Biltemas ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11


    Finns trådlöst om du vill ha det också

    Nä skippa det och köp riktigt direkt. Lowrance x4 är riktigt bta och lätthantering.

    Köpa billigt blir dyrt i längden

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Ni som dömer ut Biltemas ekolod, vad är det som är dåligt? För ni har väl testat det eftersom ni så självsäkert uttalar er om kvaliteten? Eller är det den gamla vanliga ryggmärgsreflexen, inget från "Feltema" kan väl vara bra...
      Jag säger inte att deras lod är bra - jag har inte testat. Och så länge man inte har det så ska man nog snacka tyst om kvaliteten...Jag är nämligen, genom erfarenhet, av den uppfattningen att ryktet om Biltemas genomgående dåliga kvalitet är en myt.
      Skit fiske!
      Gösta
      Ok, jag uttryckte mig i hårdaste laget om Biltemas kvalitet.
      Mitt ekolodsbatteri är från Biltema, mycket bra. Har några verktyg och en grill från Biltema, helt ok. En av min hunds absoluta favoritleksaker är från Biltema. Vissa saker från Biltema är bra och betydligt billigare än motsvarande produkt från ett märkesföretag. I fallet med ekolodet, som jag inte testat själv, faller det på prislappen. Ett no-name ekolod från tex Biltema måste vara billigare än motsvarande från Lowrance, som trots allt är en av de främsta tillverkarna av just ekolod.
      Jag kan ha fel, Biltema kan ha köpt in enastående kunskap om marinelektronik och tillverkat ett fantastiskt ekolod.
      Är det troligt? Nej, inte om du frågar mig.

      Kommentera


      • #13
        Jag hade gått på att återanvända helixen, allt som behövs är en givare, en elkabel och ett batteri. Alla gånger bättre än en instegsmodell för en tusenlapp.

        Kommentera


        • #14
          Ingen svar från någon som testat biltemas lod. Däremot massa från folk som helt dömer ut det bara grundat på fördomar.
          Dock! Jag säger inte ni har fel. Det kanske är skit. Och jag tvivlar lite själv. Därför jag skapade tråden. Hade jag varit övertygad så hade jag helt struntat att skriva här och köpt det.
          Dock hade det varit väldigt intressant att höra från någon som testat det. Och självklart finns det folk på detta forum som äger det.
          Flera nämner detta är ett mycket bättre lod. Frågan är dock? Hur bra behöver jag?
          Dock går nog mina tankar ändå lite som era. Troligtvis blir det något enklare från de större tillverkarna. Jag behöver ju faktiskt inte ha det portabelt. Kommer ju bara sitta på en båt och då kan ju givaren sitta fastskruvad. Själva lodet tar man med sig.

          Kommentera


          • #15
            Billiga lod brukar inte ha en givare med kontakt utan fast sladd och sugkopp på givaren. Hur bra lod man behöver är ju en intressant fråga, jag klarade mig i många år med ett Eagle Cuda men har nu vant mig med ett Elite 9. Jag tror inte man kan ha ett onödigt bra lod, däremot ett onödigt dåligt.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              Ingen svar från någon som testat biltemas lod. Däremot massa från folk som helt dömer ut det bara grundat på fördomar.
              Dock! Jag säger inte ni har fel. Det kanske är skit. Och jag tvivlar lite själv. Därför jag skapade tråden. Hade jag varit övertygad så hade jag helt struntat att skriva här och köpt det.
              Dock hade det varit väldigt intressant att höra från någon som testat det. Och självklart finns det folk på detta forum som äger det.
              Flera nämner detta är ett mycket bättre lod. Frågan är dock? Hur bra behöver jag?
              Dock går nog mina tankar ändå lite som era. Troligtvis blir det något enklare från de större tillverkarna. Jag behöver ju faktiskt inte ha det portabelt. Kommer ju bara sitta på en båt och då kan ju givaren sitta fastskruvad. Själva lodet tar man med sig.
              Vill du chansa så gör det, det kanske visar sig att vi har fel (men produktbilderna ser hemska ut) någon måste ju vara först att testa.

              Anledningen till att vi rekommenderar ett x4 är för att vi vet att det fungerar, du kommer inte ha slängt ut 1000kr i onödan och det kommer ha ett andrahandsvärde

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Funderar lite över biltemas portabla ekolod. Någon som har erfarenhet?


                Har en helix 5 i trailerbåten men har en liten plastbåt också som jag lagt vid en sjö där jag inte kommer intill med trailern och skulle vilja ha ett lod på den också.
                Funderade först att göra mitt helix lod portabelt men när man kollar priserna blir man lite avskräckt.
                Behöver inget avancerat lod. Vill mest kunna läsa av djupet. Hitta grynnor och djuphålor.
                Biltemas lod verkar rätt smidigt och fungerar det som utlovat vore det väldigt intressant.
                Men lite information av någon som har erfarenhet av det vore tacksamt. Eller tips på något annat som fungerar bra till liknande peng.
                Hej Jörgen;

                Om jag var ute efter ett portabelt ekolod skulle jag nog satsa mina sista slantar på ett portabelt Lowrance ekolod. Kanske kan du inte få tag på Carl Lowrance "Green Box" LFP300 som den här.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_05.htm ..., men med lite tur bör du kunna hitta ett senare Lowrance ekolod som fungerar bra...

                Ju mer du vet om ekolod...därför Lowrance ombord!


                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Hur bra behöver jag?
                  Inte särskilt bra är det enkla svaret!
                  Jag körde många år med mitt svartvita Apelco 265. Ett helt ok lod i slutet av 90t. Visade djup, bottenhårdhet, fisk etc. Vansinnigt dålig upplösning med dagens mått mätt men det effektiviserade mitt fiske supermycket.

                  Hade jag varit du hade jag kollat vad det skulle kosta med en extra givare, elkabel och hållare till Helixen. Troligtvis orimligt mycket tyvärr. Annars är det ju en smidig lösning.

                  Kommentera


                  • #19
                    De allra billigaste teknikprylar som är gjorda i Kina och säljs antingen som no-name eller med affärens logga på är till 99% riktigt dåliga prylar. Mekanikprylar är en annan femma, även fast de flesta av dessa också (gjorda i Kina från kopia-företag) allt som oftast tillverkas med väldigt undermålig metall/plast.

                    Det är så de tjänar pengar, de tillverkar en pryl hur billigt som helst så den utseendemässigt liknar en pryl från ett erkänt bra företag men med dålig kvalitet på metallen/plasten och så säljer de denna till olika affärskedjor och tjänar på att de säljer sådana mängder istället.

                    När det kommer till teknikprylar sparar de istället pengar på dåliga batterier, dåliga lödningar och dålig/farlig elektronik. Det finns knappt något "billigt" från noname-företag i Kina som är värt att köpa om man har möjlighet att köpa dyrare från ett känt företag, även om också denna prylen är tillverkad i Kina.

                    Hur det ser ut på utsidan är oviktigt, det är elektroniken som är det viktiga.
                    Men det är självklart upp till köparen.

                    Kommentera


                    • #20




                      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                      Ingen svar från någon som testat biltemas lod. Däremot massa från folk som helt dömer ut det bara grundat på fördomar.
                      Dock! Jag säger inte ni har fel. Det kanske är skit. Och jag tvivlar lite själv. Därför jag skapade tråden. Hade jag varit övertygad så hade jag helt struntat att skriva här och köpt det.
                      Dock hade det varit väldigt intressant att höra från någon som testat det. Och självklart finns det folk på detta forum som äger det.
                      Flera nämner detta är ett mycket bättre lod. Frågan är dock? Hur bra behöver jag?
                      Dock går nog mina tankar ändå lite som era. Troligtvis blir det något enklare från de större tillverkarna. Jag behöver ju faktiskt inte ha det portabelt. Kommer ju bara sitta på en båt och då kan ju givaren sitta fastskruvad. Själva lodet tar man med sig.

                      Slängde upp dessa videos för att få en liten jämförelse mellan dem.
                      Biltemas eller Lucky har jag inte testat alls, men var i en liknande sits för ett tag sedan där jag funderade på om jag skulle köpa ett Deeper eller en hälften så dyr kinesisk variant.
                      Efter att ha tittat och läst så konstaterade jag att det inte var värt det.

                      I ditt fall blir det ännu mindre skillnad. Det enda är att du behöver köpa ett batteri för 250kr som du behöver ha med dig.
                      Att ha batteriet löst och givaren fastmonterad är ju en lösning. Annars en pinne som du monterar den på för runt 200kr.så kan du ha den i alla båtar sen.

                      Det finns även Hook 3x/4x för halva priset när om man kan hitta ett begagnat.


                      Kinerser är bra på mycket, men när det gäller egenutvecklad elektronik är jag inte inte imponerad.
                      Samma sak gäller deras programmering och uppdateringsmöjlighet.

                      Och då har jag gått igenom en massa olika kinautvecklade produkter

                      Så även om jag inte testat det så känner jag faktiskt inte något sug att göra det då det, enligt vad man kan se när man kollar igenom det, är ganska dåligt.
                      Senast ändrad av joens; 2017-11-13, 20:46.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                      1 020 svar
                      127 636 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                      10 svar
                      2 840 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg byggarn
                      av byggarn
                       
                      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                      32 svar
                      3 344 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Amiala
                      av Amiala
                       
                      Startad av carter, 2023-12-03, 14:30
                      2 svar
                      332 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg carter
                      av carter
                       
                      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                      63 svar
                      4 590 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Arbetar...
                      X