Strulande SI givare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strulande SI givare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strulande SI givare...

Hej,
    Har nyss "byggt" (skruvat ihop) ett SI sidogivarfäste som blev stabilt och bra. Jag ville ha en 2D givare i aktern som komplement till den och monterade nyligen TS 3 switch för att kunna alternera mellan dem. Man måste först välja givare med switch och sen gå in i menyn och välja givare där med...

Nå, SI- bilden är numera värdelös, ett mysterium... Se bild. Nån som känner igen det och kan säga vad det beror på?
    Störning av ngt slag?
    Click image for larger version

Name:	DSC_1352.jpg
Views:	1
Size:	974,8 KB
ID:	1851935

Dålig bild men den är svart så när som den linje ni ser och ngt enstaka gul prick. Man ser ingen vattenskolumn eller botten som förr... Till höger på skärmen har en fågel lämnat ett visitkort....försökte den säga något om mitt lod?!
    Senast ändrad av anteman; 2017-06-30, 13:16.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Hej,
    Har nyss byggt ett SI sidogivarfäste som blev stabilt och bra. Jag ville ha en 2D givare i aktern som komplement till den och monterade nyligen TS 3 switch för att kunna alternera mellan dem. Man måste först välja givare med switch och sen gå in i menyn och välja givare där med...

Nå, SI- bilden är numera värdelös, ett mysterium... Se bild. Nån som känner igen det och kan säga vad det beror på?
    Störning av ngt slag?
    [ATTACH=CONFIG]94980[/ATTACH]

Dålig bild men den är svart så när som den linje ni ser och ngt enstaka gul prick. Man ser ingen vattenskolumn eller botten som förr... Till höger på skärmen har en fågel lämnat ett visitkort....försökte den säga något om mitt lod?!
    Hej Anteman;

De diffusa bilderna på din ekolodsdisplay kan ha flera orsaker...

1. Givarens kontaktyta är felvinklad, ligger i turbulent vatten eller befinner sig ovanför vattenytan.
    2. Givarens kristall kan vara spräckt eller har lossnat inuti givaren.

Börja med att sänka ner givaren djupare i vattnet och kör långsamt för att se om du får önskade ekon....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Givaren låg horisontellt i stilla vatten strax under båtens lägsta punkt i en knop i går kväll... Borde vara klockrena förutsättningar och givaren funkade för en dryg vecka sedan men kristallerna kan ju ha släppt på väg till Norrland... Får väl pröva att ändra lite på givarens läge!

Vad heter det givarval jag ska göra med en 998 HD med SI?
      Menyn säger bla annat "sidogivare med hög upplösning"(800?) respektive "sidogivare" den senare borde väl ge såväl 2D som SI? Eller är det "fyra strålar" jag ska välja? Har glömt instruktionsboken hemma...
      Senast ändrad av anteman; 2017-06-30, 13:21.

Kommentera

Utan säkerhet vill jag minnas att det ska vara hög upplösning...
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Jag kör på min 899 SI

Hög upplösning sidogivare, nått om kompakt står där oxå tror jag.

Men din 2d bild ser inte heller helt frisk ut......ser ut som störningar där.

Kommentera

Min 998 betedde sig märkligt innan givaren la av helt så troligtvis är det givaren som är slut, annars testa uppdatera om det va länge sen det gjordes/ mvh

Kommentera

Tack för tips! 2D hade lite hög känslighet på bilden... "blaffan" till linje i ytan är riktigt irriterande!

Begriper mig inte på T3 switchen än, hur jag än bläddrade bland menyer, vyer och givarval (på ekolodet och via switchen) så fick jag inte ens upp SI bilden... Förrän jag startade om ekolodet...

SI ser nog Ok ut nu (fast ekon med skuggor på botten är det väl inte riktigt...) men vi får se hur det går att växla mellan 2D-givaren och SI-givaren via switchen... Vill inte behöva starta om ekolodet för den saken...

Kommentera

Vad kör du på ytklotter? Ner på 1 och se om det hjälper. Tar bort "blaffan" och ytkänsligheten.

Vet inte om det är bara jag som inbillar mig eller om det är vattenklarhet mm men på aluminiumbåten måste jag ner i ytklotter medan i plastbåt kan ha högre...
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Hade inte du två skärmar ? Tänkte på nätverk som bättre lösning?

Är det inte bara att prova koppla givaren direkt igen och kolla om bilden blir lika.

Har du koll på strömmen och har den på knapp eller brytare så inte switchen drar ur batteriet om den står någon dag.
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Tack för tips Martin! Har bara en skärm än så länge. Ska pröva dra ned på ytklotter, just nu har jag kopplat om med givaren direkt till lod och då funkar SI, fibblar vidare!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 718 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17