Strömtång vs multimeter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömtång vs multimeter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömtång vs multimeter

Jag har en handfull billiga multimetrar som samtliga visar olika mätvärden vilket är rätt irriterande om man ex-vis ska mäta batteriers kapacitet. Där är det ju rätt smala intervall mellan 50% och 100%. Jag letar därför efter en bra multimeter men inser att många strömtänger gör multimeterns jobb samtidigt som den kan mäta strömstyrka betydligt enklare än en multimeter. Jag lutar därför mot någonting sådant här

På amerikanska forum rynkar man på näsan åt UNI-T och menar att kvalitetsnivån växlar mellan sådär och hygglig (made in China). På dessa forum duger ju bara Fluke men de är tyvärr alltför dyra. Är det någon som vet mer om UNI-T eller kan tipsa om en bra multimeter & strömtång?

Som du redan nämner: Fluke. Använder Fluke dagligen i mitt arbete av en anledning, men de kostar tyvärr därefter.

Kommentera

+1 på fluke

Kommentera

Jo, jag förstår att yrkesfolk föredrar Fluke, men som pensionär och hobbygubbe har jag svårt att motivera ett instrument för 2 000+.

Kommentera

Ingen egen erfarenhet av den men en kollega som råkat haft sönder två fluke köpte denna. Den funkar bra, enligt honom

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            http://www.swedol.se/digital-multimeter-proffs.html
            Ingen egen erfarenhet av den men en kollega som råkat haft sönder två fluke köpte denna. Den funkar bra, enligt honom
            Men då måste man skruva isär anslutningar och mäta ström i serie. Ser gärna att jag slipper det, därav min fundering på kombinerad strömtång/multimeter..

Kommentera

Har vad, jo Uni-T tångamperemeter med true rms...
              Den är skitbra. Det enda som är dåligt med den är att belysningen på skärmen slocknar för snabbt men man kan säkert byta kondingen som sköter det för att få den att lysa längre.

Gör allt med den, lagar förstärkare, mäter i elskåp, osv osv.

Lätt prisvärd grej som räcker ich blir över för hobbybruk.

Kostade 300kr från Kina men finns numer på Kjell.

Saknar att den inte mäter alla saker som induktans och sånt men det visste man ju vid köp.
              Har ett instrument för att mäta upp det separat ändå.

Har även två mindre av samma märke som jag köpte på Kjell för 100kr st i vintras. Också ok, men vanlig multimeter då.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Har en DCM 1000p från Biltema som de få gånger jag använt den gjort vad jag tänkt. Men har läst på diverse forum att den kanske inte är direkt exakt i sina mätvärden.

Använder i princip endast multimeter normalt. Har ett gäng i olika prisklasser. Är normalt inte så beroende av lite felvisning för mina behov.
                __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Detta svar kanske är urspårat men alla de instrument ni nämner är i mina ögon alla olämpliga att mäta batteriers kapacitet med. Att mäta ström och spänning säger inget om kapaciteten som är en faktor av de två över tid.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Detta svar kanske är urspårat men alla de instrument ni nämner är i mina ögon alla olämpliga att mäta batteriers kapacitet med. Att mäta ström och spänning säger inget om kapaciteten som är en faktor av de två över tid.
                    Jag är medveten om detta. Primärt vill jag ha en multimeter som visar rätt; de jag har nu har en differens på 0,3 V och då är det svårt att dra några korrekta slutsatser. Med en bra strömtång kan man samtidigt få en bra multimeter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    72 svar
                    6 225 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tobs
                    av tobs