Frågor ang ekolod. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang ekolod.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor ang ekolod.

Hej!

Jag funderar på att köpa ett ekolod för att börja vertikalfiska och abborrfiska.
    Jag är helt novis när det kommer till ekolod och när jag sökte i forumet så fick jag inte direkt svar på mina frågor.

Ekolodet som jag funderar på att köpa är ett Lowrance Elite-7 Ti inkl. totalscan givare.

Fråga 1: Behöver jag köpa ytterligare ett batteri eller kan jag koppla in det till batteriet som jag fick med båten? (HR 460 fishing ± yamaha 50hk)
    2: Går det att koppla in ytterligare givare ifall jag vill ha en sidogivare? Och vad krävs det i elektronikväg för att det ska bli möjligt?
    3: Vilka frontmonterade elmotorer är kompatibla med ekolodet som jag funderar på att köpa?

Tacksam för alla svar jag kan få och ju utförligare svaren är ju gladare blir jag

Skitfiske på er!

//Martin

1. För bästa resultat (eliminera risk för störningar på ekolodet och inte slita på startbatteriet etc.) bör du köpa ett separat batteri till ekolodet.
    2. Nej, elite ti modellerna har endast en ingång för givarkontakt. Däremot kan du köpa Minnkotas flyttbara givarfäste om du skulle vilja alternera mellan att ha givaren på akterspegeln eller på båtens sida.
    3. Motorguides Xi5 modell.

Kommentera

Tack för svar nyblomsson! Det uppskattas =)

Kommentera

Skulle vilja påstå att ett separat batteri är överambitiöst och onödigt krångligt i detta fall.
        Se till att koppla in det på ett korrekt sätt till det vanliga batteriet. Jag har ett likvärdigt ekolod och kan ligga en hel fiskedag utan motorn igång utan att jag skall riskera något problem med startström.

Kommentera

Då kan jag flika in att jag har "problem" med att köra ekolodet på startbatteriet, varje gång jag startar motorn varnar ekolodet för låg spänning. Oerhört irriterande så jag kommer köra ett separat batteri till lodet, alternativt koppla in det på samma batteri som elsnurran.

Kommentera

Mabo, du bør sjekke kabler, koblinger og batteri snarest. Det du opplever kalles spenningsfall og tyder på at minst ett av de tingene jeg nevnte er for dårlig hos deg.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              Då kan jag flika in att jag har "problem" med att köra ekolodet på startbatteriet, varje gång jag startar motorn varnar ekolodet för låg spänning. Oerhört irriterande så jag kommer köra ett separat batteri till lodet, alternativt koppla in det på samma batteri som elsnurran.

Då har du nog fel batteri eller fel på batteriet. Spänningen bör nog inte sjunka så lågt när du startar motorn.
              Vet inte när det larmar men jag har kört ner till 9.2v utan larm.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Stort tack för svaren. Kommer antagligen att börja med att köra på startbatteriet och se hur det fungerar.

Kommentera

Ursprungligen postat av zammpa Visa inlägg
                  Stort tack för svaren. Kommer antagligen att börja med att köra på startbatteriet och se hur det fungerar.
                  De flesta kör ekoloden på startbatteriet utan problem (även jag själv), har du däremot en Suzukimotor kan du får problem, de stör loden.
                  När du skaffar elmotor är det en helt annan sak, då behöver du separat batteri.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    Mabo, du bør sjekke kabler, koblinger og batteri snarest. Det du opplever kalles spenningsfall og tyder på at minst ett av de tingene jeg nevnte er for dårlig hos deg.
                    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    Då har du nog fel batteri eller fel på batteriet. Spänningen bör nog inte sjunka så lågt när du startar motorn.
                    Vet inte när det larmar men jag har kört ner till 9.2v utan larm.
                    Kablar, batteri, säkring etc. är 2-3 år gammalt. Ekolodet var inställt på att varna för låg spänning vid 11,5v, det borde väl vara en normal "dipp" vid start? Justerade ner till 10v och då slutade den pipa när jag startade motorn.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av badpitt, 2013-08-26, 12:15
                    1 020 svar
                    127 789 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Team Colibri  
                    Startad av ABergstrom, 2015-03-27, 13:17