Trasigt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasigt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasigt ekolod

Köpte ett sprillans nytt Garmin striker 5cv fungerade utmärkt sist jag var ut och åkte. Endast 1 månad gammalt och använt 2 gånger.
    Men sen igår så skulle jag starta det då var det sten dött. Kollade säkringen den hade gått.
    Så jag satt i en ny och testade då "knäppte" det till i ekolodsenheten och den blev varm och är stendöd nu.
    Jag har den kopplat till ett bilbatteti och har även utombordaren kopplad till samma batteri med elstart tohatsu m40c. Fungerade bra innan så vet ej vad som kan ha hänt.

Sitter det någon säkring inne i enheten?
    Tänker att garantin borde täcka detta och att jag borde kunna få en ny enhet från erlandssonsbrygga jag köpte det ifrån😣😏 inte ens betalat första betalningen på ekolodet .

Låter som ett garantiärende.
    Kontakta Erlandsson och säg som det är. Trasig efter 2 ggr.
    Har du kopplat in enligt anvisningar så bör du få denna åtgärdad. Med otur - reparerad (tar tid). Med tur - utbytt (går snabbt).

- Lycka till!

Kommentera

Om det ska lagas så är ska du få låna ett som är likvärdigt eller bättre, eller enligt överenskommelse.
      Många missar den biten
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ja jag tycker verkligen att jag ska få ett nytt eller lagat på garantin. Borde ju hålla längre än 2 pass kan tyckas.
        Ska kontakta dom imorgon och skall även höra med dom om jag kan få låna ett tillsvidare om dom bestämmer att laga det. Surt nu när säsongen är i full gång

Kommentera

Ursprungligen postat av Firefox86 Visa inlägg
          Köpte ett sprillans nytt Garmin striker 5cv fungerade utmärkt sist jag var ut och åkte. Endast 1 månad gammalt och använt 2 gånger.
          Men sen igår så skulle jag starta det då var det sten dött. Kollade säkringen den hade gått.
          Så jag satt i en ny och testade då "knäppte" det till i ekolodsenheten och den blev varm och är stendöd nu.
          Jag har den kopplat till ett bilbatteti och har även utombordaren kopplad till samma batteri med elstart tohatsu m40c. Fungerade bra innan så vet ej vad som kan ha hänt.

Sitter det någon säkring inne i enheten?
          Tänker att garantin borde täcka detta och att jag borde kunna få en ny enhet från erlandssonsbrygga jag köpte det ifrån���� inte ens betalat första betalningen på ekolodet .
          Hej Firefox 86;

På pluskabeln till ditt ekolod bör det alltid sitta en 3-ampers hängsäkring som skyddar ekolodet mot kortslutning..
          Någon extra säkring lär det inte finnas i ekolodet, för skulle det vara så måste du öppna ekolodet och byta säkring vid överspänning...

Inuti din utombordare bör det som standard sitta en spänningsregulator så att inte spänningen överskrider max. batterispänning 13,8 volt, eftersom ekolodet är konstruerat för 12 VDC.... Finns det ingen spänninngsregulator i din motor kan du köpa en spänningsstabilisator för max 14 VDC...

Du kan även kontakta.. Garmin | Sweden | Supportwww.garmin.com/se/support/‎Cachad
          Liknande... "Om du behöver hjälp med din Garmin är vi redo att hjälpa dig. Du kan hitta svar
          på frågor på nätet, ringa eller maila till oss...".

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Som andre har sagt er det ingen ekstra sikring, den du setter på kabelen er den eneste.

Dersom det ikke er noe feil på ditt elektriske anlegg så reklamer. Men det høres ikke bra ut at du har en sikring som har gått allerede, du bør gå over det elektriske anlegget samt sjekke ladestrømmen og -spenningen fra motoren din. (Mål med et multimeter på batteriets poler mens motoren går.)
            Team Colibri

Kommentera

Det sitter en hängsäkring på pluskabeln som jag fick med ekolodet. Det var den jag bytte och då knäppte det till i ekolodet så något gick sönder i enheten. Därför jag trodde att det även där satt en säkring. Och jag har kört tidigare med ekolodet på samma batteri som jag har utombordaren inkopplad på och det har inte varit något problem.

Jag ska kolla med millimeter för aäkringakull vad den laddar. Vart kan man köpa en regulator om jag nu skulle behöva det? Men hur som helst så bör garantin täcka detta tack på förhand

Kommentera

Jag skulle starta ekolodet efter jag bytt batteri utombordaren var inte startad. Det enda jag gjorde var att koppla på plus och jord på batteriet som var ny laddat, och ekolodet startade inte såg sen att glas säkringen var trasig. Första gången det hänt så jag bytte till ny då knäppte det till i enheten och den blev även varm samt att säkringen gick igen. Så något verkar varit fel med enheten helt plötsligt. Inget vatten eller kondens på strömkarlen till ekolodet heller då jag har båten i garaget efter varje pass

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                1 020 svar
                127 874 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Colibri  
                Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10