Problem djupvisning Lowrance hook2 4x - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem djupvisning Lowrance hook2 4x

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem djupvisning Lowrance hook2 4x

Hej
    Precis köpt och monterat ett budgetlod på gäddräsern, kör givaren på en flyttbar transducer pole men har problem med djupvisning.

Vid stillaliggande fiske på mellan 1-4m fungerar allt perfekt. Problemet uppstår om man sedan sakta börjar förflytta sig med elmotorn, säg 1-2 knop samt att det blir djupare, helt plötsligt visas bara tre streck istället för djupangivelse, lodet visar fortfarande ytbrus men hittar inte botten.
    Har laborerat med olika djup och vinkel på givaren utan någon skillnad. Även justerat djupskalan manuellt och det tycks fungera lite bättre om man till exempel ställer in på 20 metersskala då man befinner sig på ca 6 meter, men då ser man ju nästan inget på lodet ändå. Problemet uppstår på såväl det hemska autoläget som med mina egna inställningar. Precis som att lodet inte klarar djup över 5 meter...

Har jag haft oturen att få ett nytt lod med trasig givare? Finns det något annat test jag bör göra innan jag reklamerar?

Tack på förhand.

Hook2 har så vid konevinkel at det ikke er egnet på dypere vann enn ca 10 meter.

Men ned til rundt 10 meter bør du få dybde. Siden dette fungerer når du ligger stille, er problemet din montering av ekkoloddgiveren. Den får for mye turbulens rundt seg under forflytning og mister derfor bunnkontakten. Post gjerne noen bilder av hvordan dette er montert.
    Team Colibri

Kommentera

Tack för svar!
      Jag har givaren på ett flyttbart fäste som jag fäster över relingen. Provat både akter samt sida, borde inte bli någon turbulens utmed sidan på båten i 1 knop tycker jag. det gör också att kunnat prova massa olika vinklar och monteringsdjup på givaren. Lowrance specifikation säger max djup 152 meter, är det så fel alltså? Klarar lodet bara 10 meters djup är det ju bara lämna tillbaka tyvärr.

Borde jag hellre satsa på ett Garmin striker plus 4? Eller kanske Humminbird PiranhaMAX 4?
      Senast ändrad av bstomberg; 2018-08-13, 13:19.

Kommentera

På min bils speedometer står det 240. Jeg synes bilen er ubrukelig over 120. Moral: det er ganske vanlig at en produsents opplysninger om hva som kan gå an under optimale forhold, avviker fra hva som er praktisk gjennomførbart i virkeligheten.

Men ja, med en bedre ekkoloddgiver fungerer Hook2 mye bedre. Nå er Hook2 igjen delt i to ulike typer ekkolodd, og ditt 4x er enklere enn 5 combo og oppover som er mye bedre. Med 5 combo og en bedre ekkoloddgiver enn den som følger med får jeg bunnlesning på 160 meter i saltvann, som må sies å være bra for et billig ekkolodd.

Humminbirden er også ubrukelig, mens Garminen er hakket bedre.
        Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
          På min bils speedometer står det 240. Jeg synes bilen er ubrukelig over 120. Moral: det er ganske vanlig at en produsents opplysninger om hva som kan gå an under optimale forhold, avviker fra hva som er praktisk gjennomførbart i virkeligheten.

Men ja, med en bedre ekkoloddgiver fungerer Hook2 mye bedre. Nå er Hook2 igjen delt i to ulike typer ekkolodd, og ditt 4x er enklere enn 5 combo og oppover som er mye bedre. Med 5 combo og en bedre ekkoloddgiver enn den som følger med får jeg bunnlesning på 160 meter i saltvann, som må sies å være bra for et billig ekkolodd.

Humminbirden er også ubrukelig, mens Garminen er hakket bedre.
          Tack så hemskt mycket för svar, nog för att de brukar överspeca vad produkter klarar av, inte kunde jag tro att 150m i specifikation i verkligheten skulle vara ca 10 meter.

Är det ett klokt beslut att returnera hook2 4x med bullet skimmer och lägga pengarna på Garmin striker 4 med aktergivare Chirp 77/200kHz skiljer väldigt lite i pris.

Kommentera

Tjena

Har haft ett Hook2 12 i några månader nu och jag har också problem med djupen, men inte alls lika mycket som dig. Jag upplever att jag tappar bottenkontakt vid 16m och fiskbågar kan man glömma under 5-6m. Downscan/sidescan fungerar dock problemfritt och har fått förlita mig på dem istället. Jag har min givare monterad i aktern till höger om en 40hk 4-taktsmotor. Så tycker det låter som din givare underpresterar en hel del även om givarna som följer med hook2 lämnar mycket att önska.

Ska byta tripleshot-givaren mot en totalscan i helgen och ska se om det fungerar bättre.

Kommentera

Nesse, som jeg skriver over her kan du ikke sammenlikne ekkoloddet i Hook2 4x med de større. Ditt Hook2 er et mye bedre ekkolodd, fortsatt med en for enkel ekkoloddgiver men uansett mye bedre enn 4x.

Hvis du skifter din Tripleshot-giver med en TotalScan vil du få mye bedre prestanda. Dette har også Lowrance innsett så det kommer nye ekkoloddgivere til Hook2 til høsten/ vinteren.

Min klare anbefaling til alle er å vente med å kjøpe Hook2 til de nye ekkoloddgiverne kommer, og uansett ligge unna 4x.
              Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Nesse, som jeg skriver over her kan du ikke sammenlikne ekkoloddet i Hook2 4x med de større. Ditt Hook2 er et mye bedre ekkolodd, fortsatt med en for enkel ekkoloddgiver men uansett mye bedre enn 4x.

Hvis du skifter din Tripleshot-giver med en TotalScan vil du få mye bedre prestanda. Dette har også Lowrance innsett så det kommer nye ekkoloddgivere til Hook2 til høsten/ vinteren.

Min klare anbefaling til alle er å vente med å kjøpe Hook2 til de nye ekkoloddgiverne kommer, og uansett ligge unna 4x.
                Jag följer rådet helt klart. Blir retur på hook2 4x och beställning av Garmin striker 4 med chirp 77/200 transducer. Kan jag vänta mig bättre prestanda med de grejerna?

Kommentera

Ja, det kan du.
                  Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 778 visningar