Ekolod och batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod och batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
    Det er litt opp til deg og hva som passer for deg og ditt batteri. På min portable løsning bruker keg vanlige kabelsko/ ringkabelsko siden de små batteriene (14-21Ah) jeg bruker der har skrue som batteripoler:

Mens i båten min har jeg «skikkelige» poler på batteriet, polsko, hovedstrømsbryter og kobling via sikringspanel. En slik løsning kan fungere godt også med polsko som kan tas av og på uten verktøy.

Så moralen er, begynn med å finne ett egnet batteri og så kjøper du noe som passer til polene på det batteriet.
    Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Riccardo Visa inlägg
      Att köra ekolod på samma batteri som elmotor är inte att rekommendera. Har läst många som fått problem på det viset.
      Det var huvudmotorns batteri jag funderade på, men det blev ett separat batteri.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Det var huvudmotorns batteri jag funderade på, men det blev ett separat batteri.
        klokt....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hjälp!

Testade lodet precis (utan att koppla in givaren). Lodet startar men stänger av sig själv igen efter några sekunder.

Vad kan vara fel?

Kommentera

Rättelse, det stänger inte av sig men skärmen är helt mörk/svart. Piper när jag trycker på knapparna men syns ingen bild...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
              Kompletterande fråga:

Vilka krokodilklämmer/kabelskor använder ni för att fästa strömkabeln i batteriet? Vill inte ha en fast lösning utan kunna plocka med mig batteriet hem för laddning.

Såg att strömkablarna var extremt tunna så det bör kanske fungera med vad som?
              Följer tråden lite, farsan köpte ett TI 7" i helgen, så har varit å monterat givaren på båten och lekt runt i enheten utan givare. tror dock givaren hamnade snett, men det får vi ta då.

vi har för nuvarande ett 12v 20ah blyack, men klurar på en mer permanent lösning, eller större båt med mer plats och ännu permanentare lösning

Kablarna kopplade jag med kläm-skor liknandes dessa nedan, passade bra på polerna och skyddar så det inte blir kortslutning allt för lätt.
              lödde ihop säkringen man fick med till pluskabeln och hade krympslang över kopplingen.
              för att få kablarna att sitta bra i klämman klämdes en ringkabelsko på kablarna och sedan skruvades fast i en av skruvarna på batteriklämman.
              pluskabeln blev en 20cm längre än minuskabeln, men kände att det inte gjorde något då det är typ så långt mellan polerna.

Nu ska jag bara hitta någon app för att kunna dela skärmen, testade någon, men fick det inte till att fungera.
              Och fyfan vad irriterad jag var när jag satt i köket och inte fattade varför skärmen inte ville känna av mina fingertryck, hittade sen att man behövde jorda sig med den lilla avklippta kabeln som stack ut vid minus-sladden

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                Det drar på sin höjd ca 1.2A vilket på 12h blir 14,4Ah.
                Ett batteri bör du inte ladda ur mer än max, 50%. helst inte mer än 70% för att det ska hålla bra.

Så om du skaffar ett förbrukningsbatteri på sådär en 30-45Ah så är du på rätt sida.
                1,2A gäller på max skärmstyrka, kör man på mellan så är det mer 0,9A och min styrka är ca 0,6-0,7A.
                Under dagen kör man mycket max, i mörker gör man ju inte det.

Så minst 30Ah. Helst ett 45Ah skulle jag säga

Jag kommer köra mitt med elmotorns/förbrukningsbatteriet.
                Jag är inne på samma sak gällande mitt (nya) lod. Men någon sa att det blir en massa störningar om jag kör lodet på samma batteri som jag kör elmotorn på, vad har du för åsikter om detta?

Förresten, tack för affären vi gjorde via facebook.

Kommentera

Du skal ALDRI koble noe som helst mot det samme batteriet du har elmotoren på. Hvis du er i tvil er det bare å søke litt her på forumet og se hvor mange rare problemer folk har fått når de har prøvd....
                  Team Colibri

Kommentera

Ett problem med att dela batteri med elmotorn är att elmotorn tömmer batteriet ganska snabbt och då står du utan lod/plotter.

Ryktas om störningar också men det har jag ingen egen erfarenhet kring.

Kommentera

Kört samma och det funkar fint. Men risk för störningar helt klart.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 793 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri