Önskar kommentarer och förslag på ekolod som ska vara portabelt till båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar kommentarer och förslag på ekolod som ska vara portabelt till båt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Placebos Visa inlägg

AGM-batteri:
    https://www.clasohlson.com/se/AGM-ba...12-V/p/36-5460

Ekolodet drar inte jättemycket batteri så jag laddar kanske batteriet efter var 3:de gång ungefär.
    Med et 7,2Ah batteri som ikke bør lades ut mer enn ca 30-40%, har du ca 2-2,8A tilgjengelig. Striker 4 drar litt over 0,4Ah. 2,8/0,4=7 timers bruk før du skader batteriet ditt.

Vær obs på at blybaserte batterier (som ditt) MÅ lades etter bruk HVER GANG, selv om du bare slo på ekkoloddet og slo det av igjen, hvis ikke vil du ødelegge batteriet pga sulfatering.
    Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

Med et 7,2Ah batteri som ikke bør lades ut mer enn ca 30-40%, har du ca 2-2,8A tilgjengelig. Striker 4 drar litt over 0,4Ah. 2,8/0,4=7 timers bruk før du skader batteriet ditt.

Vær obs på at blybaserte batterier (som ditt) MÅ lades etter bruk HVER GANG, selv om du bare slo på ekkoloddet og slo det av igjen, hvis ikke vil du ødelegge batteriet pga sulfatering.
      Tack för infon!

Jag ska ladda mitt AGM-batteri efter varje tur nu istället. Jag har inte haft några problem med det fast att jag inte gjort det hittills. Jag har kontrollerat det ofta med en multimeter och det verkar må bra. Som jag fattat det så är det max 50% urladdning som ett AGM tål.

Kommentera

Om man ska hålla sig till nutiden och inte till antikviteter som slutade tillverkas på 70-talet och allehanda ovidkommande svammel som vissa forumrävar envisas med att göra så skulle du ju kunna göra som jag gjort.
        Det funkar bra för ändamålet för mig, att hitta lite strukturer och betesfisk bl.a.

[QUOTE=Placebos;n2557947]
        -------------------------------------------------------------

Hej Placebos;

Om portabla ekolod inte hade tillverkats av Lowrance och Humminbird på 1960- och 1970-talet hade dagens ekolod troligtvis inte funnits att köpa i någon butik av oss sportfiskare idag...

Old Firehand
        Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2020-08-27, 14:08.

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;n2558020]
          Ursprungligen postat av Placebos Visa inlägg
          -------------------------------------------------------------

Hej Placebos;

Om portabla ekolod inte hade tillverkats av Lowrance och Humminbird på 1960- och 1970-talet hade dagens ekolod troligtvis inte funnits att köpa i någon butik av sportfiskare idag...

Old Firehand
          Leif Engström

Helt korrekt att tekniken då har grundat för tekniken idag. Dock tillför det ju inget direkt till att svara på frågeställningen när du skriver om ekolod som du köpte för typ 30 år sen, men inte nåt om hur du gjort för att ha det portabelt. Vill du tillföra nåt till diskussionen så skriv om dagens ekolod istället och hur du hade gjort för att ha det portabelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
          1 020 svar
          127 705 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Team Colibri  
          Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17