Har behov av ett ekolod som endast ska användas i min gamla barndomssjö. Skulle vara kul att leta nya strukturer och spela in djupkartor och jag har lockats lite av det till synes låga priset på Garmin 820xs som Olssonsfiske.se kör med (6 495:-). Jag är absolut inget teknikfreak utan snarare tvärtom så ju mer jag läser om olika lod, givare och funktioner desto mer förvirrad blir jag, men som jag har förstått det får man bäst resultat med chirp och då tänker jag att det är lika bra att välja en givare med det. Men vilken?
Sjön är ganska liten och djupet snittar kanske knappt 3m och ingenstans är det djupare än 5m. De flesta givarna verkar anpassade till mycket större djup så jag undrar helt enkelt ifall någon med mer kunskap kan tipsa mig om vilken givare som skulle passa mig bäst samt om ni i övrigt har någon synpunkt på val av lod?
Borde jag välja ett lod som klarar sideview? Känns inte som att så många använder det eller kommer jag att ångra mig?
Vill helst ha Garmin eftersom jag ibland även fiskar från en Arkip 460 och tänkte köra lodet som extraskärm där till det fasta Garmin som ingick.
Förvirrat kanske men jag skulle bli grymt tacksam för svar/åsikter!
Sjön är ganska liten och djupet snittar kanske knappt 3m och ingenstans är det djupare än 5m. De flesta givarna verkar anpassade till mycket större djup så jag undrar helt enkelt ifall någon med mer kunskap kan tipsa mig om vilken givare som skulle passa mig bäst samt om ni i övrigt har någon synpunkt på val av lod?
Borde jag välja ett lod som klarar sideview? Känns inte som att så många använder det eller kommer jag att ångra mig?
Vill helst ha Garmin eftersom jag ibland även fiskar från en Arkip 460 och tänkte köra lodet som extraskärm där till det fasta Garmin som ingick.
Förvirrat kanske men jag skulle bli grymt tacksam för svar/åsikter!
Kommentera