Göra egna sjökort Lowrance HDI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Göra egna sjökort Lowrance HDI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Göra egna sjökort Lowrance HDI

Hej

En kompis har köpt ett Lowrance HDI 9". Nu försöker vi göra djupkartor på några olika fiske platser utan framgång. Vi har inget extra SD kort i, förutom det köpta kart-kortet, utan försöker lagra på det interna minnet. Vi lyckas få några filer dit men vi lyckas inte visa de som en djupkarta.

Måste vi gå via C-MAP hemsida?

Vi vill ju kunna göra djupkartor direkt på vattnet och helst visa som en overlay på det befintliga sjökortet.

Kan ni förklara hur man gör? Förklara i så fall väldigt utförligt så att även jag kan förstå.

MVH, PM

Hej på er, helt ny på detta forum. Det är mig som Peter M försöker hjälpa..

Jag kan förklara lite hur det har sett ut i vår..

Haft ekolod i 21 år, halva tiden med Garmin och sista halvan med Lowrance, så helt lost är jag inte. Lowrance kartplotter i ca 10 år. (vanlig utan djupkarta)

Men nu var det dags att uppgradera elektroniken.

Glad i hågen, efter många funderingar och jämförelser på ekolod slog jag till och unnade mig 2 stycken Lowrance HDS ekolod, 9" och 7" + 3 in 1 givare.
    Till detta införskaffades C-Map Y 055 kartan, diverse Ethernetkabel, NMEA 2000 kit samt ett 75 amp Li Jon batteri.
    Lyckats koppla ihop hela kalaset, ja det ser riktigt bra ut i båten nu. Ekoloden kan dela data mellan varann osv.

Förstår mig på 2D ekolodet - funkar kalas, Downscan - suveränt, Sidescan hur fint som helst... men sen kommer vi till kartan/plottern..

En av huvudorsakerna till att jag ville uppgradera elektroniken var att jag ville kunna göra mina egna djupkartor, i realtid och använda direkt efter inspelningen.

Hur jag än försöker får jag inte till det.

Kartunderlaget som erbjuds i HDSlodet är delvis ganska okej där jag fiskar just nu, men man vill kunna spela in och förbättra dom kartor som finns helst.

De tre alternativ som jag kan välja mellan i kartmenyn är: "Lowrance" "Navionics" "C-Map Y055"

Lowrance kartan är rätt okey där jag fiskar nu, men den saknar absolut en hel del detaljer i sjökortet

Navionics kartan är galet grov, det är väl någon gratisversion som behöver uppgraderas..? Går inte att använda i nuläget.

C-Map Y055 är också väldigt okej, men saknar också de där små nyanserna av detaljer jag vill ha.

Har hittat vart jag startar att logga ekolodet, och stoppa. Kan hitta filen, men lyckas inte ladda upp den i någon karta alls.

Försöker "konvertera" den, men för det mesta kommer texten "Val fil innehåller ingen strukturdata"

En annan märklig sak...om jag döper ekolodsloggen med ett namn, tex Bakfickan, och spelar sedan in ekolodsloggen och stoppar, så hittar jag INGEN fil i lagringen som heter Bakfickan???? Den döps istället til "Sonar 2020-05-15_05.17.sig" Grymt irriterande. Dessutom är det fel datum på loggen eftersom att det är den 14:e idag, inte 15:e maj..

Om jag går in på filen "Sonar 2020-05-15_05.17.sig" och trycker visa innehåll, kommer bara en gul stillbild av botten fram.

Jag har ikväll satt in ett tomt Micro SD 32 kort i den tomma sloten, bara för att testa om jag var tvungen att ladda upp filen där först, men jag fick inte det heller till att funka.

Det jag vill göra är:
    Spela in egen ekolodsdata - HELST kunna ladda upp den på en bra befintlig karta, dvs förbättra den kartan, typ C-Map Y055.
    Jag vill göra detta på sjön. Jag vill inte åka hem och ladda upp inspelningar på Internet, för att sedan ladda upp dem i ekolodet. Det funkar inte för mig, är jag 30 mil hemifrån i en fjällsjö kan jag ju inte åka hem till datorn.

Det finns en flik i en manyrad som heter Genesis Live. Slår jag igång det så spelar den in toppenfina kartor där jag är, men stänger jag av den försvinner alla dessa fina djuplinjer. WHY??? Jag stänger av pga att cirkulerar jag i ett område flera ggr och fiskar så känner jag mig rätt nöjd med djupkurvorna som blivit och vill använda dem, men just runt båten ändras kurvorna om och om igen ifall den funktionen är påslagen, och slår jag av, försvinner samtliga fina djupkurvor.

Håller på att bli mentalt K N Ä P P ! ! !

Börjar ångra valet av ekolod... Varför köpte jag inte Garmin? Dom har ju dessutom menyer som är logiska. Han som gjort menyerna hos Lowrance borde gå en kurs hos Apple eller Garmin.

Otroligt tacksam om någon kan ge mig en ABC kurs i hur fasen jag ska göra..

// Lasse
    Senast ändrad av Båtskär; 2020-05-14, 21:48.

Kommentera

Kollat youtube?

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Kollat youtube?
        Ja, typ 40 ggr..

Kommentera

Själv har jag aldrig orkat prova så jag kan ha helt fel men som jag tror att det är: du måste du ha ett tomt kort i som du loggar till, alltså inte till internminnet i enheten. När du har loggfilen på kortet måste du åka alla milen hem och dela med dig av din data gratis till C-map för att sedan kunna använda dig av det eftersom datat genomgår någon slags kvalitetsgranskning som tar flera dagar. Som sagt, detta är inte facit utan min bild av det hela, och den är inte särskilt tilltalande.

Kommentera

Ett tomt kort är ett krav. FAT32 formaterat.
            Logfilerna blir stora så det lilla intern minnet duger inte. Är till för typ uppdatering och spara waypoints, ruter etc.
            En timmes loggning kan bli en fil på över Gigabyten. Det innebär att när du spelar in på internminnet så spelar du över skulle jag gissa. Lodet bör ju även bli väldigt segt.
            Logfilerna laddar du upp på https://www.genesismaps.com/
            Sen efter att filurerna på c-map har arbetat med dina loggar kan du uppdatera ditt y-map kort.
            Navionics är konstiga kartor ja. Kräver ett kort för att visa.

Du är på rätt spår med att slå på lagret genesis live. Då ser du vad du skapar. Men det är inte ett krav. Du kan spela in ekolods log utan att visa den samtidigt. Är ju dock roligare att se resultatet.

Men grunden är.
            1 Du skapar loggen. Dom fördrar sl2 har dom sagt till mig. Mer info i den.
            2 du laddar upp loggen. www.genesismaps.com
            3 Lowrance bygger ihop kartan. Tar ca 1 vecka
            4 Du uppdaterar ditt y-map kort (kräver prenumeration). Alternativt laddar ner och använder endast kartan för sjön ensam.

Här kan du jämföra
            https://webapp.navionics.com/?lang=e...key=ierxJiumbB
            Du hittar även den på c-map.
            Blev 17 GB

Mäster Erik kommer snart och rättar alla mina fel.

Kommentera

Har du senaste uppdateringarna på båda enheterna och har du även gjort hard reset på båda enheterna?

Gillar man att logga så bör man köpa på sig några minneskort, dom är ganska billiga.

Kommentera

Hej, tack för all input! UPPSKATTAT!!

Jag har stoppat in ett blankt Micro SD 32 GB kort i den tomma SD hållaren.

Men varför går det inte att logga LIVE och använda kartstrukturen direkt efter man är klar?

Det är ju idiotiskt om jag ska behöva åka hem för att ladda upp djupkartan och dessutom vänta flera dagar innan jag kan använda den.

Dessutom vill jag äga mina egna kartor, inte dela med mig till hela världen varje fjällsjö som jag loggar.

Och varför döper lodet om loggningen namn? Och varför försvinner alla fina djuplinjer på Genesis Live då jag slutar logga där?

Och varför...ja det är många funderingar nu...har en märklig klump i magen just nu över mina nyinköpta ekolod.. börjar känna mig lurad. Hoppas jag har fel

Kommentera

Du har fel :-)

Med c-map kartan borde du kunna köra overlay utan att spela in nånting.

Jag ska försöka hinna med att logga en sjö nu i helgen... Jag ska försöka skriva ner momenten som Jag gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Du har fel :-)

Med c-map kartan borde du kunna köra overlay utan att spela in nånting.

Jag ska försöka hinna med att logga en sjö nu i helgen... Jag ska försöka skriva ner momenten som Jag gör.
                    OOOHHH!!! Hoppas du har rätt...puh...

Redan börjat fundera på vart jag ska annonsera 2 nya HDS lod...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10