Kan man byta ut den?
        Resterande sjökort ligger på SD-minnenkortet. Som jag inte vågar stoppa in i datorn för att det står att man kan radera allt då, (förmodligen också en skröna ifrån leverantören).
        Ola

Kommentera

mer kommentarer!
          Brottar fett...

Kommentera

Pris och utrymmes fråga enligt mig...
            Jämför prestanda och pris.
            Själv så sitter jag inte och stirrar på lodet efter bågar (blir bara besviken när dom inte hugger) utan kollar mest på djup, bottenkaraktär och efter betesfisk (bollar). Detsamma gäller plottern.

Kommentera

köp garmin 292 eller 298ci det ska nog firra dina behov grabben

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                Resterande sjökort ligger på SD-minnenkortet. Som jag inte vågar stoppa in i datorn för att det står att man kan radera allt då, (förmodligen också en skröna ifrån leverantören).
                INTE en skröna. Jag har en kamrat som kan bekräfta sanningshalten i det påståendet.

//Stefan
                Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 827 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri