Mitt ene LiFePo4 (et Topband 20Ah) ble kjøpt april 2017. Det brukes i min portable løsning så det er ikke det batteriet jeg har som får "hardest" bruk, men da jeg sjekket det sist hadde det fortsatt 97% kapasitet kontra hva det hadde som nytt. De tre prosentene tapte batteriet seg på den første sesongen, noe som er helt normalt med litium-baserte batterier da kjemien i batteriet "setter seg" i løpet av de første 1-30 syklusene.
Li-ion i den varianten som brukes i mobiltelefoner, RC-biler etc tåler ekstremt mange sykluser, men har begrenset levetid kjemisk. Alle som har eid en mobiltelefon vet at disse batteriene taper seg merkbart fra de er 2-3 år gamle, det er helt normalt med 30% tap på 2-3 år. Den typen batteriteknologi er i mine øyne (subjektivt siden jeg er en gjerrig gammel gubbe) helt uegnet i en båt, nesten uansett hva man skal drifte. Dette er batterier som egner seg i/ for elektronikk som har antatt kort levetid, ala en mobiltelefon som folk (statistisk sett) skifter annet hvert år uansett.
LiFePo4 av den typen som selges i Skandinavia i dag er basert på snart 30 år gammel teknologi, de første kom på 1990-tallet, så dette er absolutt ikke noe nytt. Det finnes få tester av eldre batterier på nett, men noen tyder på at LiFePo4 taper seg fra de er 5-6 år gamle og er "døde" når de er rundt 20 år gamle.
Hovedårsaken til at blybaserte batterier "dør" er typisk at brukeren ikke gjør det som skal til for at batteriene skal ha et langt liv. Dvs holder seg godt innenfor %DOD, og lader batteriet så fort som mulig etter bruk. Som den nerden jeg er (og gjerrig, ikke glem det) har jeg hatt batteriovervåkning i båten i mange år, også med blybaserte batterier, og har brukt batteriene mine innenfor hva de tåler. Da jeg solgte mine fem år gamle AGM-batterier fra elmotoren min, viste belastningstest at de hadde over 90% av opprinnelig kapasitet. Det er sulfatering som "dreper" blybaserte batterier, og sulfatering kommer i all hovedsak fra over-utladning og for sen lading.
Li-ion i den varianten som brukes i mobiltelefoner, RC-biler etc tåler ekstremt mange sykluser, men har begrenset levetid kjemisk. Alle som har eid en mobiltelefon vet at disse batteriene taper seg merkbart fra de er 2-3 år gamle, det er helt normalt med 30% tap på 2-3 år. Den typen batteriteknologi er i mine øyne (subjektivt siden jeg er en gjerrig gammel gubbe) helt uegnet i en båt, nesten uansett hva man skal drifte. Dette er batterier som egner seg i/ for elektronikk som har antatt kort levetid, ala en mobiltelefon som folk (statistisk sett) skifter annet hvert år uansett.
LiFePo4 av den typen som selges i Skandinavia i dag er basert på snart 30 år gammel teknologi, de første kom på 1990-tallet, så dette er absolutt ikke noe nytt. Det finnes få tester av eldre batterier på nett, men noen tyder på at LiFePo4 taper seg fra de er 5-6 år gamle og er "døde" når de er rundt 20 år gamle.
Hovedårsaken til at blybaserte batterier "dør" er typisk at brukeren ikke gjør det som skal til for at batteriene skal ha et langt liv. Dvs holder seg godt innenfor %DOD, og lader batteriet så fort som mulig etter bruk. Som den nerden jeg er (og gjerrig, ikke glem det) har jeg hatt batteriovervåkning i båten i mange år, også med blybaserte batterier, og har brukt batteriene mine innenfor hva de tåler. Da jeg solgte mine fem år gamle AGM-batterier fra elmotoren min, viste belastningstest at de hadde over 90% av opprinnelig kapasitet. Det er sulfatering som "dreper" blybaserte batterier, og sulfatering kommer i all hovedsak fra over-utladning og for sen lading.
Kommentera