Humminbird Helix 7 - hjälp med att lägga in kartor och loggning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Humminbird Helix 7 - hjälp med att lägga in kartor och loggning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Humminbird Helix 7 - hjälp med att lägga in kartor och loggning

Hej!
    Jag har införskaffat mig ett begagnat Helix 7 SI GPS. Jag har använt detta ett par gånger nu men behöver hjälp. Jag har min båt i en och samma sjö och kommer inte flytta den därför har jag inte köpt något Autochart live kort och planerar heller inte att göra det.

Mitt första problem är att jag har kommit över en loggad karta över min sjö, men lyckas inte lägga in den så att det fungerar överhuvudtaget. Det är en ht-fil, alla jag känner använder lowrance så de har sagt till mig att bara lägga in den på sd-kortet sen kommer ekolodet fråga om man vill lägga in den så vips är allt klart. Så enkelt var det uppenbarligen inte.
    Jag har istället laddat ner Humminbirdpc, lagt in filen i programmet, konverterat den till en gpx-fil och sedan exporterat den till sd-kortet. Då fick jag en egen map på sd-kortet som hette matrix och jag trodde att det skulle fungera men det gör det ändå inte. Jag får inte upp något när jag startar lodet och jag kan heller inte ändra sjökortet-alternativet till något, det är låst på auto.
    Någon som kan förklara hur jag ska göra?

Om nu detta inte fungerar så skulle jag ju vilja logga sjön istället så att jag kan se kanter, djup, grynnor, lägga waypoints osv. Men detta förstår jag heller inte hur det fungerar? Har tittat på videos och läst men blir inte så mycket klokare. Måste jag göra inspelningar varje gång jag åker så att jag på så sätt loggar? Jag gjorde en inspelning sist men jag förstår inte mycket, det verkar bara som att jag spela in rutten som jag gjorde, inte att jag kan se något djup eller liknande.
    Är extremt tacksam för svar!

MVH en bekymrad fiskare

Du måste manuellt starta loggningen. Det gör du genom att dubbelklicka på meny, scrolla till Humminbird-symbolen och välja Autochart "Till". Sen är det bara att köra runt och kartan fylls i.
    Om du redan har koll på det så kanske autochart-lagret är dolt. Det kan du välja om det ska vara synligt eller ej. Även bottenhårdhet och vegitation går att visa/dölja.
    Det tog lite tid att bli bekväm med menyerna, men nu börjar även jag (som är fullständigt okompatibel med tekniska prylar) få koll på't
    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Du vil kjøpe et Zeroline-minnekort, du bare vet det ikke enda...
      HT-filer er spor, disse kan delvis brukes som kart men det er tungvindt og ikke en særlig god løsning. Her ser du hvordan:
      https://teamcolibri.blogspot.com/201...7EvhysIK-FZI0o
      Skal du bruke HT-filer fra andre bør du kjøpe Autochart til PC og konvertere til AC-filer derfra.
      Team Colibri

Kommentera

Team Colibri, tack så jättemycket för info. Trodde inte att det skulle vara värt att köpa ett autochart zeroline-kort eftersom jag bara ska ha båten i en sjö, men vi får väl se. Mycket bra beskrivet på din blogg i alla fall.

Kommentera

Team Colibri, nu lyckades jag få in min HT-fil trots allt och har redigerat spåret efter hur det visas på din blogg. Men jag förstår inte vart jag ändrar till tunnare linje på djupkonturer och småkonturerna till prickad linje? Jag hittar inte djupkonturer och småkonturer någonstans...
          Tacksam för svar!

Kommentera

Artikkelen er fem år gammel og jeg brukte en eldre Matrix-enhet da jeg skrev den, så det kan godt hende at Helix har litt andre valg for hvordan HT-sporene skal vises. Jeg har dessverre ikke sett noe på dette i nyere modeller.
            Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
            1 020 svar
            127 705 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Team Colibri