Ekolod/plotter budget 9" 10.000-16.000kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod/plotter budget 9" 10.000-16.000kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min bild av Garmin är att deras produkter mer vänder sig till den som vill ha en plotter med inbyggt ekolod än den som vill ha ett ekolod med inbyggd plotter. Undantaget då om man köper livescope/panoptix som istället är för den riktige prylentusiasten med prislapp därefter, precis som Lowrance och humminbirds motsvarigheter. Jag gillar Lowrance för att också deras billigare modeller har pekskärm, har även ett Helix som är helt oanvändbart pga idiotiskt användargränssnitt, själva lodet är det dock inget fel på utan helt i paritet med Lowrance. Om budgeten låg på 30-50 tkr skulle jag nog lockas över till Humminbirds Solix/mega-enheter, vid budget 10-20 tkr blir valet Lowrance.

Kommentera

Nu har jag inte använt Humminbird. Men det verkar som många föredrar Helix framför Solix just pga att Helix är mer användarvänligt. När det gäller TS funderingar så tror jag Elite Ti2 9 tum blir både billigare och bättre än HDS 7 tum om man inte vill ha de extrafunktioner som HDS har (främst ethernetnätverk). Synd bara att upplösningen på 9-tummaren på Elite ti är densamma som på 7-tummaren.

Kommentera

Jag ändrar mig
        hds live
        så kan du i framtid köpa livesight
        nu finns för dålig info om livesight men om den är i närheten av livescoop så är det framtid

hellre 7” hds än 9 ” ti2

Kommentera

Ursprungligen postat av jiggmete Visa inlägg

Vilket skulle du rekommendera.

9" Elite TI2 eller 7" HDs
          Att jämföra en 9 tum med en 7 tum är inte rättvist anser jag.
          Tänk på hur du fiskar eller hur du vill fiska.

Jag stod i din sits förra sommarn. Köpte just en elite ti2 9"
          Med tanke på mitt fiske hade jag valt annorlunda idag.

Kommentera

Jag har både Elite 9 och 7, ingen avgörande skillnad mer än att man får zooma in/ut ännu oftare om man avser navigera med plottern, för övrigt sjukt svårt även med 9:an. C-maps auto routing är så icke-intuitiv att man får kolla youtubeklipp varje gång man försöker sig på den.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Jag har både Elite 9 och 7, ingen avgörande skillnad mer än att man får zooma in/ut ännu oftare om man avser navigera med plottern, för övrigt sjukt svårt även med 9:an. C-maps auto routing är så icke-intuitiv att man får kolla youtubeklipp varje gång man försöker sig på den.
              Min polare håller nog med dig, själv tycker jag auto routing går att fixa i sömnen :-) Vissa saker är logiska för somliga, andra inte alls men det är nog därför det finns en marknad för flera likvärdiga produkter.

Kommentera

Jag kör en Helix 9 msi g3n och det är mitt första "riktiga" ekolod. Köpte det för ganska precis ett år sedan och än så länge är jag helnöjd. Efter åtskilliga timmar av sökande och youtubande föll valet på detta lod för jag tyckte att framförallt autochart live såg väldigt lockande ut. Och mega imaginging är grymt. Sjukt klar bild på skärmen.
                Jämfört med andra lod har jag ingen aning om hur Humminbird står sig. Men till mitt fiske, främst spinnfiske efter abborre, så passar detta kanon för mig.
                Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Min polare håller nog med dig, själv tycker jag auto routing går att fixa i sömnen :-) Vissa saker är logiska för somliga, andra inte alls men det är nog därför det finns en marknad för flera likvärdiga produkter.
                  En process som inleds med ett felmeddelande i stil med att ”du behöver minst två waypoints för att kunna använda auto routing funktionen” utan vidare info om vad man ska göra härnäst vinner inga pokaler i UI-design

Vore det inte enklast att utgå från att man vill åka från där man befinner sig till målet...istället för att man ska sätta en waypoint manuellt som startpunkt!

Braw: Humminbirds Mega imaging är grymt fint, där slår dom Lowrance på fingrarna, jag väljer dock bort Helix för att det inte är pekskärm utan deras knappstyrda menysystem med undermenyer i det oändliga.
                  Senast ändrad av holden; 2020-04-11, 09:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                    Braw: Humminbirds Mega imaging är grymt fint, där slår dom Lowrance på fingrarna, jag väljer dock bort Helix för att det inte är pekskärm utan deras knappstyrda menysystem med undermenyer i det oändliga.
                    Ja touchskärm hade varit smutt. Och undermenyerna var lite knepiga i början, men det tog max fem fisketurer att komma in i det. Men återigen så har jag inget att jämföra med.
                    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 788 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17