Vilket av dessa ekolod? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket av dessa ekolod?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag använder ofta Fishreveal. Framförallt är det bra om du använder flera funktioner samtidigt i t ex tredelat fönster. Jag använder ofta Fishreveal och karta i övre halvan och sidescan i nedre. Hade jag använt vanlig downscan så hade det varit svårt att se fiskarna med så litet fönster. Någon ovan sa att det var svårt att se fiskar i sidescan. Jag tycker det går mycket bra med 9-tums skärm och 455 khz. Mindre skärm och högre frekvens gör det svårare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Arvidzone Visa inlägg
      Tack för alla snabba svar! Alltid intressant med kommentarer från folk som använt enheterna.

En fråga om specifikt Lowrance och Elite 9 ti2.

Har någon erfarenhet av om Fishreveal funkar bra?
      På de videos och bilder jag sett så ser det ut att visa misstänkt fisk extremt tydligt även på downscanbilderna, som att separationen blir mkt bättre.
      Det tycker jag fungerar bra. Särskilt runt stenar på botten. Kör 2d och downscan under och plotter på sidan.
      Tycker dock att realtids fönstret är det som ger mest info. Då ser man hur den beter sig så kan få den där känslan men här står det fisk och trycker på botten.

Släppte nyligen ner en balansare från båten där jag fick den där känslan. Varken 2d eller downscan visade fisk. Men realtidsfönstret visade botten fladder som jag kopplade till fisk på vinterfiske. När jag släppte ner balansaren så var det som botten vaknade till liv och det var fisk överallt i den 3 meter hålan. Tråkigt nog hade jag min nät läggarbåt så jag drev iväg på en gång.

Vet ej hur relevant. Men sist när jag och farbror letade löja så hittade vi inga konkreta stim. Men det stod mycket fisk i kanterna 12-15 meter. Dock enligt både 2d och downscan så var det större fisk. Typ sik eller abborre som stod där. Men vi lade ändå. 330 siklöjor. Och då kunde vi inte urskilja att det var små fisk bland den stora. Vi chansade mest att det var abborre och abborren var där av en anledning.
      Kanske om man pillade med inställningarna så hade dom små kommit fram.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 774 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17