Ladda 2st batterier - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ladda 2st batterier

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ladda 2st batterier

Hej!

Är det någon som kan svara på om man kan ladda 2 parallellkopplade batterier med 2 batteriladdare om man bara kopplar bort pluskablarna och låter minuskabeln mellan batterierna vara kvar?

Jag har redan laddarna då jag kört batterierna separat tidigare men i nya båten har jag valt att köra dom tillsammans till alla förbrukare.

Det törs jag inte svara på men du kan alltid använda en av dina laddare och koppla mot ena batteriets + respektive andra batteriets -. Tar lite längre tid men om inte tid är en "trång sektor" så mår batteribanken bättre av lugn laddning. Snabb laddning är just bara snabb, inte bättre, ffa om du har gelbatterier.

Kommentera

Jag skulle vara lite försiktig med att ladda båda samtidigt. Kolla upp specifikationen på din laddare först. Jag har själv kikat på att ladda 80ah+80ah batterier med min ctek-laddare. Men den skall endast klara 120ah enligt specifikation så jag måste köpa en större laddare för att ladda båda säkert. Vet inte vad som händer dock, men vill inte paja mina batterier eller laddaren.... ☺

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Det törs jag inte svara på men du kan alltid använda en av dina laddare och koppla mot ena batteriets + respektive andra batteriets -. Tar lite längre tid men om inte tid är en "trång sektor" så mår batteribanken bättre av lugn laddning. Snabb laddning är just bara snabb, inte bättre, ffa om du har gelbatterier.
        Menar du seriekopplat till 24V?

Kommentera

Ursprungligen postat av Rabo Visa inlägg
          Jag skulle vara lite försiktig med att ladda båda samtidigt. Kolla upp specifikationen på din laddare först. Jag har själv kikat på att ladda 80ah+80ah batterier med min ctek-laddare. Men den skall endast klara 120ah enligt specifikation så jag måste köpa en större laddare för att ladda båda säkert. Vet inte vad som händer dock, men vill inte paja mina batterier eller laddaren.... ☺
          Det är exakt det som är problemet.
          Jag har 2st ctek M100 och dom klarar max 150Ah och jag har 190Ah.
          Men man kanske måste köpa en M200 för att detta ska fungera och ladda dom samtidigt.
          Jag har monterat in en huvudbrytare med batteriväljare för att kunna ladda dom separat men nu när jag är klar vart jag osäker på om laddarna verkligen fixar att båda batterierna har gemensam jord.

Kommentera

@ Rabo å Johan: Nä jag har 12 V parallellkopplat och en laddare som är kopplad på ena batteriets plus och det andra batteriets minus, det ska ge jämnare laddning på så sätt.

Hade en 7A laddare förr (max 150Ah) till 2x80Ah (gel) och på fråga till tillverkaren sa de att jag inte behövde byta till en 15A laddare "så länge du hinner få din batteribank full tills nästa gång du ska använda dem"

Om man fiskar en lång dag och laddar först sent på kvällen och sen ska ut tidigt dan efter så kan en större laddare i bland vara nödvändig men det beror på hur mycket man tagit ut förstås.

Det kan men behöver inte vara farligt för varken laddare eller batteriet med en "för liten" laddare i sig. Undantaget är om batteribanken är nästan "tom".

Laddare har ju vanligen en laddcykel med en viss tid* av bulkladdning och absortionsladdning innan de går ned till undehållsladdning. Om den lilla laddaren inte hinner "bulka färdigt" så blir ju inte batteriet korrekt laddat och det lär påverka livslängden.

Hör för säkerhets skull med din laddtillverkare. M100 väl 10A? Min Exide 12/7 (7A) hade max 150Ah.

*tiden varierar beroende på hur tomt batteriet är, i det här fallet lär laddaren ge maximal tid av bulkladdning men är laddaren liten och batteribanken stor och tom så räcker inte bulktiden till tror jag. Dock bör detta bli en sällsynt sak om man inte tar ut större mängd av Ah mellan laddningstillfällen.
            Senast ändrad av anteman; 2017-05-07, 10:34.

Kommentera

Anteman, ja det låter vettigt att det funkar så. Men för min del blir det nog att köpa en större laddare då man åker ofta ut flera dagar i följd under b.la semestertider. Sen så kan jag ladda ekolodsbatteriet med den lilla laddaren samtidigt. ��

Kommentera

Ok, menar du att du kör batterierna "flera dagar i följd" utan laddning emellan? Nä du laddar emellan å vill alltid ha fullt då?

Kommentera

Ursprungligen postat av johan.eklund Visa inlägg
                  Hej!

Är det någon som kan svara på om man kan ladda 2 parallellkopplade batterier med 2 batteriladdare om man bara kopplar bort pluskablarna och låter minuskabeln mellan batterierna vara kvar?

Jag har redan laddarna då jag kört batterierna separat tidigare men i nya båten har jag valt att köra dom tillsammans till alla förbrukare.
                  Hej Johan;

Använd en batteriladdare och ladda de båda 12 volts batterierna parallellt med den ena 12-volts laddaren. Låt den andra laddaren vila tills du behöver den.
                  Svårare än så är det inte!

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                  1 020 svar
                  127 797 visningar