Ursprungligen postat av Gösen
Visa inlägg
Möjligt man kan ladda in en Europeisk karta redan vid köpet, det har jag inte kollat upp än. Beror kanske lite på av vem man köper grejorna från.
Mitt gamla LMS350A som jag köpte i USA på 90-talet blev sagt att det inte skulle kunna gå att köra här då allt skulle vara i miles, och längd och breddgrader var programmerat för USA osv, osv,. När jag sedan fick instrumentet i min hand var det bara att anpassa den till våra förhållanden här med km, meter, sjömil och allt annat, exakt så som man ville ha det, skitenkelt. Manualen var förståss på engelska men det var inte problematiskt på något vis.
Så det du menar skulle vara ett prublem med rout-skapandet etc.. är naturligtvis ont förtal från de som marknadsför och säljer produkterna här i Skandinavien. Dom skyr inga medel för att hindra kunderna att vända sig till utlandet där grejorna säljs till "rätt" pris.
Tror ingen här på forummet som har köpt grejorna från utlandet har upplevt något av det du eller jag nämner av "ryktes-problem".
Förresten, mitt gamla LMS350A kostade mig komplett med GPS och "hela skiten" ca 8.000 då jag köpte det. Samma instrument såldes i Norge (jag bor där) för ca 25.000 samma år!!?? Så jag kunde ha köpt två instrument, ett lod (350A) och en kartplotter och endå inte kommit upp i den summan, kanske maks ca 15-16.000 som mest.
När jag skulle köpe dom här grejorna så skrev jag ett brev til en jäkla massa marin-elektronik butiker/säljare i USA och frågade om någon var villig till att sälja den här enheten till mig och ett pris på produkten (en lång lista med grejer). Köpte av en som var bland de billigaste, men inte billigast för han jag köpte av kunde också kommunicera. Det är det tyvärr inte alla som kan eller är intresserade av.
Gösen, lyssna på vad medlemmarna råder dig till för jag vet inte när jag själv skall prioritera köp av lod/kartplotter då jag har en hel del elektronik jag först måste sälja av.
Kommentera