Biltemas ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas ekolod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Biltemas ekolod

    Funderar lite över biltemas portabla ekolod. Någon som har erfarenhet?


    Har en helix 5 i trailerbåten men har en liten plastbåt också som jag lagt vid en sjö där jag inte kommer intill med trailern och skulle vilja ha ett lod på den också.
    Funderade först att göra mitt helix lod portabelt men när man kollar priserna blir man lite avskräckt.
    Behöver inget avancerat lod. Vill mest kunna läsa av djupet. Hitta grynnor och djuphålor.
    Biltemas lod verkar rätt smidigt och fungerar det som utlovat vore det väldigt intressant.
    Men lite information av någon som har erfarenhet av det vore tacksamt. Eller tips på något annat som fungerar bra till liknande peng.

  • #2

    Skulle jag köpt alla dagar före det där

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      https://www.jula.se/catalog/fritid/b...ekolod-953158/
      Skulle jag köpt alla dagar före det där
      Visst bra pris. Men är det portabelt? Och varför skulle du välja det före biltemas?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Visst bra pris. Men är det portabelt? Och varför skulle du välja det före biltemas?
        Lowrance gör bra grejjor, det brukar inte Biltema göra...
        Gissningsvis behöver du komplettera med fungerande givarfäste om det skall vara portabelt och 8 1,5V batterier ger nog tyvärr rätt dålig batteritid. De brukar väl ligga runt 2Ah.
        Jag hade inte ens övervägt Biltemas lod.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Lowrance gör bra grejjor, det brukar inte Biltema göra...
          Gissningsvis behöver du komplettera med fungerande givarfäste om det skall vara portabelt och 8 1,5V batterier ger nog tyvärr rätt dålig batteritid. De brukar väl ligga runt 2Ah.
          Jag hade inte ens övervägt Biltemas lod.

          Även om det bara drar 0.2A så blir det ju inte ekonomiskt att köpa sådana. Eller köpa laddningsbara sådana...

          Biltemas ekolod är kinaskräp. Funkar kanske ok men jämfört med HOOK 3x så är det skräp.
          Speciellt med tanke på att priset är samma.

          Lowrance är bra.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Funderar lite över biltemas portabla ekolod. Någon som har erfarenhet?


            Har en helix 5 i trailerbåten men har en liten plastbåt också som jag lagt vid en sjö där jag inte kommer intill med trailern och skulle vilja ha ett lod på den också.
            Funderade först att göra mitt helix lod portabelt men när man kollar priserna blir man lite avskräckt.
            Behöver inget avancerat lod. Vill mest kunna läsa av djupet. Hitta grynnor och djuphålor.
            Biltemas lod verkar rätt smidigt och fungerar det som utlovat vore det väldigt intressant.
            Men lite information av någon som har erfarenhet av det vore tacksamt. Eller tips på något annat som fungerar bra till liknande peng.
            Jag har ett Helix 5 som jag har två givare till och en switch mellan sido- och aktergivaren. När jag bytte till ett större lod gjorde jag helixen portabel till min skogsbåt, med den ena givaren på ett enkelt relingfäste och cigkontakt på elkabeln som jag kopplar på samma batterilåda som jag kör elmotorn på i den båten. Därav har jag en givare över (samt switchen) som nu ligger under säljes här på forumet. Kanske ett alternativ för typ samma peng. Aldrig fel att ha ett ok lod även i en mindre båt, körde förut med ett svartvitt Cuda så det blev ett lyft.

            Kommentera


            • #7
              Köo en verktygsväska för 39kr samtidigt på jula, och ett batteri för MC, visst blir ju några kronor till men det tror jag fu tjänar in i längden samt får ett bättre batteri

              Kommentera


              • #8
                Ni som dömer ut Biltemas ekolod, vad är det som är dåligt? För ni har väl testat det eftersom ni så självsäkert uttalar er om kvaliteten? Eller är det den gamla vanliga ryggmärgsreflexen, inget från "Feltema" kan väl vara bra...
                Jag säger inte att deras lod är bra - jag har inte testat. Och så länge man inte har det så ska man nog snacka tyst om kvaliteten...Jag är nämligen, genom erfarenhet, av den uppfattningen att ryktet om Biltemas genomgående dåliga kvalitet är en myt.
                Skit fiske!
                Gösta
                Senast ändrad av Gösta; 2017-11-13, 12:01.

                Kommentera


                • #9
                  Nej, men har goda erfarenheter av lowrance, humminbird och garmin. Ej av Biltema. Och finns pålitliga andra märkeslod för samma pengar eller strax ovanför hade mitt val vart enkelt

                  Kommentera


                  • #10
                    Ikke kjøp Biltema, og ikke kjøp Lowrance Hook 3x.... Kjøp Lowrance Hook 4x i steden. For noen hundrelapper ekstra får du et mye bedre ekkolodd enn begge de andre, og du får muligheten til å justere på innstillinger etc ala de dyrere modellene slik at du kan utvikle deg med ekkoloddet. At 4x også har god høyde på skjermen og god oppløsningen gjør det penere å se på, og det er ikke negativt det heller.
                    Team Colibri

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 636 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
                    10 svar
                    2 840 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg byggarn
                    av byggarn
                     
                    Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
                    32 svar
                    3 344 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Amiala
                    av Amiala
                     
                    Startad av carter, 2023-12-03, 14:30
                    2 svar
                    332 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg carter
                    av carter
                     
                    Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
                    63 svar
                    4 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uffe62
                    av uffe62
                     
                    Arbetar...
                    X