Hej, jag lyckas alltid att måla in mig i hörn med krångliga frågor som följd.
Jag har tre stycken Ti2 i min båt. En på styrkonsol, en på passagerarkonsol och en i fören kopplad till motorguide.
Min ambition var att via wireless kunna dela c-mapkortet till de andra två enheterna. Men tydligen så kan man bara ha en basenhet och en remoteenhet.
Min styrkonsolenhet är kopplad till den i fören som i sin tur är kopplad till motorguiden med NMEA2000 dvs. dom två Ti2orna är ihopkopplade med NMEA2000 till motorguiden.
Den på passagerarkonsollen var tänkt att bara ha som kartplotter så jag hade en stor karta, och den på förarkonsollen ville jag ha sidescan, downscan och vanligt lod på.
Jag märker själv hur krångligt detta låter, så min egentliga fråga är: Kan jag dela c-mapkortet mellan de tre enheterna via NMEA2000? Eller vilken nytta har jag av NMEA2000 överhuvudtaget, förutom att kunna ankra motorguiden då? Jag tänker om jag ska köpa till och koppla in även den tredje Ti2 till NMEA2000 eller om jag inte får någon nytta av det.
Ett alternativ hade ju varit att dela sjökortet wireless mellan passagerarkonsollen till fören, men isåfall kan jag inte dela lodet från förarplatsen till fören, och det vill jag ju kunna. Alternativ två är ju att köpa ett c-mapkort till och ha ett eget i fören och koppla den via Xi3ans inbyggda lod. Dvs att köra fören helt separat med bara motorguiden.
Det enklaste är kanske att ha ett c-mapkort i styrkonsollenheten, kopplat wireless till fören. Och ett eget kort i passagerarkonsollen som inte är kopplat till något förutom ström till enheten. (sitter gps förresten i lowranceenheterna, eller sitter dom i transducern? för isåfall måste jag koppla passagerarkonsollen till nätverket eftersom jag bara har en transducer som är kopplad till förarplatsenheten)
Det bästa hade ju varit om man kunde delat kartan via nmea till alla enheter så att alla har samma information.
Tack på förhand // Niklas - oskarshamn
Jag har tre stycken Ti2 i min båt. En på styrkonsol, en på passagerarkonsol och en i fören kopplad till motorguide.
Min ambition var att via wireless kunna dela c-mapkortet till de andra två enheterna. Men tydligen så kan man bara ha en basenhet och en remoteenhet.
Min styrkonsolenhet är kopplad till den i fören som i sin tur är kopplad till motorguiden med NMEA2000 dvs. dom två Ti2orna är ihopkopplade med NMEA2000 till motorguiden.
Den på passagerarkonsollen var tänkt att bara ha som kartplotter så jag hade en stor karta, och den på förarkonsollen ville jag ha sidescan, downscan och vanligt lod på.
Jag märker själv hur krångligt detta låter, så min egentliga fråga är: Kan jag dela c-mapkortet mellan de tre enheterna via NMEA2000? Eller vilken nytta har jag av NMEA2000 överhuvudtaget, förutom att kunna ankra motorguiden då? Jag tänker om jag ska köpa till och koppla in även den tredje Ti2 till NMEA2000 eller om jag inte får någon nytta av det.
Ett alternativ hade ju varit att dela sjökortet wireless mellan passagerarkonsollen till fören, men isåfall kan jag inte dela lodet från förarplatsen till fören, och det vill jag ju kunna. Alternativ två är ju att köpa ett c-mapkort till och ha ett eget i fören och koppla den via Xi3ans inbyggda lod. Dvs att köra fören helt separat med bara motorguiden.
Det enklaste är kanske att ha ett c-mapkort i styrkonsollenheten, kopplat wireless till fören. Och ett eget kort i passagerarkonsollen som inte är kopplat till något förutom ström till enheten. (sitter gps förresten i lowranceenheterna, eller sitter dom i transducern? för isåfall måste jag koppla passagerarkonsollen till nätverket eftersom jag bara har en transducer som är kopplad till förarplatsenheten)
Det bästa hade ju varit om man kunde delat kartan via nmea till alla enheter så att alla har samma information.
Tack på förhand // Niklas - oskarshamn
Kommentera