Ursprungligen postat av Båtskär
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Göra egna sjökort Lowrance HDI
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggGenesis Live och ”riktig” loggning är två olika saker, den första en ren marknadsföringsgimmick då den lagras på internminnet i lodet och syftet med denna begränsning är att du ska dela ”riktig” loggdata med C-map så de kan kapitalisera på den. Ungefär så.
Genesis Live lagres på minnebrikke, ikke internminnet.
Årsaken til at man har valgt å la GL-laget være aktivt er for å gjøre det enkelt for brukeren. (Og tar du en kikk på Garmins eller Humminbirds forumsider på feks BBC så ser du hvorfor de tok det valget.)
Lowrance er det merket som er åpent for desidert flest 3. parts kartløsninger. Både «skikkelige» dybdekart og live-mapping, betalingsløsninger og gratistjenester. De har også valgt å beholde Navionics Sonarcharts Live på dagens modeller selv om de har sin egen løsning, NSL er et lisensprodukt som Lowrance betaler for å ha på sin plottere.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Båtskär Visa inläggSå med andra ord kan jag inte göra min egen djupkarta, i realtid, med mina Lowrance produkter?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
Hej
Men om jag vill stänga av att den ritar kartan runt om båten där jag är, jag är nöjd med hur det ser ut och vill inte att linjerna runt båten ska hoppa omkring nå mer, hur gör jag det?
Genesis Live infon hur sparas den? Ligger den på lodets egna minne? Det är ju inte speciellt stort. Om det går att flytta lagringen till ett tomt minneskort, hur går man tillväga då och hur får jag fram den som ett kartlager så det går att använda från kortet då?
Sen att vara social och bidra, absolut, kanske funkar i stora sjöar och kusten, men fiskar du känsliga små vatten vill jag inte skylta med dessa loggning, det förstår du säkert.
Hvis du vil ha gode dybdekart men ikke dele, så er det beste alternativet for det et PC-program som heter Reefmaster. Det er en engangskostnad og alt foregår på din PC.
Kommentera
-
Oavsett om det är tull eller ej så är det ju en helt värdelös tjänst som inte funkar som majoriteten av användarna förväntar sig, snudd på falsk marknadsföring. Hur man lyckats krångla till en så till synes enkel tillämpning så att det måste ägnas hundratals foruminlägg för att reda ut det hela är en gåta. Nä, skärpning anbefalles.
Kommentera
-
Fast kompisen som använder Garmin, han loggar och sparar i realtid. Han kan förbättra sin befintliga karta ute på sjön.
Han behöver inte dela med sig av den infon eller åka hem till datorn för att ladda upp den för att sen ladda upp det i lodet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggOavsett om det är tull eller ej så är det ju en helt värdelös tjänst som inte funkar som majoriteten av användarna förväntar sig, snudd på falsk marknadsföring. Hur man lyckats krångla till en så till synes enkel tillämpning så att det måste ägnas hundratals foruminlägg för att reda ut det hela är en gåta. Nä, skärpning anbefalles.
Kommentera
-
Helt klart, men tro mig, jag har absolut ingen som helst nytta av det. Jag bor i Norra Norrlands inland, jag vill göra och behålla mina egna kartor.
Tack för att du engagerar dig.
Dock är det ju lite knas.
Du kan ladda upp från lodet direkt till genesis. Tar dock vidrigt lång tid. Du kan ju även ladda ner sjöar så. Tar också lång tid. Går ju genom mobilens uppkoppling.
Vet inte vilket lod du har Holden. Men jag har minst 15 sjöar på mitt kort. Byter till ett annat om jag ska logga en sjö. Det ska ju formateras efter varje sjö.
Som jag ser det så är det främst botten struktur som är edge stora fördel. Men säg om man loggar alla sina sjöar i sitt område. Och sen köper ett kort. Då så vitt jag förstår det så följer sånt med på kortet och alla sjöar finns med som man skapat. Då slipper man betala 1000-1500 kr varje år. Utan endast en gång.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
Hvilken markedsføring er falsk? Hovedproblemet i denne tråden er din desinformasjon som forvirret trådstarter.
Kommentera
-
Det enda jag vill är:
1: Åka ut på sjön
2: Åka runt med båten och spela in data om hur djupet är
3: Stoppa inspeningen
4: Använda djupkartan DIREKT ute på sjön och behålla kartan för mig själv
Kan jag göra detta med ett Lowrance HDS Live 9" årgång 2019??? YES or NO?
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 708 visningar
0 gillar