Min setup är följande. En Haswing 5.0 24V till den har jag 2 ihopkopplade batterier på 100ah. Det var ett år sen dom var ny så lite mindre nu. Det kan jag köra fruktansvärt länge på. 3-5 timmar runt 2 knop. Beroende på vind och motstånd i vatten. Kan nog köra hela dagen om jag släpar wobbler men då får jag så ont i axeln.
En frontmotor, motorguide Xi3 12V. Till den har jag 2 st batterier som är slut kan man säga. Ibland får jag en timmes körning, ibland 2 timmar per batteri. Brukar då ligga runt 1,5-1,8 knop. Byter batteri när jag märker den inte orkar hålla farten. Då dessa är kanske 7 år gamla så är det dessa jag plågar extra ibland. Om det t.ex är bara lite kvar att kartlägga. Ena batteriet är i mycket sämre skick än det andra. Följer mest med som reserv och balansvikt i båten. Som sämst en gång fick jag 35 minuters körning på det.
Info. Just används det mest för att kartlägga. Brukar köra mellan 5-8 loggar ala 1GB styck. Det är vinden som tvingar hem mig. Använder en liten Oskwig 330 för att kartlägga. Liten båt så jag kan köra extra länge. Är det en lugn dag på sjön. Typ stiltje så släpar jag en par wobbler efter så jag inte ska köra för fort. Då räcker ju strömmen längre.
Som ni alla förstår så skulle frontmotorn behöva en uppgradering av batteribank.
Planen är ju att gå över till Rebelcell. Dom är väl bäst?
Kruxet är valet. Finner deras outdoorbox väldigt lockande!
https://www.kayakstore.se/collection...31518280482914
Denna då. Till frontmotorn.
Dock finns 24V 50ah till samma peng.
Just nu räcker det så. Men en dag finns det inte nåt kvar att kartlägga som jag kommer åt. Har gjort runt 15 sjöar i princip komplett (saknas precisions körning vid kanter). Så det tunnas ut. Finns några kvar såklart. Men dom ligger så långt bort att ska jag köra så långt så måste jag ha 100% Rebelcell eller motsvarande. Ska jag köra 5 mil + enkel så ska jag få riktiga heldagar med kartläggning.
Men som nämnt så tar kartläggningen slut en dag. Och jag kan få friheten att fiska på riktigt. Nu är inte jag avancerad. En dag blir ju Haswingen utbytt med en karvin elmotor.
Ekonomiskt just nu är ju att köpa 24V 50Ah till haswingen och få 2 st 12V 100Ah till frontmotorn ledig.
Men långsiktigt behöver jag nog en 100 Ah till den för längre transporter och min besatthet av outdoorbox då såklart. Speciellt för Norra Dellen då, eller enkomt kan man säga.
Saknar säkert uppgifter. Men hoppas ni förstår och kan komma med en tanke.
Lätt hänt man missar nåt.
För att slippa frågan varför jag kartlägger så mycket. Jag äter mycket fisk, främst abborre och fiskar mest på vintern. På vintern ger en djupkarta en klar fördel om man är ute efter matfisk. Och då jag tar ut kanske ett stort uttag ur en sjö, enligt vissa. Så låter jag sjöar ligga i träda. Norra dellen påverkas såklart inte (ingen vidare is 2019). Stimmen där är övermäktigt stora för att lilla jag ska göra en skillnad. Men dom mindre sjöarna kan såklart påverkas.
Sen är det ju roligare att åka till en sjö och ha en djupkarta! Vem tycker inte det liksom!
En frontmotor, motorguide Xi3 12V. Till den har jag 2 st batterier som är slut kan man säga. Ibland får jag en timmes körning, ibland 2 timmar per batteri. Brukar då ligga runt 1,5-1,8 knop. Byter batteri när jag märker den inte orkar hålla farten. Då dessa är kanske 7 år gamla så är det dessa jag plågar extra ibland. Om det t.ex är bara lite kvar att kartlägga. Ena batteriet är i mycket sämre skick än det andra. Följer mest med som reserv och balansvikt i båten. Som sämst en gång fick jag 35 minuters körning på det.
Info. Just används det mest för att kartlägga. Brukar köra mellan 5-8 loggar ala 1GB styck. Det är vinden som tvingar hem mig. Använder en liten Oskwig 330 för att kartlägga. Liten båt så jag kan köra extra länge. Är det en lugn dag på sjön. Typ stiltje så släpar jag en par wobbler efter så jag inte ska köra för fort. Då räcker ju strömmen längre.
Som ni alla förstår så skulle frontmotorn behöva en uppgradering av batteribank.
Planen är ju att gå över till Rebelcell. Dom är väl bäst?
Kruxet är valet. Finner deras outdoorbox väldigt lockande!
https://www.kayakstore.se/collection...31518280482914
Denna då. Till frontmotorn.
Dock finns 24V 50ah till samma peng.
Just nu räcker det så. Men en dag finns det inte nåt kvar att kartlägga som jag kommer åt. Har gjort runt 15 sjöar i princip komplett (saknas precisions körning vid kanter). Så det tunnas ut. Finns några kvar såklart. Men dom ligger så långt bort att ska jag köra så långt så måste jag ha 100% Rebelcell eller motsvarande. Ska jag köra 5 mil + enkel så ska jag få riktiga heldagar med kartläggning.
Men som nämnt så tar kartläggningen slut en dag. Och jag kan få friheten att fiska på riktigt. Nu är inte jag avancerad. En dag blir ju Haswingen utbytt med en karvin elmotor.
Ekonomiskt just nu är ju att köpa 24V 50Ah till haswingen och få 2 st 12V 100Ah till frontmotorn ledig.
Men långsiktigt behöver jag nog en 100 Ah till den för längre transporter och min besatthet av outdoorbox då såklart. Speciellt för Norra Dellen då, eller enkomt kan man säga.
Saknar säkert uppgifter. Men hoppas ni förstår och kan komma med en tanke.
Lätt hänt man missar nåt.
För att slippa frågan varför jag kartlägger så mycket. Jag äter mycket fisk, främst abborre och fiskar mest på vintern. På vintern ger en djupkarta en klar fördel om man är ute efter matfisk. Och då jag tar ut kanske ett stort uttag ur en sjö, enligt vissa. Så låter jag sjöar ligga i träda. Norra dellen påverkas såklart inte (ingen vidare is 2019). Stimmen där är övermäktigt stora för att lilla jag ska göra en skillnad. Men dom mindre sjöarna kan såklart påverkas.
Sen är det ju roligare att åka till en sjö och ha en djupkarta! Vem tycker inte det liksom!
Kommentera