Tankar ang ekolod-setup - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar ang ekolod-setup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar ang ekolod-setup

Idag kör jag omkring med en Garmin echomap chirp 72sv med medföljande tm40-givare. Köpte till sjökort för mitt område som heter bluechart hd vision g2 södertälje/trelleborg.
    Detta fungerar rätt okej och det enda jag stör mig på är att det inte verkar gå att uppdatera. Varken mjukvaran eller sjökortet. Detta är en sak som jag skulle vilja ha hjälp med.
    Sjökortet ligger på sd-kort (8gb) som sitter i ekolodets enda sd-slot.

Nu har jag beställt en Minn kota terrova som ska monteras i fören. Tanken där är att kunna nyttja det inbyggda lodet i elmotorn och ha en skärm i fören på båten. Så långt är jag med på banan. Tänker mig att jag köper ett billigare garmin ekolod och kopplar in. (Jag vet att jag inte får styrning av elmotorn hos garmin, men för att få det blir det mycket dyrare)

Utöver allt detta vill jag spela in med quickdraw och dela dessa på garmin connect. Frågan är om jag kan göra det på elmotorsetupen, eller om jag måste köra på den bakre setupen? Om jag måste köra på den bakre så gissar jag att man måste ha ett tomt sd-kort till detta och då är väl inte sjökortet längre tillgängligt? Eller har sjökortet lagts in på plottern? Helst vill jag inte tuffa omkring på okända vatten utan sjökort, jag är rädd om båten Annars tänker jag mig att jag får köra med en extra givare i fronten till detta?

Vad är den bästa och billigaste lösningen i mitt fall?

bump!
    Senast ändrad av holetaker; 2019-01-02, 18:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
      Idag kör jag omkring med en Garmin echomap chirp 72sv med medföljande tm40-givare. Köpte till sjökort för mitt område som heter bluechart hd vision g2 södertälje/trelleborg.
      Detta fungerar rätt okej och det enda jag stör mig på är att det inte verkar gå att uppdatera. Varken mjukvaran eller sjökortet. Detta är en sak som jag skulle vilja ha hjälp med.
      Sjökortet ligger på sd-kort (8gb) som sitter i ekolodets enda sd-slot.

Nu har jag beställt en Minn kota terrova som ska monteras i fören. Tanken där är att kunna nyttja det inbyggda lodet i elmotorn och ha en skärm i fören på båten. Så långt är jag med på banan. Tänker mig att jag köper ett billigare garmin ekolod och kopplar in. (Jag vet att jag inte får styrning av elmotorn hos garmin, men för att få det blir det mycket dyrare)

Utöver allt detta vill jag spela in med quickdraw och dela dessa på garmin connect. Frågan är om jag kan göra det på elmotorsetupen, eller om jag måste köra på den bakre setupen? Om jag måste köra på den bakre så gissar jag att man måste ha ett tomt sd-kort till detta och då är väl inte sjökortet längre tillgängligt? Eller har sjökortet lagts in på plottern? Helst vill jag inte tuffa omkring på okända vatten utan sjökort, jag är rädd om båten Annars tänker jag mig att jag får köra med en extra givare i fronten till detta?

Vad är den bästa och billigaste lösningen i mitt fall?
      Citerar och svara lite på mitt eget inlägg, utifall någon annan står med samma frågor. (Det är väl det ett forum är till för )

Efter kontakt med garmins fantastiskt trevliga support och ett svar på en facebookgrupp så ska man inte ha sitt sjökortssdkort i när man uppdaterar mjukvaran, utan man tankar ner den nya mjukvaran på ett tomt sdkort och kör uppdateringen.
      När det gäller sjökortet, så rådde garmin mig att vänta till februari då g3 kartorna kommer ut. I g3 versionen så har garmin bakat ihop sina kartor med navionics kartor och man får därför med en massa småsjöar på köpet.

Minn Kotas givare ska troligen inte gå att användas till Quickdraw, men jag kan ha fel här. Däremot går givaren att använda som vanlig traditionell givare. Dock ingen Down eller Sidevue. Så för dom funktionerna får man montera separat givare.

Ang att spela in quickdraw på främre givare samtidigt som jag navigerar med bakre ekolodet (som har sjökortet) så hade jag kikat på en striker plus 4 samt plus 5dv, men ingen av dom har stöd för sdkort eller Active Captain. Så för att göra det jag vill måste jag kliva upp på en echomap plusmodell, å då kostar det nog lite mer än vad det smakar.

Så nu suger jag lite på pralinen och funderar vidare. Antingen köper jag en striker och har djupkartan endast där fram, eller så köper jag den billigaste echomap plus och kör djupkartan på sd-kort så jag kan skifta. ELLER så köper jag en vassare modell dit bak och kör eckomap chirp 72 sv framme. I sista fallet så lär jag bli idiotförklarad hemma

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 700 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17