Önskar kommentarer och förslag på ekolod som ska vara portabelt till båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Önskar kommentarer och förslag på ekolod som ska vara portabelt till båt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Önskar kommentarer och förslag på ekolod som ska vara portabelt till båt.

När jag har båt så är det lånad / hyrd. Det jag vill ha är ett ekolod som funkar bra i båt, landfiske är likgilgtigt där fiskar jag där man kan stå helt enkelt så deeper / kastbart är inget plus. Det som är viktigt är att jag som är riktig nybörjare vill ha lite vettig input. Jag är superpriskänslig, men vill såklart ha valuta för pengarna och skiljer det nån tusing eller 2 och skillnaden är motiverad så. Men det viktiga är att jag vill kunna ha något som funkar att ta med på en båt utan att behöva skruva fast något.

Jag har tittat på Lowrance reveal serien, men jag tycker inte det framgår om det funkar att montera en givare utan att skruva, det finns givararmar har jag sett hur bra funkar dom?

Vad annat behöver man, ett batteri såklart och vad / vilket behöver man för att det ska räcka en tur, vill ju även där helst ha så portabelt som möjligt?

Själva lodet måste väl inte skruvas fast men hur gör man smidigast med skärmen om man inte monterar den?

Tar gärna alla förslag, fokuset är alltså i första hand aspekten portabilitet till båt även om lodets kvalitet självklart också är viktigt.

Jag kör med en billig givarhållare från Wiggler (https://www.dogger.se/givarhallare-82-cm). Det enda jag fick modda vara själva fästet då Lowrance givarfästet på mitt gamla Hook2 lod inte passade. Men det vara bara fasa av kanterna på givarhållaren så kom den på plats. Men det ser ut som Reveal givaren är längre upptill så den borde passa utan problem.

Kommentera

Som batteri använder du ett motorcykelbatteri. Förvara batteriet i en batterilåda för bilbatterier. Där kan du också förvara lodet när det inte används.

Kommentera

Jag kör med ett elite ti2 9". Har det i en verktygslåda kan man säga. En ram c kula popnitad i locket.
        Givaren sätter jag fast med en tving. Beror på vilken båt jag använder. Årtullarna är bra hjälpmedel ibland då man använder motor.

Kommentera

Ursprungligen postat av Carl- Visa inlägg
          När jag har båt så är det lånad / hyrd. Det jag vill ha är ett ekolod som funkar bra i båt, landfiske är likgilgtigt där fiskar jag där man kan stå helt enkelt så deeper / kastbart är inget plus. Det som är viktigt är att jag som är riktig nybörjare vill ha lite vettig input. Jag är superpriskänslig, men vill såklart ha valuta för pengarna och skiljer det nån tusing eller 2 och skillnaden är motiverad så. Men det viktiga är att jag vill kunna ha något som funkar att ta med på en båt utan att behöva skruva fast något.

Jag har tittat på Lowrance reveal serien, men jag tycker inte det framgår om det funkar att montera en givare utan att skruva, det finns givararmar har jag sett hur bra funkar dom?

Vad annat behöver man, ett batteri såklart och vad / vilket behöver man för att det ska räcka en tur, vill ju även där helst ha så portabelt som möjligt?

Själva lodet måste väl inte skruvas fast men hur gör man smidigast med skärmen om man inte monterar den?

Tar gärna alla förslag, fokuset är alltså i första hand aspekten portabilitet till båt även om lodets kvalitet självklart också är viktigt.
          ---------------------------------------------------------------

Hej Carl;

Mitt allra första portabla ekolod Lowrance "Little Green Box LFP300" på bilden nedan köpte jag av din namne Carl Lowrance i Oklahoma år 1965...

Leif Engström med gädda på 13,9 kilo fångad i maj på en blyad, långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 667 (Strawberry) utanför Fifång, Trosa skärgård.

Ekolodet fungerar helt perfekt än idag
          Old Firehand
          Leif Engström

Ps. Försök att köpa ett begagnat Lowrance "Little Green Box LFP300" och du får genom ekolodet en pålitlig fiskekompis livet ut.. Ds.
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-08-27, 04:08.

Kommentera

Hej Carl,.

För ett portabelt ekolod så behöver du fixa:

1. Ekolod + givare
            2. Givarställning
            3. Väska för transport och förvaring
            4. Batteri + batteriladdare
            5. Fäste för ekolodet

Ekolod och givare beror i mångt och mycket på din budget. Vid köpa av nytt har du ett budgetsegment mellan 1200-2500 typ, och där är väl konsens att Garmin Striker 4 är bättre än Lowrance Hook2 4x. Men över det, i något mellan segment, är det lite hugget som stucket och Lowrance reveal serien och Garmin Striker serien, och båda är absolut ett vettiga val - man får läsa på vilka funktioner de har, titta youtube osv. Skärmstorlek spelar såklart roll, eftersom det kommer kopplas på ett relativt litet batteri kommer brukslängen påverkas negativt när man går upp i storlek.

För givarställning så har du billigare alternativ som länkat tidigare i tråden, upp till Minn Kota's lite stabilare ställning (https://www.happyangler.se/sv/bat/ba...saAvIqEALw_wcB) runt 1000kr, igen handlar om budget, men eftersom du är priskänslig skulle jag gå på det billigare.

3.-5. finns ofta att köpa som kit om man inte vill pillra, men det blir ju dyrare. Garmin har till exempel https://www.happyangler.se/sv/bat/ek...kit/p/2839107/ kit. Men annars är det ju bara lösa delarna individuellt till bästa pris. Billigaste 'fäste' för ekolod är en planka på typ 15*25*1cm (beroende på lodstorlek) som man helt enkelt skruvar in ekolodet i och sen ställer där man vill i båten.

Kommentera

Sen kan man i ärlighetens namn fråga sig vilken egentlig nytta man har av ekolodet och dess funktioner. Mitt lod börjar bli väl gammalt nu. Ett Humminbird 717 med tillhörande GPS puck Det är gråskala, har side imaging. Jag ser fisk, botten hyffsat bra, vad behöver jag mer? GPS funktionen använder jag ibland om det blivit becksvart ute då jag har några lämpliga waypoints till båtrampen.

Det ser ju läckert ut med de nya som har DI, chirp, snygga högupplösta färgbilder. Har kliat i plånboken många gånger.

Men fiskarna vart ju inte så värst imponerade av mitt 717 när det var nytt och häftigt. De skrattade bara åt mig. Ju mer fisk jag såg på lodet, desto mindre högg det.... Kunde köra wobblerna rakt igenom kilometerlånga partier med stora härliga bananer i tusentals som bevisligen gått upp för o jaga. Höll på o få lägga in mig på psyket.

Att hitta vilket djup de står på för dagen, hitta grundbranter, utskjutande bottenstrukturer mm har det gjort och gör jävligt bra. Det är ibland stor fördel för fisket, vissa dagar så skiter fiskarna i det också. Då är det bara att stänga ner o kasta kring vassruggarna.

Vissa dagar glor man mer på ekolodet än att njuta av naturen runt omkring. Ska skaffa mig ett som streamar bilden över wifi till telefon/surfplatta. Då kan jag ha netflix i halva och ekolodet i andra halvan. Då har jag totalt förstört avkopplingen till 110%
              Senast ändrad av Micke-71; 2020-08-23, 12:19.

Kommentera

---------------------------------------------------------------------------------

Hej Carl;

Åren 1968 - 1973 köpte min svåger Nikolai "Nick" Hammari, Alta i Norge komponenter från Heathkit i USA och byggde både portabla och bygelmonterade ekolod... Ett av Nicks allra första egenbyggda ekolod "LEF Fish Spotter" ser du till höger på bilden nedan..

Old Firehand
                Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                [FONT=Arial]Leif Engström med gäddor på 12,3 och 11,4 kilo fångade i oktober på en Cisco Kid Nr 621 (Black/Silver) med svärtad sked vid Eriksö, Trosa skärgård.[/FONT]
                Copyright © Leif Engström. Alla rättigheter förbehållna.

[ TILLBAKA ] [ TRUMMAN SPORTFISKE ]
                Senast ändrad av Old Firehand; 2020-08-26, 18:22.

Kommentera

Om man ska hålla sig till nutiden och inte till antikviteter som slutade tillverkas på 70-talet och allehanda ovidkommande svammel som vissa forumrävar envisas med att göra så skulle du ju kunna göra som jag gjort.
                  Det funkar bra för ändamålet för mig, att hitta lite strukturer och betesfisk bl.a.

Jag skaffade mig ett Garmin Striker 4 plus som nog är det du får mest för pengarna i sin prisklass.
                  Sen så skaffade jag mig en enkel verktygslåda på Biltema, köpte ett litet AGM-batteri på Clas Ohlson. Sen satte jag fästet till lodet uppe på verktygslådan. Gjorde hål för strömkabel på sidan. Sen har jag köpt en enkel givarpinne på Olssonsfiske (max 5 knop annars så flyttar den på sig lite mycket). Jag tror det finns en del trådar i detta forum faktiskt redan på hur du sätter ihop en portabel lösning på detta sätt.
                  Jag köpte också ett par väggkrokar som jag satte uppochner på baksidan på verktygslådan för att kunna hänga den på relingen.
                  Dessa har jag dock tagit bort då lådan ändå alltid står i botten på båten när jag kör och det funkar bra.

Transducer pole:

Verktygslåda (Ej denna som jag köpte men en liknande):

AGM-batteri:

Ekolod:

Detta totalt blir ca 2087:- (utan frakt).
                  Så om du har en stram budget så är skulle jag rekommendera att testa det för det har funkat bra för mig.

Väggkrokar:

Ekolodet drar inte jättemycket batteri så jag laddar kanske batteriet efter var 3:de gång ungefär.

Kommentera

I budsjettklassen er Lowrance Hook Reveal med HDI-ekkoloddgiver (typisk 83/200-HDI) eller Garmin Striker Plus de beste valgene per nå.
                    Angående batteri, les denne: https://teamcolibri.blogspot.com/201...-ekkolodd.html
                    Angående å bygge portabel løsning, så ser du min variant her: https://teamcolibri.blogspot.com/202...kolodd-60.html
                    Litt mindre avansert enn i linken, er en batterikasse for batteriet, og så fester du ekkoloddet på kassen. Enten rett i kassen, eller med RAM slik jeg gjorde her:
                    Click image for larger version  Name:	IMG_2521.jpg Views:	0 Size:	46,5 KB ID:	2557968

Kasse med batteri i, og ekkolodd på kassen, kan også se slik ut:
                    Click image for larger version

Name:	IMG_2526.jpg
Views:	1283
Size:	54,8 KB
ID:	2557969
                    Angående feste for ekkoloddgiver, så må du neste se litt på båten(e) du skal feste på. Minn Kotas feste er veldig bra, men også dyrt og tungt. Du kan bruke sugekopp så lenge båten har en flate egnet for sugekopp, eller lage en løsning med giveren på en planke og en skrutvinge som holder det hele slik du ser jeg gjorde her:

Click image for larger version  Name:	IMG_4674.jpg Views:	0 Size:	48,5 KB ID:	2557967
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 765 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri