+/- Motorguide Xi3 SNR/GPS vs GPS vs utan både SNR/GPS i befintlig Lowrance installat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

+/- Motorguide Xi3 SNR/GPS vs GPS vs utan både SNR/GPS i befintlig Lowrance installat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• +/- Motorguide Xi3 SNR/GPS vs GPS vs utan både SNR/GPS i befintlig Lowrance installat

Är i färd med att byta ut min MK powerdrive mot en Motorguide Xi (förmodligen 3) 55/54 pga befintlig installation med Lowrance HDS9, HDS9m, (+Totalscan, Point-1 gps) och att jag vill få möjligheten till "autopilot" efter bestämd rutt i plottern vid trolling. Köra med vanliga utombordaren och låta Motorguiden styra. Har kollat runt och blir lite osäker på vilken modell jag behöver eller vad jag väljer bort om jag väljer en enklare modell utan SNR eller kanske tom utan även GPS. Den billigaste (äldre?) varianten utan GPS säljs, vad jag har sett, inte här men kan köpas för dryga 6000kr i staterna.

Förutom att kunna få tillgång till "autopilot" vid trolling vill jag även ha en bra ankar/spot lock funktion.

Finns det fördelar (eller nackdelar) med att välja SNR modellen med inbyggd 83/200-givare i motorn trots att jag har en Totalscan monterad på båten? Hur/när?

Får jag möjlighet till "pinpoint" ankring med en modell utan GPS om den är ihopkopplad med min DHS + Point-1 (antar att Point-1 har minst lika bra noggrannhet som den inbyggda i elmotorn men frågan är om det funkar)?

Ev övriga reflektioner för-/nackdelar?

Fordelen med en ekkoloddgiver i elmotoren er delvis under trolling, men kanskje først og fremst ved spinnfiske fra fremre del av båten. Ståt du foran vil du vite dybden der, ikke 4-5-6 meter bak deg hvor din TotalScan er.

Skal du ha ankring og styring må du ha modellen med innebygget GPS-mottager. Din MG og HDS deler ikke GPS-mottager eller kompass (dessverre), de må ha hver sin.
    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
    1 020 svar
    127 700 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Team Colibri