Minn kota stör ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota stör ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn kota stör ekolod

Tjena, har lite problem med att min elmotor stör ut ekolodet och skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig. Motorn är en Minn Kota Powerdrive v2 med iPilot, ekolodet/plottern är en humminbird 798cxi. Problemet jag har är att så fort man kör igång propellern så störs ekolodet ut och det går helt enkelt inte att se skillnad på botten, fisk osv för att det är så mycket störningar.

Motorn och ekolodet är kopplat på samma batteri då det endast finns ett batteri i båten. Ekolodsgivaren är monterad bak och elmotorn fram. Kabeln från ekolodsgivaren går alltså inte i närheten av elmotorn. Den enda kabeln som går i närheten av elmotorn är elkabeln till själva ekolodet. Misstänker därför att det på något sätt blir störningar därigenom?

Någon annan som haft samma problem? Hur löste ni det?

Problemet är att du har dom på samma batteri.
    Ska finnas nåt sätt att skärma ifrån. Men det funkar inte för alla så det är lite av ett spel.

Kommentera

Tänker att ett alternativ kan vara att köpa typ en blyackumulator på 7ah och driva ekolodet med. Kan man på något sätt ladda en sån med "huvudbatteriet"?

Kommentera

Jag körde en liknande setup i min gamla buster.
        Bara att köpa ett litet MC-batteri eller som du säge Blyakumulator. Dom väger ju ändå inte farligt mycket.

Tyvärr kan jag inte säga om du kan ladda den från stora batteriet, men köper du en enkel batteriladdare så kan du ju bära det med dig lite överallt för laddning mellan turerna.

Nu säger du ju inte vilken lodmodell du har men för mitt gamla Garmin Striker 5 funkade biltemas MC-batterier mellan 2-4 turer utan laddning.

Kommentera

Jag har en Garmin Striker 4 plus kopplad till ett 7,2 Ah AGM-batteri. Håller ett par ggr utan laddning men jag laddar ändå upp det efter varje gång jag varit ute. Det är ju såpass lätt och litet så det är inga problem att plocka med hem.

Kommentera

Provade lite idag med en jätteliten ferritkärna (en rund ferritkärna med dia typ 10mm x 2mm tjock) och det gjorde ingen skillnad. Ekolodet i fråga är ett humminbird 798cxi. Värt att prova med en större ferritkärna? Finns det något annat man kan prova?

Kommentera

Ferriter är specade efter frekvens, impedans och ström, för att välja en effektiv ferrit måste du veta frekvensen på störningen och välja en som är specad efter det. Läs gärna detta som ingående går igenom hur ferriter bör väljas. https://www.allaboutcircuits.com/tec...ferrite-beads/
              Annars likt föregående redan nämnt, kör på separat batteri.
              Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
                Ferriter är specade efter frekvens, impedans och ström, för att välja en effektiv ferrit måste du veta frekvensen på störningen och välja en som är specad efter det. Läs gärna detta som ingående går igenom hur ferriter bör väljas. https://www.allaboutcircuits.com/tec...ferrite-beads/
                Annars likt föregående redan nämnt, kör på separat batteri.
                Får störningar när jag kör med 200khz som vald frekvens i ekolodet men inte med 83khz, kan man då anta att störningarna är på 200khz?

Kommentera

Inte nödvändigtvis, det beror nog snarare på känslighet hos lodets interna spänningshantering och hur det ger ut de olika frekvenserna till givaren. Men ofta är frekvenser som är multipel av interna klockfrekvenser, övertoner, de känsligaste och kan tänka mig det sitter någon DSP i loden så vi pratar nog i MHz området.
                  Humminbird ex ger förslag på en ferrit med artikelnr 2887313 om det är minnkota elmotor. Dock hittar jag ingen spec, men troligen pga att det där är väligt lätt att hitta en likvärdig betydligt billigare.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Skaffa ett separat batteri, en 55lb frontmotor tar så mycket kräm om du vrider på fullt att det kommer att ge spänningsfall så lodet slocknar eller blir utstört.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17