Hej!
Jag har problem med mina ekolod, och söker efter hjälp då jag inte har några "proffs" nära tillhands.
Jag ska försöka fatta mig så tydligt som möjligt, men om jag är otydlig, låt mig gärna veta!
Jag har precis köpt en Tracker, bättre begagnad från blocket. Den är uttagen -18 och allt är köpt via Mojoboats. Det är min första riktiga fiskebåt därav en del okunnighet.
Det jag har märkt är att jag verkar ha en hel del störningar på mina ekolod som består av 2st Totalscangivare, samt 2st Lowrance Elite TI enheter kopplade till varsin givare.
Dom problemen jag upplever är dels att jag aldrig får fiskarna att se ut som "bågar" utan mer är små klumpar. Jag har lekt runt med både frekvenser, filter, känslighet och färg.
Även testat justera vinkeln på givarna ett flertal gånger.
Jag fiskar mest runt 3-12 meters djup i sjöar uppe i norr.
83khz:
Mest kompletta bågar på denna frekvens, däremot en väldig massa störningar.
200khz:
Inga bågar alls, lodräta raka streck samt även vågräta streck över hela skärmen
Med/High-chirp:
Ser ingenting alls på skärmen förutom botten.
Jag har försökt få med alla 3 frekvenser på en och samma bild (se nedan).
Jag har problem med mina ekolod, och söker efter hjälp då jag inte har några "proffs" nära tillhands.
Jag ska försöka fatta mig så tydligt som möjligt, men om jag är otydlig, låt mig gärna veta!
Jag har precis köpt en Tracker, bättre begagnad från blocket. Den är uttagen -18 och allt är köpt via Mojoboats. Det är min första riktiga fiskebåt därav en del okunnighet.
Det jag har märkt är att jag verkar ha en hel del störningar på mina ekolod som består av 2st Totalscangivare, samt 2st Lowrance Elite TI enheter kopplade till varsin givare.
Dom problemen jag upplever är dels att jag aldrig får fiskarna att se ut som "bågar" utan mer är små klumpar. Jag har lekt runt med både frekvenser, filter, känslighet och färg.
Även testat justera vinkeln på givarna ett flertal gånger.
Jag fiskar mest runt 3-12 meters djup i sjöar uppe i norr.
83khz:
Mest kompletta bågar på denna frekvens, däremot en väldig massa störningar.
200khz:
Inga bågar alls, lodräta raka streck samt även vågräta streck över hela skärmen
Med/High-chirp:
Ser ingenting alls på skärmen förutom botten.
Jag har försökt få med alla 3 frekvenser på en och samma bild (se nedan).
Kommentera