Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad ser jag på lodet?
Collapse
X
-
Fisk och ett dåligt laddat batteri... Svårt att säga vilken typ av fisk dock, just att det är separerade ekon får mig att tro spridd rovfisk av det mindre slaget, typ borre, det är ju inga kraftfulla färger i dina ekon... men ekolodstolkning är svårt innan man lärt sig sitt egna lod, inställningar, vad man ser och sedan fångar hjälper till i förståelsen. Å andra sidan kör du på 83 kHz och det kan nog ge sämre/svagare ekon än 200 kHz vill jag minnas.
Om jag orkade skulle jag gärna göra fiskaatrapper och sänka ned en 15 cm "mört" 40 cm "borre" och 80 cm "gös/gädda" på olika djup och sedan köra över dem med båten med olika fart och inställningar. Skulle underlätta inlärningskurvan markant inbillar jag mig...
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFisk och ett dåligt laddat batteri... Svårt att säga vilken typ av fisk dock, just att det är separerade ekon får mig att tro spridd rovfisk av det mindre slaget, typ borre, det är ju inga kraftfulla färger i dina ekon... men ekolodstolkning är svårt innan man lärt sig sitt egna lod, inställningar, vad man ser och sedan fångar hjälper till i förståelsen. Å andra sidan kör du på 83 kHz och det kan nog ge sämre/svagare ekon än 200 kHz vill jag minnas.
Om jag orkade skulle jag gärna göra fiskaatrapper och sänka ned en 15 cm "mört" 40 cm "borre" och 80 cm "gös/gädda" på olika djup och sedan köra över dem med båten med olika fart och inställningar. Skulle underlätta inlärningskurvan markant inbillar jag mig...
Ett krångligt men kanske rättvisande test är väl att bonka några matfiskar, trä upp dem på valfritt snöre och köra runt och titta på dem. Extra bonus är om man trär upp en 30 cm borre och en 30 cm träatrapp för att jämföra.
Har också funderat på hur djupet påverkar, alltså att en 1,5 kg gös ger förhållandevis större eko om det är 4 m djupt jämfört med 16 m djupt. Ekot börde ju presenteras 4 ggr större på skärmen då den i förhållande till vattenkolumnen är 4 ggr större.
I övrigt håller jag nog med Anteman.
Kommentera
-
Batteriet va dåligt o böt till mitt andra strax efter.
Ja, kanske är omöjligt att urskilja arter. Jag vill tro att det var braxen med tanke på vart det var. Fiskade med alla möjliga abborre beten utan minsta hugg, körde med gäddbeten, utan minsta hugg och fisken patrullerade i början av en större vik som blir grundare strax efter där bilden är tagen, utan någon markant brant, en hel del växtlighet i närområdet
Kommentera
-
Ja att det inte hugger alls tyder på betesfisk, däremot tycker jag braxen borde ge tydligare ekon än bilden visar, få av dem som ens har ngt rött i sig, men sagt med reservation för frekvensvalet som kan ge sämre eko.
Vi får vänta in Colibris svar, han kan nog berätta om både art och genomsnittsvikt om du meddelar ekolodsmodell och typ av vatten!
Kommentera
-
Du ser fisk, litt dårlig gjengitt pga signaltap fra stor konevinkel. (Glem at 83 kHz finnes) Du ser også urovekkende lav tilførselsspenning, her kan årsaken være dårlig batteri eller underdimensjonert elektrisk anlegg.
Bruk 200 kHz som utgangspunkt men hvis du vil ha bredere konevinkel kan du også bruke medium chirp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av royen Visa inläggVarför står det " djup 7,1 " till höger och 7,3 i bilden?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mikl22Hej!
Jag har precis skaffat mitt första ekolod till en båt jag tagit över från min far, ett begagnat...5 Foton-
Kanal: Elektronik
2024-07-14, 19:30 -
-
Svar till Lowrance elite ti9-2 problemav Mikl22Tack för svaren!
Jag höjde positionen på givaren ungefär 1cm och sen gjorde jag om elen under...1 Foto-
2024-07-15, 21:06 -
-
av Jocke12458Har en frontmonterad Motorguide xi5 som funkat felfritt i 2 år. Första turen i år var motorn helt stendöd,...1 Foto
-
2024-04-26, 06:02 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
|
1 020 svar
127 705 visningar
0 gillar