Göra egna sjökort Lowrance HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna sjökort Lowrance HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg

Helt klart, men tro mig, jag har absolut ingen som helst nytta av det. Jag bor i Norra Norrlands inland, jag vill göra och behålla mina egna kartor.

Tack för att du engagerar dig.
    Precis, och det borde du kunna göra om det inte var för att C-map inte kunde komma på nåt sätt att tjäna pengar på att låta dig göra det.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Genesis Live och ”riktig” loggning är två olika saker, den första en ren marknadsföringsgimmick då den lagras på internminnet i lodet och syftet med denna begränsning är att du ska dela ”riktig” loggdata med C-map så de kan kapitalisera på den. Ungefär så.
      Det der er tull fra første bokstav til siste punktum.
      Genesis Live lagres på minnebrikke, ikke internminnet.

Årsaken til at man har valgt å la GL-laget være aktivt er for å gjøre det enkelt for brukeren. (Og tar du en kikk på Garmins eller Humminbirds forumsider på feks BBC så ser du hvorfor de tok det valget.)

Lowrance er det merket som er åpent for desidert flest 3. parts kartløsninger. Både «skikkelige» dybdekart og live-mapping, betalingsløsninger og gratistjenester. De har også valgt å beholde Navionics Sonarcharts Live på dagens modeller selv om de har sin egen løsning, NSL er et lisensprodukt som Lowrance betaler for å ha på sin plottere.
      Team Colibri

Kommentera

Så med andra ord kan jag inte göra min egen djupkarta, i realtid, med mina Lowrance produkter?
        Les #14 en gang til du. Du kan bruke HDS til Live-kartlegging. Men som for alle andre merker av marin elektronikk, hvis du vil ha et varig kart du skal bruke fremover, så bør du ikke basere deg utelukkende på Live-mapping.
        Team Colibri

Kommentera

Hej
          Men om jag vill stänga av att den ritar kartan runt om båten där jag är, jag är nöjd med hur det ser ut och vill inte att linjerna runt båten ska hoppa omkring nå mer, hur gör jag det?

Genesis Live infon hur sparas den? Ligger den på lodets egna minne? Det är ju inte speciellt stort. Om det går att flytta lagringen till ett tomt minneskort, hur går man tillväga då och hur får jag fram den som ett kartlager så det går att använda från kortet då?

Sen att vara social och bidra, absolut, kanske funkar i stora sjöar och kusten, men fiskar du känsliga små vatten vill jag inte skylta med dessa loggning, det förstår du säkert.
          GL er et aktivt lag og oppdateres så lenge du har det på. GL-filene lagres til minnebrikke (og kan kopieres til andre minnebrikker eller back-up på PC, minnebrikken kan også brukes i andre kompatible enheter).

Hvis du vil ha gode dybdekart men ikke dele, så er det beste alternativet for det et PC-program som heter Reefmaster. Det er en engangskostnad og alt foregår på din PC.
          Team Colibri

Kommentera

Oavsett om det är tull eller ej så är det ju en helt värdelös tjänst som inte funkar som majoriteten av användarna förväntar sig, snudd på falsk marknadsföring. Hur man lyckats krångla till en så till synes enkel tillämpning så att det måste ägnas hundratals foruminlägg för att reda ut det hela är en gåta. Nä, skärpning anbefalles.

Kommentera

Fast kompisen som använder Garmin, han loggar och sparar i realtid. Han kan förbättra sin befintliga karta ute på sjön.

Han behöver inte dela med sig av den infon eller åka hem till datorn för att ladda upp den för att sen ladda upp det i lodet.
              Hvis han vil ha et varig dybdekart med korrekte strandlinjer må han også laste opp til Garmin Connect og dele.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Oavsett om det är tull eller ej så är det ju en helt värdelös tjänst som inte funkar som majoriteten av användarna förväntar sig, snudd på falsk marknadsföring. Hur man lyckats krångla till en så till synes enkel tillämpning så att det måste ägnas hundratals foruminlägg för att reda ut det hela är en gåta. Nä, skärpning anbefalles.
                Hvilken markedsføring er falsk? Hovedproblemet i denne tråden er din desinformasjon som forvirret trådstarter.
                Team Colibri

Kommentera

Helt klart, men tro mig, jag har absolut ingen som helst nytta av det. Jag bor i Norra Norrlands inland, jag vill göra och behålla mina egna kartor.

Tack för att du engagerar dig.
                  Om du tänker så här. Nån bör alltid börja. Det kan bli så att andra hakar på. Är dock genesis kartan helt blank i ditt område så lockar det ju inte andra att köpa Lowrance och börja dela till dig.

Dock är det ju lite knas.
                  Du kan ladda upp från lodet direkt till genesis. Tar dock vidrigt lång tid. Du kan ju även ladda ner sjöar så. Tar också lång tid. Går ju genom mobilens uppkoppling.

Vet inte vilket lod du har Holden. Men jag har minst 15 sjöar på mitt kort. Byter till ett annat om jag ska logga en sjö. Det ska ju formateras efter varje sjö.

Som jag ser det så är det främst botten struktur som är edge stora fördel. Men säg om man loggar alla sina sjöar i sitt område. Och sen köper ett kort. Då så vitt jag förstår det så följer sånt med på kortet och alla sjöar finns med som man skapat. Då slipper man betala 1000-1500 kr varje år. Utan endast en gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg

Hvilken markedsføring er falsk? Hovedproblemet i denne tråden er din desinformasjon som forvirret trådstarter.
                    Du menar således att det trådstartaren avsåg använda prylarna till går att göra (vilket det borde om man ska tro på hur det marknadsförs)? Eller är det rimligt att efter att ha spenderat femsiffriga belopp på ”Live-loggning” köpa programvaran Reefmaster och gräva fram en gammal PC istället?

Kommentera

Det enda jag vill är:

1: Åka ut på sjön
                      2: Åka runt med båten och spela in data om hur djupet är
                      3: Stoppa inspeningen
                      4: Använda djupkartan DIREKT ute på sjön och behålla kartan för mig själv

Kan jag göra detta med ett Lowrance HDS Live 9" årgång 2019??? YES or NO?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 708 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17