Portabla ekolod, hjälp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portabla ekolod, hjälp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Portabla ekolod, hjälp?

    Nu behöver jag hjälp då jag kollar efter ett portabelt ekolod att använda på typ "hyrbåtar" då jag inte har egen båt eller bil med drag.
    Vad rekommenderar ni? Är ute efter att kunna få ett roligt och bra vertikalfiske.
    Hört att på vissa lod, så kan man se betet och fisken och det ska vara det roligaste fisket enligt några bekanta som testat på detta.

    Jag har kollat lite på typ
    Deeper Smart Sonars are wireless, castable, portable fish finder, specifically designed for casting or trolling from a small boat, kayak, shore and ice.

    Men hittar inga bra fullständiga recensioner som inte verkar sponsrade.

    Tacksam för alla tips och svar!
    //Oddich25

  • #2
    Sök på deeper på Youtube.
    Där finns en del reviews.

    Själv har jag mest provat min deeper för att hitta hålorna i min annars väldigt grunda hemmasjö.
    Jag har pro+ varianten. Den funkar bra att kartlägga botten på ganska stora ytor.
    Sen kan man gå tillbaka i efterhand och kolla var de fanns fisk vid det tillfället.

    Kommentera


    • #3
      Jag är inte expert på ekolod och jag kan *ingenting* om vertikalfiske .... (så ta mina kommentarer med en nypa salt)

      Men,
      Vertikalfiske handlar väl om att leta upp fisken med ekolod, dvs under båtens gång. Sedan när fisken väl är lokaliserad ska man släppa ner betet på optimalt avstånd och vinkel från firren, gärna med hjälp av ekolod.

      Skulle spontant gissa, OBS gissa, att Deeper inte är så bra på att användas i det första skedet "att leta upp fisken". I nästa skede då man vill se sitt eget drag och fisk skulle jag igen *gissa* att man behöver precision och snabb uppdatering. Här vet jag inte, men kan igen tro att Depper inte är ultrasnabb i uppdateringar.

      Alltså, jag vet inte, men skulle spontant tro att Deeper inte är bra på att lokalisera fisk för vertikalfiske.
      Det borde vara bättre med enkla och billiga ekolod med "klämfästen" och lätta batterier. Det finns sådana.

      Andra kan nog berätta mer och bättre. Men Deeper tror jag har andra användningsområden och förtjänster.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
      1 020 svar
      127 651 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Team Colibri  
      Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17
      10 svar
      2 852 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg byggarn
      av byggarn
       
      Startad av Daniel_w, 2023-06-19, 12:10
      32 svar
      3 355 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Amiala
      av Amiala
       
      Startad av carter, 2023-12-03, 14:30
      2 svar
      335 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg carter
      av carter
       
      Startad av Siks, 2024-02-03, 20:09
      63 svar
      4 608 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uffe62
      av uffe62
       
      Arbetar...
      X