förslag på laddare till LifePO4 batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

förslag på laddare till LifePO4 batterier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• förslag på laddare till LifePO4 batterier

Hej
    Min LifePO4 laddare har kastat in handsken. Söker förslag på en bra laddare som gärna kan visa statistik över % laddat. Hur många AH batteriet tagit emot o.s.v. Har idag ett 50AH LifePO4 till kajaken och det blir litium till båten nästa år också.
    /Tack/Olof

Halloj Olof! Har du BMS på dina batterier?

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Halloj Olof! Har du BMS på dina batterier?
      Nej inte på kajakbatteriet. /O

Kommentera

Då borde ju ju köpa en "hobby"laddare, en som kan ladda både balancerat och obalancerat (för bat med BMS).
        Jag köpte denna modellen av iCharger.

Detta är deras kraftfullaste model o kan ladda 12v(4s) 40A på 2 batterier samtidigt. Med denna kan jag alltså ladda båda mina 100Ah LiFePO4 batterier samtidigt på bara runt 3 timmar.
        Mycket bra menysystem som är överskådligt och lättanvänt. Den laddar alla andra batterityper också om så önskas LIPo, NiMh, Blyackar mm.
        Deras enklare iCharger laddare har annars också gott rykte och är lite billigare såklart.
        För att driva laddaren har jag 2st gamla nätdelar från en server som jag seriekopplat o får ut 24V 2400w.

Kommentera

Nyfiken på stora LiFePO4-pack utan BMS, de måste väl ha balanskontakter precis som de små RC-batterierna? Men jag tror aldrig jag har sett ett stort batteri med balanseringskontakt typ vanliga JST-XH. Kör ni med hemmabyggen eller var hittar ni såna?

Själv kör jag med en Turnigy MEGA 400W V2 ihop med ett 600W DC-aggregat för att ladda mina 10-20Ah LiPO-batterier som jag driver båtelektroniken med. Funkat felfritt i 4 år nu, peppar peppar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
            Nyfiken på stora LiFePO4-pack utan BMS, de måste väl ha balanskontakter precis som de små RC-batterierna? Men jag tror aldrig jag har sett ett stort batteri med balanseringskontakt typ vanliga JST-XH. Kör ni med hemmabyggen eller var hittar ni såna?

Själv kör jag med en Turnigy MEGA 400W V2 ihop med ett 600W DC-aggregat för att ladda mina 10-20Ah LiPO-batterier som jag driver båtelektroniken med. Funkat felfritt i 4 år nu, peppar peppar.
            Det funkar bra att köra med samma typ av kontakter som RC prylarna (JST-XH) så blir det enkelt att koppla in i en "hobby"-laddare. Urladdnings/balaceringsströmmen är sällan mer än ett par ampere max så den kontaktypen räcker gott. Till huvudpolerna kör jag XT90.
            Man får själv ansluta balanceringsledningar från varje cell, ganska basic.

Det hela blir egentligen inte mycket billigare än att köra med BMS så det är knte orsake jag väljer det. Jag litar inte på billiga kina BMS system där jag inte kan läsa av hur cellerna mår under/efter varje laddning. Har jag individuella celler kan jag också byta ut en cell om jag ser att en cell börjar svika.
            Jag har en voltmätare i kajaken som visar individuell spänning för varje cell, total spänning ochbhur många ampere jag tar ut. Varningssignal vid låg spänning på en enskild cell. Känns som det är tryggare är att lita på en BMS.
            Priserna på enskilda LIFePO4 celler ligger tyvärr ganska högt fortfarande men jag lyckade hitta mina på Ali, återvunna tror jag, för ca 1500:- st / 100Ah cell.
            Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-13, 20:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av ogoransson Visa inlägg
              Hej
              Min LifePO4 laddare har kastat in handsken. Söker förslag på en bra laddare som gärna kan visa statistik över % laddat. Hur många AH batteriet tagit emot o.s.v. Har idag ett 50AH LifePO4 till kajaken och det blir litium till båten nästa år också.
              /Tack/Olof
              The Blue Smart IP65 Charger is the new professional battery charger with built-in bluetooth. Find a Victron Energy dealer near you.

Har föregångaren till denna (som inte har integrerad bluetooth utan som kan kopplas till som ett tillbehör).
              Min laddare är däremot ansluten till en bmv700 monitor som jag övervakar banken med. Laddare, batterier (lifepo4) och mätare har fungerat problemfritt i 1,5 år och ca 100 cykler.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 794 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10