Dags att byta batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att byta batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter klokt i mina öron, du bör se till att snart reservera en slant till nya batterier
    Är du vid rejält stadd kassa och då söker batterier med låg vikt/volym och snabb laddning så kan eventuellt LiFePO4 vara något... själv ska jag först köra slut på mina gel-batterier, jag hoppas det tar många år innan det sker!

Kommentera

Tycker det är grymt slitsamt med bly batterierna, använder ett 80 ah Exide marin batteri till min 15 år gamla Yamaha M20 med 20,3 drag kraft, trollar och stannar ibland kan fiska så i ungefär 3,5 timme, vilket är ok för mig, men att slita med att förflytta batteriet mellan olika båtar man hyr här i Halland är svintungt, ex Ottersjön där man måste gå 500m till båten, puh inget för min dåliga rygg, har börjat spara pengar för köp av LiFePo4 batteri, har förstått att ett 40 ah LiFePo4 motsvarar energin på mitt 80 ah blybatteri, men den väger ungefär en 1/4 del 5,7 kg mot ca 20 kg för blyvarianten, naturligtvis kostar det, just nu 5900kr och kräver en speciell laddare, men i mitt fall med kass rygg så blir mina möjligheter att fiska mer betydligt bättre, har även funderat på 2 x 30 ah LiFePo4 vilket motsvarar 120 ah i blybatterier, mao 50% mer kör tid ca 1,5-2 timmar till fiske, 30 ah LiFePo4 batteriet väger bara 3,8 kg!!!!! Och kostar ca 4900kr, sedan som föregående skribent skrev laddas dom betydligt snabbare med adekvat laddare, idag tar det närmare en halvdag med mitt Qtec 5 ah laddare att ladda upp från 12,3V till ca 12,8V, blybatterier bör ju inte köras under 12,2V då det skadas och inte håller speciellt länge vid upprepade djup urladdningar, men Ett bra LiFePo4 batteri med BMS så är det bara och köra till det stänger ner, tror det är vid ca 10% kvar, mao du behöver inte ha koll på volt talet det sköter elektroniken av :-) en annan fördel med dessa batterier är att de kan laddas betydligt fler ggr en ett blybatteri, så tar man hänsyn tilldelats så blir dom ju lite mer ekonomiska, men ändå klart dyrare, självklart är det en stor investering men en sjukvecka kostar mig oså pengar och fiska vill jag ju göra så ofta jag kan, kommer med säkerhet gå över till LiFePo4 batterier till nästa år :-)
      Senast ändrad av Skogstorparen59; 2017-09-21, 20:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skogstorparen59 Visa inlägg
        Tycker det är grymt slitsamt med bly batterierna, använder ett 80 ah Exide marin batteri till min 15 år gamla Yamaha M20 med 20,3 drag kraft, trollar och stannar ibland kan fiska så i ungefär 3,5 timme, vilket är ok för mig, men att slita med att förflytta batteriet mellan olika båtar man hyr här i Halland är svintungt, ex Ottersjön där man måste gå 500m till båten, puh inget för min dåliga rygg, har börjat spara pengar för köp av LiFePo4 batteri, har förstått att ett 40 ah LiFePo4 motsvarar energin på mitt 80 ah blybatteri, men den väger ungefär en 1/4 del 5,7 kg mot ca 20 kg för blyvarianten, naturligtvis kostar det, just nu 5900kr och kräver en speciell laddare, men i mitt fall med kass rygg så blir mina möjligheter att fiska mer betydligt bättre, har även funderat på 2 x 30 ah LiFePo4 vilket motsvarar 120 ah i blybatterier, mao 50% mer kör tid ca 1,5-2 timmar till fiske, 30 ah LiFePo4 batteriet väger bara 3,8 kg!!!!! Och kostar ca 4900kr, sedan som föregående skribent skrev laddas dom betydligt snabbare med adekvat laddare, idag tar det närmare en halvdag med mitt Qtec 5 ah laddare att ladda upp från 12,3V till ca 12,8V, blybatterier bör ju inte köras under 12,2V då det skadas och inte håller speciellt länge vid upprepade djup urladdningar, men Ett bra LiFePo4 batteri med BMS så är det bara och köra till det stänger ner, tror det är vid ca 10% kvar, mao du behöver inte ha koll på volt talet det sköter elektroniken av :-) en annan fördel med dessa batterier är att de kan laddas betydligt fler ggr en ett blybatteri, så tar man hänsyn tilldelats så blir dom ju lite mer ekonomiska, men ändå klart dyrare, självklart är det en stor investering men en sjukvecka kostar mig oså pengar och fiska vill jag ju göra så ofta jag kan, kommer med säkerhet gå över till LiFePo4 batterier till nästa år :-)

Fram tills dess att du köper ett asdyrt jävla batteri så köp en liten säckakärra. Finns sådana som man kan vika ihop rätt bra och ändå köra på grus.
        Jag hade aldrig orkat bära ett batteri så långt.

Men annars kan man också bygga ett eget batteri beroende på hur många A det behöver lämna till din motor
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Til info så er det ikke heeeelt sikkert at Lifepo krever egen lader. Batterier uten BMS skal man passe seg for, men de med er stort sett ganske "altetende" på ladere så lenge laderen starter selv om den måler 0V på polene. Siden BMSen kutter strømmen til polene når den mener batteriet ikke skal lades ut mer, og de fleste moderne batteriladere har et voltmeter, merker batteriladeren at den ikke får spenning fra batteriet og kan nekte å starte.

Det du må sjekke er spesifikasjonenen på hvordan batteriet skal lades (maks A og maks/ min V) og så sjekke spesifikasjonene på laderen for å se om det passer. Spør så produsenten av laderen om den starter lading selv om polene viser 0V og du vet om du trenger ny lader.

Jeg begynner etterhvert å få litt erfaring med lifepo nå, og så langt er det to ulemper slik jeg ser det. Den ene er prisen, men den ulempen får du igjen i antall sykluser. (Forutsatt at batteriet holder det det lover, det gjenstår å se. Spør meg igjen om 10 år). Den andre ulempen er at du ikke vet noe om batteriets status siden tilførselsspenningen til elektronikken er stabil pga BMSens styring av spenningen. Den eneste måten å beregne batteriets status er ved et amperemeter som måler løpende forbruk.
          Team Colibri

Kommentera

Sant det du skriver Erik, för mig är vikt besparingen avgörande för hur ofta jag kan fiska, minsta snedsteg så hugger det till i ryggen, bara få över batteriet på plats i båtarna är kritiskt, om jag fiskar 10 gånger är sonen med på åtminstone 7 turer och då är detta inget problem, men jag vill fiska ännu mer och då jag har lediga vardagar (sjukhus anställd) så blir det mer fiske på egen hand om jag löser vikt problemet för mig, funderat på en liten kärra men det funkar inte på många ställen på jag måste passera ex kohagar/stenrös mm, då måste jag lassa av/på hela tiden och med det många lyft, väldigt få sjöar har en bra logistik till båten i mitt fall, Humsjön/Skärsjön i Halland är bra med lättillgängliga båtar :-)
            Tycker för egen del att batteri priset är ok, för den nytta det kommer vara för mig, tusan golf spelare kan byta driver och klubbar då och då och dom är inte billiga, bara spola en Mallorca resa en gång så är batteriet betalt :-))

Kommentera

Du skogstorparen 59, hade jag dina ryggproblem så skulle jag inte tveka! Som du säger, en Spanienresa kan det absolut vara värt att kunna orka att fiska. Det kanske gör ont en gång - när batteriet köps, men du kommer le varje gång på väg till/från båten!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
              1 020 svar
              127 839 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Team Colibri  
              Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10