Hej!
Denna tråden är till för dem som faktiskt bestämt sig för att investera i Lithiumbatteri / LiFePO4. Mitt hopp är att detta inte skall bli en tråd som spårar ur och blir ytterligare en Bly/syra VS LiFePO4 tråd... igen. Värt att notera är att det efter en tids batterisurfande verkar finnas en del "lyckosökare" inom branschen.
Jag tänker att här kan man diskutera:
Tillverkarna slänger sig med en massa nya roliga termer som för en teknikanalfabet som mig kan bli lite väl utmanande. Jag vill vara påläst och förstå tekniken hyfsat om jag ska göra en sådan investering.
Jag går i köptankar men kan inte riktigt bestämma mig, siktar på att inledningsvis köpa ett batteri a' 100ah, men vilket ska man ha, priserna varierar från 9500-30000 vad skiljer dessa åt? infogar lite länkar till olika varianter. Jag skall ha batteri med BMS så mycket veta jag men finns det olika varianter av dessa? Verkar som om just de batterier med BMS gör att man behöver inte oroa sig för att ladda ur för djupt, överladda, dessutom kan man på vissa via ex. Bluetooth bevaka i- och urladdning. Just övervakning är något som ofta diskuteras i andra trådar. Nedan följer ett knippe länkar.
Batterinet - Topband100ah 9999:-
EXCIDE NAtilus 125ah med BMS 21076:-
SUNBEAM LITHIUM Plug n play 100ah 17995:-
SUNLUX powerbox BMS 100ah 10995:-
LIME power diverse pakethtml
MX-Li-ION 100ah/
Sunwind Lithium 125ah Bluetooth
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...d-laddare.html
Detta är bara av några man kan hitta på nätet just nu är det någon som kan hjälpa med en enkel punktlista vad man ska tänka på eller leta efter? Förstår att det kan vara svårt då det beror på användningen.
Rent spontant känns limepowers lösning som den mest osäkra då med avseende på att förstöra batteriet likaså balansering?
Läsvärt!
Best lithiumbattery.com finns mycket att läsa här & och köpa..
PDF om LiFePO4 - "Guld från byggarn"
Listan nedan fyller jag med saker som potentiella LiFepO4-köpare bör veta:
En BMS bör kunna göra följande:
Hoppas vi kan hjälpas åt att reda ut vad som är ett bra köp!
Skitfiske
Denna tråden är till för dem som faktiskt bestämt sig för att investera i Lithiumbatteri / LiFePO4. Mitt hopp är att detta inte skall bli en tråd som spårar ur och blir ytterligare en Bly/syra VS LiFePO4 tråd... igen. Värt att notera är att det efter en tids batterisurfande verkar finnas en del "lyckosökare" inom branschen.
Jag tänker att här kan man diskutera:
- Vad köpte ni
- Viktig kringutrustning
- Märken
- Skillnader på BMS
- PCM vad är det?
- Plug n play
- Wh VS Ah
- Koppla till generator bra eller inte? Ex. limepower
Tillverkarna slänger sig med en massa nya roliga termer som för en teknikanalfabet som mig kan bli lite väl utmanande. Jag vill vara påläst och förstå tekniken hyfsat om jag ska göra en sådan investering.
Jag går i köptankar men kan inte riktigt bestämma mig, siktar på att inledningsvis köpa ett batteri a' 100ah, men vilket ska man ha, priserna varierar från 9500-30000 vad skiljer dessa åt? infogar lite länkar till olika varianter. Jag skall ha batteri med BMS så mycket veta jag men finns det olika varianter av dessa? Verkar som om just de batterier med BMS gör att man behöver inte oroa sig för att ladda ur för djupt, överladda, dessutom kan man på vissa via ex. Bluetooth bevaka i- och urladdning. Just övervakning är något som ofta diskuteras i andra trådar. Nedan följer ett knippe länkar.
Batterinet - Topband100ah 9999:-
EXCIDE NAtilus 125ah med BMS 21076:-
SUNBEAM LITHIUM Plug n play 100ah 17995:-
SUNLUX powerbox BMS 100ah 10995:-
LIME power diverse pakethtml
MX-Li-ION 100ah/
Sunwind Lithium 125ah Bluetooth
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...d-laddare.html
Detta är bara av några man kan hitta på nätet just nu är det någon som kan hjälpa med en enkel punktlista vad man ska tänka på eller leta efter? Förstår att det kan vara svårt då det beror på användningen.
Rent spontant känns limepowers lösning som den mest osäkra då med avseende på att förstöra batteriet likaså balansering?
Läsvärt!
Best lithiumbattery.com finns mycket att läsa här & och köpa..
PDF om LiFePO4 - "Guld från byggarn"
Listan nedan fyller jag med saker som potentiella LiFepO4-köpare bör veta:
- LiFePO4 skall ej förvaras fulladdade.
- Man ska/bör köpa med BMS (https://ventec-ibms.com/en/pcm-vs-bm...uct-designers/)
- Vanlig laddare med AGM läge går att använda (Se inlägg #3 av Team Colibri)
- Osäkra cyklingsegenskaper, är det för bra för att vara sant? (Se inlägg #6 av anteman)
En BMS bör kunna göra följande:
- Bryter om spänningen (V) blir för låg.
- Bryter om spänningen blir för hög, överladdat batteri
- Balanserar Cellerna
- Temperaturkompenserar, dvs för oss som använder dem vintertid, samt om det blir för varmt.
- Kontrollera att BMS:en klarar startströmmen motorn kräver. (#16 av Mastapike)
Hoppas vi kan hjälpas åt att reda ut vad som är ett bra köp!
Skitfiske
Kommentera