Efter lite eftersökning på kinesiska LifePO4 så fann jag att de brukar ha alltför hög inre resistans mot angivet värde i databladet.
Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842
På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
För att inte tala om seg motor utan tryck.
Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.
Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
Detta gäller märken som Calb, Winston, Sinopoly och Thundersky som brukar kallas Thundersag på skoj för att poängtera att spänningen dyker som som en klubbad oxe vid last.
Jag googlade fram en snubbe som hade testat sina nyinköpta 100Ah LifePO4.
Dessa skulle ha 0.45 milliohm resistans per cell fullt laddade enligt uppgift.
Han fann att de istället låg på hela 11 milliohm i snitt.
Dvs 25gr högre resistans än förväntat.
https://endless-sphere.com/forums/vi...98586#p1443842
På 4st 100Ah celler i serie för 12.8V blir det 44milliohm sammanlagt.
Vid enkelt överslag kan man räkna ut att spänningen faller med 1.32V från 12.8V till 11.48V vid 30A last.
30A är normal lastnivå med en elektrisk båtsnurra vid motvind.
Men att batterispänningen faller med 1.32V är inte acceptabelt då man faller ner mot lägsta nivå som kan utlösa minspänningskravet på styrelektroniken.
För att inte tala om seg motor utan tryck.
Helt vanliga och billiga 100Ah fritidsbatterier av bly har långt lägre resistans och spänningen faller inte lika mycket.
Bygger man en liknande pack av 18650-29E med 34 celler parallellt och 3st block i serie (102 celler totalt) får man en inre resistans på ca 5.3 milliohm.
Vid 4st block i serie för högre battspänning får man en resistans på 7 milliohm, långt lägre än LifePO4.
Och detta batteri blir betydligt billigare samt halva vikten.
Kommentera