Ladda ner djupkarta med vegetation och bottenhårdhet, finns det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ladda ner djupkarta med vegetation och bottenhårdhet, finns det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ladda ner djupkarta med vegetation och bottenhårdhet, finns det?

Hej ekolodskunniga fiskebröder och systrar!

Som rubriken lyder - finns det djupkartor att ladda ned som inkluderar bottenhårdhet och vegetation (eller enbart en av dem)? (ja, jag har gjort en sökning på forumet men har inte hittat just detta besvarat under sökandet)

Förutsättningar: Kompatibel enhet (Lowrance vanligtvis), att någon annan redan har loggat data (ex mälaren) och laddat upp på ex djupkartor.se (kanske finns andra källor?, insight genesis har en egen databas?) ev ngn form av abonnemang (insight genesis premium?)

Sammanfattat så kostar det en del pengar och tid att installera grejerna osv men det går att dra nytta av redan insamlad data när det väl är gjort.

Bakgrunden till frågan är helt enkelt att jag likt de allra flesta inte har tid att ligga och kartlägga ett vatten utan den lilla tid som kommer finnas till fiske vill jag spendera så effektivt som möjligt (självklart bidrar jag gärna med den data som jag själv skulle samla in). Att hitta fisken, eller kanske rättare hitta vettiga områden med större potential för fisk att börja leta på, känns som en viktig faktor.

Så som jag förstått det är just bottenhårdhet och vegetation (självklart i kombination med djupet) nyckelfaktorer för just möjlighet att hitta rätt platser att börja leta på.

Det hade alltså varit väldigt mycket värt att komma så långt på vägen att kunna ladda ned djupkartor med bottenhårdhet och vegetation redan utmärkt - finns det?

Skitfiske!

Nei.

Per nå er vegetasjon og bunnkomposisjon kun noe du kan få ut av egne logger, og det gjelder forsåvidt uansett merke eller modell kartplotter. For Lowrance er det C-Map Genesis som kan gi begge deler (basert på dine logger) mens Reefmaster kan gi bunnkomposisjon(igjen fra dine logger).

Årsaken til dette er ganske enkel. De verdiene i en ekkoloddlogg som brukes til å beregne vegetasjon og bunnkomposisjon er unike for den enkelte ekkoloddgiver. Så hvis du feks tar verdier fra en HST-WSBL vil ikke de sammenfalle med verdiene fra en TotalScan, TM150M eller P66 etc. Teoretisk er det mulig å lage konvergeringsnøkler for å sette verdier fra ulike givere sammen til ett kart, men det vil være en KJEMPEJOBB å lage slike nøkler. For å få dette presist vil du måtte beregne forskjellene mellom ekkoloddgiverne, fart og dybde for å sammenstille. Dette kommer nok på sikt, men per i dag har ingen tatt på seg jobben med å lage slike nøkler.
    Team Colibri

Kommentera

Erik - så fantastiskt uttömmande svar, stort tack!

Förstår också varför det är svårare att ta fram det jämfört med enbart djupet, det är precis som du säger en helt annan grej att ha enbart två variabler(?) (koordinater samt djup) jämfört med att få fram en ytterligare variabel som skall räknas fram.

Fortsätter då tankebanan; hur pass värdefullt är den här typen av data för fritids/familjefiskaren som inte har tid att ligga och kartlägga annat än vid transporter? Gör det stor skillnad eller får man 90% av värdet ändå med enbart djupkartan?

Och - finns det andra sätt än genom publika databaser (djupkartor.se,andra?) att skaffa denna typen av data dvs genom att hitta någon som är villig att dela med sig av data för favoritsjön, givet självklart att det är kompatibla enheter? Är det praktiskt möjligt, är det tillåtet?

//John

Kommentera

Hvis noen vil dele dine logger med deg kan du selvfølgelig få ut data fra de loggene, men særlig for bunnkomposisjon bør det være logget med samme type ekkoloddgiver som du bruker selv og i samme logg-format. (Jada, du får ulik bunnkomposisjon med formatene SLG og SL2 også, bare for å gjøre dette litt ekstra vanskelig.)

Djupkarta.se konverterer loggene til GPX ved opplastning, og mister sannsynligvis de nødvendige dataene underveis. (Hvis ikke Björn har laget seg en veldig avansert GPX-fil.) Fordelen med konverteringen er at dataene blir lette å jobbe med for det djupkarta.se gjør, dvs dybdekart.

Hvor viktig vegetasjon og komposisjon er kan sikkert diskuteres, men jeg bruker selv komposisjon jevnlig og anser det som viktig for mitt fiske. Siden jeg har logger lastet opp til Genesis med hele 5 ulike ekkoloddgivere ser jeg godt at de ulike ekkoloddgiverne mine gir ulike komposisjons-data fra samme sted.
        Team Colibri

Kommentera

Finns det ingen App man kan använda för att få reda på djupet i svenska sjöar med Gps funktion?

Kommentera

För västsverige kan du hitta lodkartor om du gogglar på Melica lodkartor.

Haha sjökort med vegetationstyp - låter ganska dyrt att framställa en sådan karta då flygfoto funkar lite dåligt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Turner Letuce Visa inlägg

Haha sjökort med vegetationstyp - låter ganska dyrt att framställa en sådan karta då flygfoto funkar lite dåligt...
              Det koster deg ca 1000 i året med Genesis, pluss tid og bensin for loggingen. Alternativt med Autochart, noe dyrere i oppstart men uten årlig gebyr.
              Team Colibri

Kommentera

Är det fortfarande så att man bara får bottenhårdhet och vegetation på loggar man gjort själv, och inte på allt man laddar ner?
                Om man betalar för premium dvs?
                Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Visar inte reklamen att man får det? Fått det intrycket jag.
                  sl2 loggar som dom flesta skickar in innehåller bottenhårdhet. Gräs är jag osäker om.

Dock här där jag bor ser jag ingen vits med det. Iaf botttenhårdhet. Reklamen från staterna säger att betesfisken står i gränsen mellan mjuk och hård botten. Med mina närmare 300 kartläggnings timmar så stämmer endast det in i början av en djupvattens grynna. Djupt vatten menar jag då 15-20 meter.

Något jag finner mer intressant att få veta.
                  Nu i sommar kartlade jag en sjö som är 5 km lång. En sjö jag åker till och pimplar efter vad vi säger kvalitetsfisk. Abborre från källsjö.
                  Har endast funnits en navionics djupkarta som visade 4 grynnor, när jag var klar så var det över 20 grynnor i sjön. Och där jag valt att sitta. Långsamt sluttande botten. Skiljer en halv meter per 50 meter ungefär.
                  Anledningen till att man suttit där är ju en nu gammal skröna om en ung grabb som blev utskickad där av sina föräldrar när dom skulle ha picknick i vårsolen. När dom går ut och hämtar han så ligger det fullt av storabborrar. Låt mig säga att den sjön är svårfiskad. Skulle vilja se dom där tv-proffsen i den sjön. Vore väldigt dålig tv med tomma kast.
                  Men dit gick gubbarna och satte sig efter. Och nu går jag dit. Jag minns ju ungefär vart dom satt. Så jag har hållit mig där. Det roliga när jag åkte dit och kartlade. Enda stället i hela sjön där jag fick se småfisk hoppa i ytan. Körde såklart dit snabbt med hopp om att det var storjakt med kilosborrar på G. När jag kommer fram så ligger jag på markören jag gjorde i vintras över det hål som jag fick bäst med fisk vid. Skrattretande. Spåret utanför visade en stensamling.
                  Så när jag åker och kartlägger så markerar jag alla stenar av intresse jag ser.

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                    Visar inte reklamen att man får det? Fått det intrycket jag.
                    sl2 loggar som dom flesta skickar in innehåller bottenhårdhet. Gräs är jag osäker om.

Dock här där jag bor ser jag ingen vits med det. Iaf botttenhårdhet. Reklamen från staterna säger att betesfisken står i gränsen mellan mjuk och hård botten. Med mina närmare 300 kartläggnings timmar så stämmer endast det in i början av en djupvattens grynna. Djupt vatten menar jag då 15-20 meter.

Något jag finner mer intressant att få veta.
                    Nu i sommar kartlade jag en sjö som är 5 km lång. En sjö jag åker till och pimplar efter vad vi säger kvalitetsfisk. Abborre från källsjö.
                    Har endast funnits en navionics djupkarta som visade 4 grynnor, när jag var klar så var det över 20 grynnor i sjön. Och där jag valt att sitta. Långsamt sluttande botten. Skiljer en halv meter per 50 meter ungefär.
                    Anledningen till att man suttit där är ju en nu gammal skröna om en ung grabb som blev utskickad där av sina föräldrar när dom skulle ha picknick i vårsolen. När dom går ut och hämtar han så ligger det fullt av storabborrar. Låt mig säga att den sjön är svårfiskad. Skulle vilja se dom där tv-proffsen i den sjön. Vore väldigt dålig tv med tomma kast.
                    Men dit gick gubbarna och satte sig efter. Och nu går jag dit. Jag minns ju ungefär vart dom satt. Så jag har hållit mig där. Det roliga när jag åkte dit och kartlade. Enda stället i hela sjön där jag fick se småfisk hoppa i ytan. Körde såklart dit snabbt med hopp om att det var storjakt med kilosborrar på G. När jag kommer fram så ligger jag på markören jag gjorde i vintras över det hål som jag fick bäst med fisk vid. Skrattretande. Spåret utanför visade en stensamling.
                    Så när jag åker och kartlägger så markerar jag alla stenar av intresse jag ser.
                    Intressant!
                    Ja det är lite sånt jag funderar på.
                    kanske inte spelar så stor roll, men man vill hitta stenpartier och fläckar typ.

Tycker det är lite svårt att tyda när det är hårdare botten efter som lodet visar olika beroende på djup såklart. Så flänger man mellan massa olika djup blir det lite svårt.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 708 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri