Ekolodsfråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolodsfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolodsfråga

Har nyligen flyttat till Åland och givetvis flyttar man till Åland så måste man ju anamma skärgårdslivet och skaffa båt.
    Har fiskat en del i min ungdom och upp tills jag var ca 20 år (32 nu) men numera spenderar jag hela hösten/vintern åt jakt. Men tänkte jag skulle försöka komma igång med fisket främst vår/sommar.

Hur som helst så är båten införskaffad men letar nu ett lämpligt ekolod/plotter.
    Det blir ju en del fiske i havet efter abborre, gädda och ev havsöring. Dock så kommer jag jaga en hel del säl och undrar om ni tror att det skulle vara möjlighet att kunna se sälen efter att den är skjuten med hjälp av ekolod?
    Det är nämligen så att sälen sjunker som i regel till botten och kan därefter vara svår att hitta. Många dyker efter den men det är jag inte särskiljt intresserad av.

I övrigt så har jag sneglat en del på garmin echomap plus 92sv, vad tror ni om den för ovan syfte ?
    Budget: Smärtgräns på 13 k inkl givare.

Tacksam för råd och tips!

Marcus

For å finne en sel som har sunket vil du primært bruke skannende ekkolodd. Skal du ha skannende ekkolodd med høyt detaljnivå hos Garmin må du doble budsjettet. Både Humminbird (mega/ mega+), Lowrance og Simrad (Active Imaging) leverer bedre skannende ekkolodd i denne prisklassen enn Garmin.
    Team Colibri

Kommentera

Tack Team Colibri för värdefulla tips!
      Om jag då utesluter Garmin och tar dina tips så borde det stå mellan följande typ:
      Simrad GO9 XSE
      Helix 9
      Lowrance Elite-9

Är det hugget som stucket vilken av dessa man väljer ?
      Lowrance har fish reveal vilket många verkar uppskatta ?
      Jag gillar humminbird då den verkar ha en skarp bild och bra gränssnitt.

Marcus

Kommentera

Helix bør være Gen 2 eller 3 så du får henholdvis Meg eller Mega+. Ikke Gen 1.
        Simrad og lowrance bør være nye nok til å bruke Active Imaging. Dvs for Lowrance Elite Ti2, og for Simrad GO heter generasjonen XSE/ XSR.

Valget mellom de handler mye om smak og behag. Personlig mener jeg Humminbird har den dårligste interfacen i bransjen, men det sier bare hva dette med smak og behag betyr.
        Senast ändrad av Team Colibri; 2019-02-01, 11:23. Anledning: Korreksjon GO-modell
        Team Colibri

Kommentera

Simrad GO9 XSE passar också till Active Imaging-givarna. Jag har själv en GO7 XSE tillsammans med Active Imaging 3-in-1.

Kommentera

Efter mycket läsning på nätet och efterforskningar fram och tillbaka så står det mellan Humminbird Helix 9 gen 3 eller Lowrance Elite 9 ti2.
            Några funderingar som kvarstår är vilken av dessa som anses ha "bäst" mapping-system, alltså Genesis Live vs Autochart Live ?
            Gillar att man på humminbirden kan få bottenhårdhet osv.
            Något som jag tycker verkar vettigt på Lowrance i övrigt är fish reveal, har humminbird en sådan motsvarighet ?

Mvh Marcus

Kommentera

Ursprungligen postat av m.olsson.1986 Visa inlägg
              Har nyligen flyttat till Åland och givetvis flyttar man till Åland så måste man ju anamma skärgårdslivet och skaffa båt.
              Har fiskat en del i min ungdom och upp tills jag var ca 20 år (32 nu) men numera spenderar jag hela hösten/vintern åt jakt. Men tänkte jag skulle försöka komma igång med fisket främst vår/sommar.

Hur som helst så är båten införskaffad men letar nu ett lämpligt ekolod/plotter.
              Det blir ju en del fiske i havet efter abborre, gädda och ev havsöring. Dock så kommer jag jaga en hel del säl och undrar om ni tror att det skulle vara möjlighet att kunna se sälen efter att den är skjuten med hjälp av ekolod?
              Det är nämligen så att sälen sjunker som i regel till botten och kan därefter vara svår att hitta. Många dyker efter den men det är jag inte särskiljt intresserad av.

I övrigt så har jag sneglat en del på garmin echomap plus 92sv, vad tror ni om den för ovan syfte ?
              Budget: Smärtgräns på 13 k inkl givare.

Tacksam för råd och tips!

Marcus
              Bästa priset på ett bra Lowrance-ekolod får du antagligen hos din namne...https://www.olssonsfiske.se/marinele...inkl-totalscan ...

Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av m.olsson.1986 Visa inlägg
                Efter mycket läsning på nätet och efterforskningar fram och tillbaka så står det mellan Humminbird Helix 9 gen 3 eller Lowrance Elite 9 ti2.
                Några funderingar som kvarstår är vilken av dessa som anses ha "bäst" mapping-system, alltså Genesis Live vs Autochart Live ?
                Gillar att man på humminbirden kan få bottenhårdhet osv.
                Något som jag tycker verkar vettigt på Lowrance i övrigt är fish reveal, har humminbird en sådan motsvarighet ?

Mvh Marcus
                Hei

Hvis du ser på Live-mappingen isolert sett så har Eliten en fordel i at den har to typer live-mapping (både Genesis Live og Navionics Sonarcharts Live). Med andre ord kan live-mappingen tilpasses til det kartgrunnlaget du bruker. Helixen har en fordel i form av teknisk mer avansert live-mapping, med vegetasjon og bunnkomposisjon.

Uansett live-mapping bør du aldri basere deg utelukkende på den typen kartlegging. delvis fordi du har lett for å låse deg mot en leverandør, delvis fordi kvaliteten på kartene som regel blir bedre etter bearbeiding på en PC, og delvis fordi minnekort har begrenset levetid. Så uansett hvilken variant du ender med vil jeg sterkt anbefale at du tar med kartprogrammet i budsjettet ditt også. (For Helixen må du uansett ha ZeroLine-minnekortet.)

Nei, Humminbird har ikke noe liknende FishReveal per nå.
                Team Colibri

Kommentera

Så som jag använder mitt lowrance-lod är ändå C-map Genesis det viktigaste kartalternativet. Har du kollat om områdena du är intresserad av finns med bland det som redan är kartlagt. Men för att få bottenhårdhet krävs förstås betalversionen och egna loggar.

Kommentera

Du kan også få bunnkomposisjon via Reefmaster, og bruke kartet på en Lowrance. men ikke vegtasjon.
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri