Aktergivare Garmin -sikaflex? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aktergivare Garmin -sikaflex?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aktergivare Garmin -sikaflex?

Halloj!

Köpte en ny plastbåt nu under sommaren och fick givaren installerad i samband med köpet, firman tätade hålen med Sikaflex. De placerade givaren för högt vilket resulterade i att lodet tappade botten i högre fart. Enligt fiman kunde jag skruva ur skruvarna lite o justera ner givaren. Detta gjorde jag och lodet funkar nu perfekt! Nu till mina frågor: förstör man inte sikaflex-tätningen om man skruvar ut skruven med läckagerisk som följd? Finns det risk att skruvarna lossnar pga vibrationer nu när sikat ej "håller i"? Ska jag be firman täta om hålen?

Tack på förhand!

Lite amatörmetoder eller gammalmodigt i vart fall som jag ser det med givaren skruvad rätt på akterspegeln. "Några hål i aktern gör väl inget" tycker vissa här på FS... Sånt och nya hål för motorer är väl den främsta orsaken till att akterspeglar får renoveras på ålderns höst. Kanske bryr man sig inte för så dags är båten såld...?

För mig är det dock obegripligt att båthandlare sätter borren i skrovet under vattenlinjen utan att fråga ägaren, dessutom i förekommande fall med undermåligt resultat.

Kanske gör man det och bedrövliga elinstallationer mot bättre vetande eftersom underhåll och omsättningen på båtar ökar...

Finns ju möjligheter att lösa detta utan borrhål och det borde 1 en båthandlare känna till och 2 fråga kunden innan vilken variant som föredras, en monteringsplatta kostar lite mer.
    Stern Saver är en dyr metod men säkert bra, sedan säljs flera monteringsskivor i plast för limning mot skrovet, behöver inte skuvas fast om man använder rätt lim vilket flera här FS vittnat om.

Hålen dina bör för säkerhets skull förseglas på nytt i och runtom om du lossar skruvarna, tätningen ska härda i hålet och runt en fixerad skruv.
    Båthandlaren borde ta hand om detta kostnadsfritt men vete tusan om jag skulle lita på deras tätningskunskaper eller återmontering...
    Senast ändrad av anteman; 2018-08-06, 17:50.

Kommentera

Jag använder en bit tjock plastskärbräda som limmas med Sikaflex 291I mot aktern. Skärbrädan kostade 10 kronor hos lokala lågprisbutiken. Den går alldeles utmärkt att skruva i och båten förblir relativt vattentät.

Men för att svara på din fråga så skulle jag i ditt läge lossa en skruv, rensa gammalt lim, på med nytt lim och dra åt på nytt, därefter upprepa proceduren med nästa skruv. Gör du detta på en skruv åt gången så bör du inte rubba givaren.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Tack för snabba och informativa svar! Med facit i hand hade det ju varit klokare att montera en fästplatta direkt, men nu finns ju hålen där så jag får försöka göra det bästa av situationen! Verkar som jag får ta och rensa ur skruvhålen och applicera nytt Sika! Hur rensar jag hålen på bästa sätt???

Kommentera

Du må skru skurene helt ut og legge på ny Sika før du skrur de inn igjen.Om det blir rester igjen inne i hullet spiller ingen rolle, det som er på utsiden skraper du av med en skarp kniv.
          Team Colibri

Kommentera

Ok! Så det är så enkelt att man bara skruvar ur, lägger på nytt Sika på skruven, sen in igen! Sen har dom lyckats att nästan dra sönder ena skruvskallen...kan man byta ut skruven/skruvarna eller är det specialskruvar?

Kommentera

Köp rostfri syrafast skruv om du byter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Danis78c Visa inlägg
                Ok! Så det är så enkelt att man bara skruvar ur, lägger på nytt Sika på skruven, sen in igen! Sen har dom lyckats att nästan dra sönder ena skruvskallen...kan man byta ut skruven/skruvarna eller är det specialskruvar?
                Hvis skruene er ok behøver du ikke skifte men hvis de som du sier er ødelagt bør du skifte de. Du får syrefaste skruer på Clas Ohlson.

En annen ting er at med en amatør som har montert dette for deg, så er det på sin plass å gå gjennom hele båten skikkelig og se hva annet amatøren har montert feil.
                Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                  Jag använder en bit tjock plastskärbräda som limmas med Sikaflex 291I mot aktern. Skärbrädan kostade 10 kronor hos lokala lågprisbutiken. Den går alldeles utmärkt att skruva i och båten förblir relativt vattentät.

Men för att svara på din fråga så skulle jag i ditt läge lossa en skruv, rensa gammalt lim, på med nytt lim och dra åt på nytt, därefter upprepa proceduren med nästa skruv. Gör du detta på en skruv åt gången så bör du inte rubba givaren.
                  Word up son, kör exakt lika!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 778 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Team Colibri