Ekolod och batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod och batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod och batteri

Hej,

Har skaffat mig en styrpulpetbåt och ett ekolod. Några år sedan jag pillade med ekolod men nu är det dags igen :-).

Hur stort batteri behövs till ett Elite TI 7? Kör dagsetapper (ca 12h) och kommer kunna ladda batteriet mellan fisketurerna. Räcker det med 10-14 ah?

Var har ni placerat ert batteri till lodet? Antar att det fortfarander bäst att ha ett separat batteri, dvs inte dela med batteriet till motorn. Funderat på att bygga någon form av låda under pulpeten men det blir endel jobb med det. Bättre att sätta det bredvid batteriet till motorn?

//Mikael

Det drar på sin höjd ca 1.2A vilket på 12h blir 14,4Ah.
    Ett batteri bör du inte ladda ur mer än max, 50%. helst inte mer än 70% för att det ska hålla bra.

Så om du skaffar ett förbrukningsbatteri på sådär en 30-45Ah så är du på rätt sida.
    1,2A gäller på max skärmstyrka, kör man på mellan så är det mer 0,9A och min styrka är ca 0,6-0,7A.
    Under dagen kör man mycket max, i mörker gör man ju inte det.

Så minst 30Ah. Helst ett 45Ah skulle jag säga

Jag kommer köra mitt med elmotorns/förbrukningsbatteriet.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg

Hur stort batteri behövs till ett Elite TI 7? Kör dagsetapper (ca 12h) och kommer kunna ladda batteriet mellan fisketurerna. Räcker det med 10-14 ah?

//Mikael
      Du trenger et batteri som er forbruk ganger antall timer, kompensert for batteriets anbefalte belastningsgrad. Hvis du tenker på et LifePo er et på 10-14Ah tilstrekkelig for å drifte en Elite 7 Ti i 10-12 timer. Tenker du på Gel eller AMG er svaret nei, da disse ikke tåler å lades ut så dypt som lithiumbaserte batterier. Ellers har Jöns helt rett i sin utredning.

Om du kan/ bør dele batteriet med (forbrennings-)motoren kommer an på din motor. Her må du bare prøve og se. På min forrige båt med Suzuki endte jeg opp med separat batteri, på min nåværende båt med Mercury har jeg (foreløpig) bare ett batteri. Det batteriet er da dimensjonert for å tåle forbruket også, og ikke minst ladestrømmen fra motoren. Hvis du har en motor som avgir mye støt, kan du fort oppleve at du må ha litt avstand mellom både batterier og kabler for å unngå støyen, men igjen, her må du nesten teste i din egen båt med din motor, det er umulig å gi noen generell anbefaling.
      Senast ändrad av Team Colibri; 2018-06-22, 12:25.
      Team Colibri

Kommentera

Tack!

Får fila på bästa lösningen! Mitt förra lod (Elite 5) gjorde jag portabelt med ett mindre mc-batteri och en verktygslåda :-). Fungerade kanon men nu vill jag ha en fast installation i båten. Ville komma ner lite i vikt men kanske skulle köra ett större fritidsbatteri istället. Då finns det möjlighet att koppla på mer prylar på batteriet i framtiden. Djupladdningsbatterierna känns lite väl dyra nu när jag precis köpt ny båt...

Kommentera

Den dårlige nyheten er at Elite Ti både har større skjerm og touch, kontra din eldre Elite. Begge deler er behagelig under fiske, men begge deler setter også større krav til batteriet. Feks er er dårlig fungerende touch ofte forbundet med lav spenning på batteriet, og den større skjermen trekker i seg selv mer strøm enn din gamle.
          Team Colibri

Kommentera

Då får jag nog leva med ett större batteri :-)

Kommentera

Kompletterande fråga:

Vilka krokodilklämmer/kabelskor använder ni för att fästa strömkabeln i batteriet? Vill inte ha en fast lösning utan kunna plocka med mig batteriet hem för laddning.

Såg att strömkablarna var extremt tunna så det bör kanske fungera med vad som?

Kommentera

Det er litt opp til deg og hva som passer for deg og ditt batteri. På min portable løsning bruker keg vanlige kabelsko/ ringkabelsko siden de små batteriene (14-21Ah) jeg bruker der har skrue som batteripoler:

Mens i båten min har jeg «skikkelige» poler på batteriet, polsko, hovedstrømsbryter og kobling via sikringspanel. En slik løsning kan fungere godt også med polsko som kan tas av og på uten verktøy.

Så moralen er, begynn med å finne ett egnet batteri og så kjøper du noe som passer til polene på det batteriet.
                Team Colibri

Kommentera

Biltemas batteriklämmor är perfekt. Sen bara skarva på säkring och rubbet där.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Att köra ekolod på samma batteri som elmotor är inte att rekommendera. Har läst många som fått problem på det viset.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 778 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17