Dags att byta batteri? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att byta batteri?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att byta batteri?

Hej,

Jag köpte tidigare i år en Quintrex 390 Explorer, som förutom utombordare även är utrustad med en frontmonterad Motorguide av modellen Xi5-55-FW 54" 12V.

Det förbrukningsbatteri som används till elmotorn är ett Deka Intimidator AGM 105A. Samtlig utrustning är ca 3 år gammal.

Då jag aldrig tidigare kört med elmotor, är min fråga hur länge ett batteri av denna kaliber skall kunna köras med full kraft på detta ekipage?

Jag kanske kan köra max 2,5-3 timmar innan elmotorn kopplar ifrån. Är det dags att byta batteri?

Tacksam för alla inputs.

// P

Ursprungligen postat av peroy Visa inlägg
    Hej,

Jag köpte tidigare i år en Quintrex 390 Explorer, som förutom utombordare även är utrustad med en frontmonterad Motorguide av modellen Xi5-55-FW 54" 12V.

Det förbrukningsbatteri som används till elmotorn är ett Deka Intimidator AGM 105A. Samtlig utrustning är ca 3 år gammal.

Då jag aldrig tidigare kört med elmotor, är min fråga hur länge ett batteri av denna kaliber skall kunna köras med full kraft på detta ekipage?

Jag kanske kan köra max 2,5-3 timmar innan elmotorn kopplar ifrån. Är det dags att byta batteri?

Tacksam för alla inputs.

// P
    Hej PG;

Om du nästan kört slut på ditt marinbatteri är det dags att köpa två TUDOR 80Ah MARIN DUAL för att i framtiden kunna parallellkoppla båda batterierna vid körning av din elmotor...

Som tidigare nämnts flera gånger här på Fiskesnack betyder parallellkoppling av två eller flera 12-volts batterier att man kopplar + till + och - till - på batterierna innan de kopplas vidare till motorns + respektive -kabel.

Parallellkoppling av två 12-volts marinbatterier med en kapacitans på exempelvis 80 Ah (ampertimmar) innebär att du erhåller 160 Ah (2x80) och kan köra dubbelt så länge som på ett batteri.

Vid parallellkoppling förblir spänningen oförändrad. Vid seriekoppling av två 12-volts batterier fördubblas spänningen till 24 volt, vilket i klartext innebär att motorn drar båten mycket snabbare en liten stund.... innan motorns lindningar bränns.

För att undvika onödiga spänningsfall bör kabelarean hos överkopplingskablarna vara något grövre än motorns standardkablar. Har du för tunna kablar märker du detta genom att kablarna blir varma och med förkortad driftstid som följd....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Ps. Deka Intimidator AGM 105A batteri som kostar 4.095:- kronor har jag ingen utförlig information om, men prismässigt får du 4 st TUDOR 80Ah MARIN DUAL marinbatterier för samma pris som du får betala för 1 st Deka Intimidator AGM 105A batteri . Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2017-09-20, 18:49.

Kommentera

Enligt Motorguide själva så drar din motor 52 A på full patte. Det innebär att ditt batteri har en teoretisk kapacitet om ca: 2 timmar (2x52 = 104 Ah). Kör du 2,5-3 timmar på i princip fullt ska du nog vara nöjd och jag tror inte batteriet är slut.

Kommentera

[QUOTE=Lejestrand;1108360]Enligt Motorguide själva så drar din motor 52 A på full patte. Det innebär att ditt batteri har en teoretisk kapacitet om ca: 2 timmar (2x52 = 104 Ah). Kör du 2,5-3 timmar på i princip fullt ska du nog vara nöjd och jag tror inte batteriet är slut.[/QUOTE]

Tror det gör man i kyrkan!

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-09-12, 15:06.

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;1108362]
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          Enligt Motorguide själva så drar din motor 52 A på full patte. Det innebär att ditt batteri har en teoretisk kapacitet om ca: 2 timmar (2x52 = 104 Ah). Kör du 2,5-3 timmar på i princip fullt ska du nog vara nöjd och jag tror inte batteriet är slut.[/QUOTE]

Tror det gör man i kyrkan!

Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
          Hur orkar du? Läste du ens vad jag skrev?

Kommentera

[QUOTE=Lejestrand;1108363]
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hur orkar du? Läste du ens vad jag skrev?
            Hej Niklas;

Ja, jag läste vad du skrev. Tyvärr har jag genom åren upplevt hur många kört elmotorn på bara ett marinbatteri och sedan blivit förvånade över batteriets korta livslängd...

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-09-12, 15:07.

Kommentera

Tack och jag förstår också det "finstilta"

Kommentera

Ett 105ah AGM kan man ladda ur till runt 50% av kapaciteten. Mer om man inte känner man vill ha någon vidare livslängd.

Så jag skulle säga att man kan köra på full speta I 1h istället för 2h.

Men ja, man kör kanske inte på max utan mer halvfart.
                Och drar den då 15-25A när man kör halvfart så är det ju fyllt rimligt.

Det vettigaste är ju att helt enkelt mäta upp vad du kan dra ur batteriet innan det slår ifrån.
                Då får du veta till 100% hur det är.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Eftersom batteriet är 3 år gammalt och du inte vet i vilket skick det är så skulle jag absolut inte koppla det mot ett nytt likande batteri. Kör slut på det du har och köp sedan två nya batterier på i vart fall 2x70-80Ah och koppla parallellt.

När du säger att du kan "köra max 2,5-3 timmar innan elmotorn kopplar ifrån" - innebär det att du kör på max(gas) i 2,5-3 timmar eller att du kan köra den "så som du gör" i 2,5- 3 timmar, måste nog vara det senare...?

Lyckas du köra med en 55 lb motor med ett 105 AH batteri på fullgas 2,5-3 timmar så är det möjligen en aning imponerande men främst förödande för batteriets livslängd - ett batteri ska aldrig köras så pass tomt att elmotorn dör...

Kör du så några gånger till så blir sannolikt svaret på din rubrikfråga - ja mycket snart!
                  Senast ändrad av anteman; 2017-09-12, 17:10.

Kommentera

Tack allesammans för era inputs. Som relativt ny användare på forumet förundras jag över all kompetens och hjälpsamhet som florerar

Har förstått att det finns lite liv kvar i batteriet ännu, så jag väljer att köra singel ett tag till, för att sedan sätta in 2st agmbatterier i framtiden.

// P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri