Jag har ett lowrance ekolod med en navionicskarta över större delen av Sverige. Köpte kortet för ett år sedan och tänkte väl inte så mycket.
Men nu har abonnemanget gått ut. Dvs jag får inga uppdateringar längre och en massa funktionalitet kommer man inte åt på plottern längre.
Klickar mig vidare och får ett erbjudande att förnya mitt abonnemang för ca €120. Samtidigt har jag alltid gillat navionicsappen på mobilen. Den kostar under 400 kr/år (kommer inte ihåg exakt) och har EXAKT samma funktionalitet. Den är alltid uppdaterad, autorouting, Sonarcharts, Livecharts mm. Brukar använda livecharts via wifi till mobilen i vilket fall som helst.
Men varför kostar det nästan 1300 kr att hålla mitt minneskort i plottern uppdaterat medan det kostar under 400 kr att hålla internminnet i min mobiltelefon och padda uppdaterat?
I praktiken så skippar jag abonnemanget till kartplottern och använder min mobil parallellt när jag är ute på okända vatten. Dessutom är ju användargränssnittet i mobilen faktiskt överlägset plotterns användarinterface. Kan lika gärna använda rutter i mobilen som i plottern även om jag tror att jag kan överföra rutter från navionicsappen fortfarande.
Ur mitt perspektiv så skulle man ha tex max 3-4 enheter där man kan ha kartan. tex mobil, padda och plotter. Idag är det ju inget problem att använda mobilappen på antingen mobilen eller paddan.
Men det känns som Navionics har en rätt föråldrad syn på "Internet of Things". På det sättet så skulle ju användaren bara behöva ha ett tomt kort i sin plotter och synka det med mobilen. Att förhindra att kortet används på andra enheter är ju en baggis.
Är det samma affärsmodell på C-maps?
Kommentera