Ekolod för 10 k ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod för 10 k ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod för 10 k ?

Är verkligen SI värt extrapengarna eller klarar man sig på ett utan för vanligt trollingfiske ?

Eller ska man om man har 10.000 köpa ett sådant här istället ?

Stor skärm är ju alltid bra för skumögda gamla gubbar men vilket är bäst funktioner på ?
    Spiggpimplare

Humminbird har ju autochart live, dvs. Sjökortet uppdateras under tiden nu kör, och det är ju trevligt, vet ej ifall lowrance har samma funktion.
    Båda har sideimage funtion
    Trevligt med stor skärm.

Kommentera

Som gubbe rekommenderar jag minst 8" gärna 9" skärm. Då kan du med rätt brillor dela en skärm 2D/SI med behållning. Skulle gärna köpa en 10" men prispåslaget för 1-2" extra är fullkomligt galna enligt min mening (vad kostar 1" extra att tillverka egentligen?) Du klarar dig utan SI men det underlättar för att hitta strukturer och fiskstim att trolla runt.

Allt fler kör nu pelagiskt spinnfiske runt stim eller enskilda större ekon och det låter sig inte göras lika enkelt med ett vanligt 2D lod. Dessutom är det kul att se vad som döljer sig kring och under båten i största allmänhet
      Har HB själv men frågan är om inte Lowrance Elite 9:a är mer prisvärd än HB motsvarighet i Sverige.

Den senare har dock den fördelen (beror på var du fiskar och önskar förstås) att den kan skriva sjökort i realtid på skärmen, man måste mickla mer för att göra ngt liknande på Low. Low har å andra sidan större möjlighet att dela/tanka ned andras loggningar av sjöar. (Båda kan det men det verkar som om långt fler Lowanvändare gjort så under en lång tid, så mkt mer finns loggat för Low...)

Jag kommer aldrig att vara utan SI i min båt i alla fall.
      Senast ändrad av anteman; 2017-07-20, 17:42.

Kommentera

SI är svinbra, du ser ju fisk/betesfisk långt åt sidorna, gör en markering å kör dit med hjälp av plottret.

Kommentera

Det enda ekolod jag haft var ett litet fishfinder för ca 10 år sedan , det verkar som om tekniken gått rejält framåt .....

Vad är egentligen "total scan" som finns på Lowrance Elite 9 ??
          Spiggpimplare

Kommentera

Lowrance har sonarcharts live och social maps. Sonarcharts live kan jämföras med hbs autochart. Den största skillnaden är att du betalar för en prenumeration om du vill ha den funktionen i ett lowrance lod men endast en engångs avgift om du väljer hb.

Du blir nöjd oavsett vad du väljer.

Kommentera

Har du inte sidoseende lod och ska lägga 10.000 kr eller mer så ska du absolut köpa ett med det. Du kommer ångra dig annars.
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Lånar tråden lite... Vad är billigaste lodet med autochart live?
                Senast ändrad av fasse; 2017-07-21, 18:53.

Kommentera

Finns nog inget lod på svenska marknaden i 9 tum som slår elite 9ti i prisvärdhet.

Totalscan syftar på givaren. Ist för en givare till sidescan/sideimage o en till 2d så har du bara en givare med allt i ett.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                    Är verkligen SI värt extrapengarna eller klarar man sig på ett utan för vanligt trollingfiske ?

Eller ska man om man har 10.000 köpa ett sådant här istället ?

Stor skärm är ju alltid bra för skumögda gamla gubbar men vilket är bäst funktioner på ?
                    Jag var i valet och kvalet när jag skulle köpa ett nytt häromsistens. Det blev ett Elite 9. Visst är det surt när man trycker på knappen "Betala" men jag har rätt dåligt minne så den känslan är borta nu. Det är riktigt bra med en stor skärm som man, som anteman skriver, kan dela och ändå se saker och ting. Nackdelen är en manual på 150 sidor ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17