Göra egna sjökort Lowrance HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna sjökort Lowrance HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Båtskär Visa inlägg
    Så med andra ord kan jag inte göra min egen djupkarta, i realtid, med mina Lowrance produkter?
    Jo. Men den kommer förbättras hela tiden. Vilket är själva poängen. Kör du nån cm vid sidan om förra spåret så är chansen stor djupet är annorlunda.
    Med betaltjänsten edge ska du kunna få egna privata sjöar. Det tar ju dock bort själva poängen med social map enligt mig. Alla hjälper till och bidrar.

Kommentera

Jag skulle säga nej, och det gäller oavsett tillverkare av hårdvaran utan beror på upplägget i C-map genesis som går ut på att du ska bidra med data gratis och sedan helst betala för att använda deras kartdatabas.

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

Jo. Men den kommer förbättras hela tiden. Vilket är själva poängen. Kör du nån cm vid sidan om förra spåret så är chansen stor djupet är annorlunda.
        Med betaltjänsten edge ska du kunna få egna privata sjöar. Det tar ju dock bort själva poängen med social map enligt mig. Alla hjälper till och bidrar.
        Hej
        Men om jag vill stänga av att den ritar kartan runt om båten där jag är, jag är nöjd med hur det ser ut och vill inte att linjerna runt båten ska hoppa omkring nå mer, hur gör jag det?

Genesis Live infon hur sparas den? Ligger den på lodets egna minne? Det är ju inte speciellt stort. Om det går att flytta lagringen till ett tomt minneskort, hur går man tillväga då och hur får jag fram den som ett kartlager så det går att använda från kortet då?

Sen att vara social och bidra, absolut, kanske funkar i stora sjöar och kusten, men fiskar du känsliga små vatten vill jag inte skylta med dessa loggning, det förstår du säkert.
        Senast ändrad av Båtskär; 2020-05-16, 09:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Jag skulle säga nej, och det gäller oavsett tillverkare av hårdvaran utan beror på upplägget i C-map genesis som går ut på att du ska bidra med data gratis och sedan helst betala för att använda deras kartdatabas.
          Fast kompisen som använder Garmin, han loggar och sparar i realtid. Han kan förbättra sin befintliga karta ute på sjön.

Han behöver inte dela med sig av den infon eller åka hem till datorn för att ladda upp den för att sen ladda upp det i lodet.

Kommentera

Genesis Live och ”riktig” loggning är två olika saker, den första en ren marknadsföringsgimmick då den lagras på internminnet i lodet och syftet med denna begränsning är att du ska dela ”riktig” loggdata med C-map så de kan kapitalisera på den. Ungefär så.

Kommentera

Genesis Live och ”riktig” loggning är två olika saker, den första en ren marknadsföringsgimmick då den lagras på internminnet i lodet och syftet med denna begränsning är att du ska dela ”riktig” loggdata med C-map så de kan kapitalisera på den. Ungefär så.
              Okey, misstänkte att den inte hade så stor kapacitet..

Känns jäkla surt om det inte går att göra egna kartor i realtid. Tycker att jag gjorde ett redig jämförelse bland samtliga lod på marknaden innan jag köpte.

"Logga Live" dina egna sjökort, ungefär så tolkar jag Lowrance reklam.

Sanningen är "Logga nu, dela med till hela världen, se din loggning om en vecka, och du ska helst betala oss mer pengar"

Kommentera

Ja det är så jag förstår det hela. Däremot är det ju inte fel att kunna ladda ner andras loggade sjöar gratis från social map, dock ej möjliga att lägga som lager direkt på sjökortets minneskort utan att betala. Då jag bara har en kortplats i mina lod får jag skifta minneskort ute på sjön om jag vill använda en social map, vilket ju är något av ett practical joke en nollgradig februaridag med 15 meter i byarna.
                Senast ändrad av holden; 2020-05-16, 10:18.

Kommentera

En generell betraktelse över hela fenomet ekolod och loggning är ju hur stenålders detta är. Jag kan göra allt mellan himmel och jord med min iPhone/iPad även om jag befinner mig i en båt eftersom jag är uppkopplad på 4G-nätet, varför skulle inte loden kunna utnyttja detta fullt ut och logga data i en molntjänst? Jo, därför att tillverkarna vill låsa oss till gamla affärsmodeller inkluderande minneskort från 2006 som de inte orkar/anser för dyrt att förändra, tro inget annat. Innovation skulle då vara en extra kortplats? Löjeväckande!

Kommentera

Däremot är det ju inte fel att kunna ladda ner andras loggade sjöar gratis från social map.
                    Helt klart, men tro mig, jag har absolut ingen som helst nytta av det. Jag bor i Norra Norrlands inland, jag vill göra och behålla mina egna kartor.

Tack för att du engagerar dig.

Kommentera

en generell betraktelse över hela fenomet ekolod och loggning är ju hur stenålders detta är. Jag kan göra allt mellan himmel och jord med min iphone/ipad även om jag befinner mig i en båt eftersom jag är uppkopplad på 4g-nätet, varför skulle inte loden kunna utnyttja detta fullt ut och logga data i en molntjänst? Jo, därför att tillverkarna vill låsa oss till gamla affärsmodeller inkluderande minneskort från 2006 som de inte orkar/anser för dyrt att förändra, tro inget annat. Innovation skulle då vara en extra kortplats? Löjeväckande!
                      word!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 705 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri