Nyss införskaffat en kimple 330-angler-wide. Vill givetvis ha ett lod I den. Har kikat på följande garmin striker plus 5 alt 7, hummingbird helix 5 samt lowrance hook reveal 5. Fiskar uteslutande grunda insjöar, små vatten därav båtvalet. Det jag vill ha ut av lodet är givetvis djup och temp samt möjlighet att skapa djup kartor av sjöarna för eget bruk. Vad jag läst så tycker jag det verkar väldigt snurrigt med lowrance Genesis live, verkar inte gå att bara spela in en karta på SD kort och sen ladda upp den i enheten när man vill använda den, man måste tydligen ha genesis live igång vilket innebär att det ritar områden som redan kartlagts. Detta är vad jag fått till mig genom att ha läst åtskilliga meter på forumet. Garmin verkar smidigt vad gäller kartritning, enkelt som jag vill ha det. Dock verkar man begränsad i mängden man kan rita, finns inget SD kort att sätta in i striker samt att man måste gå på striker 7 för att få wifi och därmed kunna dela kartan via activecaptain. Humminbird helix och autochart har jag hittat lite om så kan inte bilda mig en uppfattning om hur det funkar. Sidevu eller Side image ser jag inte som ett krav. Vad tycker ni som kan detta bättre? Har jag tolkat röran kring genesis live fel, är det smidigare än jag tror?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ekolod till takräckesbåt
Collapse
X
-
Garmin Striker er et bra alternativ, men jeg vil sterkt anbefale 7 (eller større) så du får koblet opp mot ActiveCaptain, deling derfra og til/ fra Garmin Connect er enkel og stort sett veldig stabil. Pluss for å kunne bruke appen når man ikke har med seg sin Striker, feks i andres båter eller på isfiske, mins for å ikke ha "skikkelig" kartplotter. Hvis ikke må du logge opp alt på nytt den dagen du oppgraderer elektronikken. GT52HW-giveren er godt egnet til "typisk svensk fiske" etter abbor/ gjedde/ gjørs og har sidevü..
Lowrance Hook Reveal er også et godt valg, da med 83/200-HDI som ekkoloddgiver. (Ikke med Tripleshot, som riktignok gir deg sidescan men som har et dårlig 2D-element lite egnet for typisk skandinavisk fiske). Pluss for å ha "skikkelig" kartplotter, og at du kan velge mellom to ulike typer live-kartlegging avhengig av hva slags kart du ønsker i bakgrunnen (C-Map, Reefmaster, Navionics). Også her vil jeg anbefale å gå opp til en 7-skjerm, for 5 i dagens "widescreen"-format er en dårlig løsning for å kombinere 2D-ekkolodd og kart da skjerm blir svært lav.
Humminbird Helix havner mellom disse, med bedre live-logging enn de to andre men rent teknisk en eldre plattform. Også her vil jeg anbefale å gå opp til en 7-skjerm, for 5 i dagens "widescreen"-format er en dårlig løsning for å kombinere 2D-ekkolodd og kart da skjerm blir svært lav.
- Gillar 1
-
Ursprungligen postat av Guldrullen Visa inläggBlev att jag inhandlade ett garmin echomap plus 42cv. Då kan jag lagra mina djup kartor på micro SD. Tog den med deras gt20 givare.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
då kan du ej använda sidevu eller clearvu som jag förstått det. letade efter en echomap 7 med gt52 men hittade bara med gt20.. valet blev då en begagnad striker med gt52
Uppdatering: Nu har jag googlat lite snabbt och såvitt jag kan se så funkar clearvu med gt20-givare.Senast ändrad av TiSo; 2020-12-05, 12:55.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
Oj då, kan det verkligen stämma att man inte får clearvu med gt20? Att man inte får sidevu förstår jag, men clearvu!?
Uppdatering: Nu har jag googlat lite snabbt och såvitt jag kan se så funkar clearvu med gt20-givare.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Guldrullen Visa inläggMed gt20 får man clearvu, dock ej sidevu. Anser inte att jag har behov av det. Kommer fiska mestadels småpölar, lär sig skapligt snabbt var fisken håller sig. Vill mest ha koll på djupet samt temp, sen att göra egna kartor känns som en riktig rolig bonus
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
kan man även göra med en deeper Men nu har du ju köpt ekolod
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Guldrullen Visa inlägg
Absolut, va inne på en sån först men då denna kostade lika mycket som en deeper chirp så kändes det onödigt att chansa då jag hört olika bra och dåliga erfarenheter av deeper. Kommer till 99% använda lodet i båt så då kändes ett vanligt ekolod som rätt väg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 708 visningar
0 gillar